Dok ulazite na izložbu “Naomi: In Fashion” u londonskom muzeju Victoria & Albert, dočekuje vas video montaža ikonične šetnje Naomi Campbell po brojnim pistama tokom njene 40-godišnje karijere: koketni hod mlade Naomi na reviji Todda Oldhama sredinom ’90-ih, ćudljivi hod u crnoj svilenoj odeći iz jesenje kolekcije Isaaaca Mizrahija za 1997, strogo ozbiljan gaz u šljokičastom crnom Saint Laurent sakou od pre samo nekoliko godina — sve izrazito drugačije, sve prepoznatljivo Naomi.
Samostalna V&A izložba (Victoria & Albert Museum – V&A) posvećena bilo kojoj osobi, posebno tokom njenog ili njegovog života, je veoma retka i izuzetno tražena i posećena. (Prethodno su izložbe organizovane u čast Alexandera McQueena, Fride Kahlo i Davida Bowieja.) Takođe, neprimetno posmatram dve tamnopute devojke, verovatno od nekih 16 ili 17 godina, koje fascinirano, netremice zure u snimke i naizmenično se kroz priču dive njenoj lepoti i “žestokosti.” Smešim se, prisećajući se svog sopstvenog iskustva posmatranja izdaleka i doživljavanja Naomi Campbell baš u tom uzrastu. Dok sam odrastala u Londonu, imidž Campbellove kao i njen mononim, bili su tako neraskidivo povezani sa modom da me je, kada sam svom ocu iz Zapadne Afrike, lekaru opšte prakse bez apsolutno ikakvog znanja o modi, rekla da imam želju da ostvarim karijeru u toj industriji, on pitao da li bih želela da postanem
Izložba je koncipirana hronološki tako da se odmah na početku susrećemo sa fotografijama iz Campbelline lične arhive. Prvo nailazimo na fotografije dok je bila beba, a zatim i na portrete sa plesnih recitala, njene baletanke iz detinjstva i originalnu fotografiju sedmogodišnje Naomi koju Bob Marley ušuškava pokrivačem (ona se pojavljuje u video spotu pokojnog muzičara za pesmu „Is This Love“) koja donekle nagoveštava slavnu ličnost koja će postati. Međutim, postoji jedna posebna slika koja mi privlači pažnju: vesele Naomi koja drži za struk svoju majku Valerie Morris-Campbell dok zajedno plešu, sa porodicom okupljenom oko kuhinjskog stola u pozadini. Deluje izenađujuće poznato, verovatno zbog toga što svi imamo poneku verziju ovakve slike u našim porodičnim fotoalbumima. Fotografija na kojoj smo ludo srećni, pomalo naivni i nesvesni onoga što dolazi. Međutim, za mene i druge crnkinje, slike Campbellove su takođe pružile uvid i u nas same. Otporne, jake. Pogrešno shvaćene ali značajne i nezaobilazne. Nije se uklapala u standarde; već je jednostavno odlučila da ih promeni.
„Nije mi se dopadalo što sam bila prva u mnogim stvarima. Međutim, barijere moraju nestati. Izazovi se moraju prevazići“, dočarava mi Campbell svoj neuobičajen manekenski put. „Samo sam želela da uradim svoj posao najbolje što mogu. [Smatrala sam da] ukoliko bih odlučila da se bavim ovim poslom, treba da prihvatim i sve ono što taj posao pordrazumeva. Želela sam da dam sve od sebe jer moja porodica definitivno nije želela time da se bavim.”
STATISTIKA CAMPBELLOVE je nalik statistici MVP-ja. Ona je ukrasila više od 500 naslovnih strana časopisa, uključujući i onu, za magazin Time, koja najavljuje Naomi kao predstavnicu novonastalih supermodela, odabrane grupe modela kojoj su pripadale Linda Evangelista, Christy Turlington i Cindy Crawford. „One su supermodeli i vrelije su od pegle za kosu“, šaljivo je pisalo u članku iz 1991. Radila je kampanje za onoliko brendova koliko ih ima na spratovima Bergdorfa: Louis Vuitton, Lanvin, Burberry, Valentino, Fendi, a ta lista se i dalje niže.
Zatim, tu su oni momenti pop-kulture, neki od najzapaženijih (i najozloglašenijih) u poslednjih 50 godina. Muzički spot Georgea Michaela “Freedom! ’90” urezan je u kolektivnu svest, kao i njeno zavođenje Michaela Jacksona u video spotu „In the Closet” dve godine kasnije. Njen pad na reviji Vivienne Westwood 1993. godine, kada je nosila vrtoglavo visoke Ghillie platforme od 23 centimetara, izazvao je ogromnu pažnju štampe. Campbell je čak tvrdila da su pojedini dizajneri nakon toga zahtevali da padne i na njihovim modnim revijama. (Što je ona odbila.) Godine 2007, kada je odradila svoj obavezni društveno-koristan rad nakon što je priznala krivicu u prekršajnom postupku optužbe za napad, nosila je srebrnu Dolce & Gabbana haljinu kada ju je iza kapije fotografisao Steven Klein. Snimak iz 2019. koji je prikazuje kako furiozno briše svoje sedište u avion udezinfekcionim maramicama, što je delovalo pronicljivo nakon što se Covid pojavio, postao je viralan na YouTubeu.
Campbell takođe ima reputaciju osobe koja se velikodušno može nazvati nedoraslom upravljanju vremenom. Zapravo, i samo zakazivanje termina za ovu priču sa naslovne strane je toliko frenetično i nebrojeno puta odlagano da počinjem da gubim nadu da ćemo ikada razgovarati. Mogućnosti za razgovor u Njujorku su raspršene, kasni noćni randevu na Sardiniji tokom Dolce & Gabbana Alta Moda revije se nije realizivao, a šetnja kroz njenu izložbu u muzeju Viktorije i Alberta je obećana, a zatim otkazana. Jesam li iscrpljena? Da. Međutim, ovo je takva priča koja i priliči ikoni, koja priliči Campbellovoj — supermodelu tako epskih razmera u ispunjavaju očekivanja da bude nedostižna (I nedodirljiva). Zbog toga što biti ikona ima mnoštvo značenja. Mi, javnost, želimo i da uzdignemo i da razapnemo ikone i ne zaboravljamo ih. Campbellova je samo jedna; u prolaznom ciklusu slavnih, zvezde poput njene ne gube lako svoj sjaj.
Kada konačno dogovorismo razgovor, Campbellova je na odmoru na Ibizi sa svoje dvoje dece i grupom prijatelja među kojima su i glumice Eiza González i Michelle Rodriguez. „Nisam bila ovde sedam godina“, objašnjava ona dok sedi za ručkom. „Teško je opustiti se jer sam, zaista, radoholičar. Priznajem to. Međutim, to prosto morate učiniti kako biste pomogli svom umu, svom telu. Morate obnoviti energiju kako biste dobili potrebnu inspiraciju, znate na šta mislim?”
Njen predah je zaista zaslužen. Sa 54 godine, ona ponovo predstavlja establišment modne piste, ali se poslednjih godina integrisala i sa novom generacijom dizajnera, kreatora novih modnih ukusa i talenata, u ulozi mentora i zvezde vodilje za industriju u fluktuaciji – onoj koja napreduje, da, ali je i dalje iskvarena rasizmom, veličinom i nepotizmom.
Torishéju Dumi, britansko-nigerijsko-brazilska dizajnerka čije je sedište u Londonu, imala je svoj debi na Nedelji mode u Parizu koji je bio nalik na odlomak iz modne bajke, delimično zahvaljujući i doprinosu Campbellove. „Bilo je tako iznenadno i neočekivano“, kaže ona o Campbellovoj koja je otvorila njenu reviju za proleće 2024. – Dumijinu prvu nakon što je diplomirala na Central Saint Martins-u 2021. – predstavljenu u pozlaćenoj plesnoj Sali hotela Shangri-La. „Odziv je bio neverovatan. [Njena šetnja pistom] je imala ogroman uticaj na brend, kao i na mene lično i pomogla da mi se otvore vrata kroz koja nisam ni zamišljala da ću proći. Neobično je to što za mene ne postoji prvo sećanje na Naomi Campbell. Sećam se samo da je oduvek bila prisutna i da je ona crnkinja kojoj se divim. Prava ikona.”
Supermodel nove generacije Alton Mason je smatra svojim uzorom: „Naomi Campbell predstavlja za mene ogromnu inspiracija kada je u pitanju samo prisustvo i moć modela“, izjavio je nedavno za Bazaar. „Naomi, Prince, Michael, Tupac. Rekao bih da oni zauzimaju prva četiri mesta na mojoj listi.”
„Želim da imaju kontrolu nad svojim imidžom“, objašnjava Campbellova svoju ulogu u novoj avangardi kojoj pomaže da dostigne svoj potencijal. „Želim da znaju da i oni predstavljaju značajan deo nečega. Da nisu samo angažovani za određeni posao. Već da i oni imaju mogućnost da ispričaju svoju priču i podele svoja iskustva stečena na tom putu. U našem poslu se sve odvija previše brzo. Drago mi je što smo u moje vreme imali iskrene prijateljske odnose sa dizajnerima. Nije to bilo u sezoni modnih revija; već smo posećivali jedni druge, brinuli jedni o drugima, jer se ponekad zaista osećete nekako usamljeno. Bilo je mnogo takvih trenutaka usamljenosti, ali smo ohrabrivali jedni druge. Želim da uradim to isto“, kaže ona.
Dok su Cindy, Linda i Christy postale deo opštepoznatog leksikona, Campbellova je ta koja je kontinuirano nastavila da traje. Nju krasi sva čarolija lepote, one u kojoj se umetnost prepliće sa komercijalnim: bademaste oči, blistava koža i telo za koje je Azzedine Alaïa, pokojni kreator, davno rekao da je izvajano „kao telo trkačkog konja“. Ona vam može prodati Chanel couture i Bossov komercijalizam, i to u istoj godini. Ona može da se se uklopi u seksi, koketno, kraljevsko i skromno, ukoliko je to ono što zadatak zahteva. Ona gomila naslovne strane (ne manje od osam do sada u 2024, uključujući i ovu) i kampanje, dok su njene savremenice definitivno usporile.
Umetnički direktor modne kuće Fendi, Kim Jones, ostao je blizak prijatelj sa Naomi skoro 20 godina, angažujući je tokom svog mandata u Fendiju, Dior Men’s-u (gde je on takođe na čelu) i Louis Vuittonu, za koji su Campbell i Kate Moss imale zapaženu ulogu na pisti prilikom njegovog oproštaja sa revijom muške odeće 2018. kada su obe nosile monogramne kišne mantile ovog brenda. „Upoznao sam je na zabavi preko Leeja [Alexandera] McQueena. Bio je to kratak susret, ali je bila slatka“, priseća se Jones. „Ona je jedinstvena. Ona ima najneverovatniji smisao za humor, a kada se ljudi pitaju u čemu je tajna tako duge karijere, moje mišljenje je da to ima veze sa zaista posebnom kombinacijom ljubaznosti, lojalnosti, strasti, humora i sposobnosti da se prilagodi svakoj situaciji.
DUGOTRAJNOST CAMPBELLOVE je posebno impresivna u industriji u kojoj je bila jedna od „prvih“: prva crnkinja koja je otvorila Pradinu reviju, prva na naslovnoj strani francuskog Voguea, prvi crni model na naslovnoj strani magazine Time. Hvalospevi koji su se nizali su bili dobrodošli, ali su podrazumevali i „ogroman pritisak“.
„Ljudi smatraju da želite da budete jedini, međutim u mom slučaju nije tako“, objašnjava Campbell. „Zato sam želela sve nas da proslavim na izložbi – Naomi Sims, Beverly Johnson, Iman, Bethann Hardison, Veronica Webb, Karen Alexander – zato što su i one postigle mnogo toga pre mene.”
Iscrpljujući efekat toga što ste jedna od prvih imao je i svoje posledice. Bila je atraktivna meta za štampu, koja je pomno dokumentovala njene uspone i padove, i to sa posebnim fokusom na njene padove: njene ispade, osude za napad (kojih je bilo četiri) i njenu borbu sa zavisnošću. Ovo, nažalost, nije ništa novo. Toliko je implicitna ta povezanost crnkinje sa „lošim ponašanjem“, često nametnuta percepcijom javnosti i pozicionirana ispred svake pohvale, da univerzalno ujedinjuje crnkinje u njihovoj muci. Ukoliko je diva, kako je to postala? Da li je to njena lična zasluga ili su na to uticale okolnosti u kojima se ona našla? Campbell je rekla da nikada nije zarađivala toliko novca niti dobijala toliko reklamnih angažmana kao njene bele koleginice. Još 1991. je rekla: „Možda me smatraju jednim od najboljih modela na svetu, ali ni na koji način ne zarađujem podjednake sume novca kao bilo ko od njih.” Danas Campbell kaže: „Mnogi ljudi smatraju: „O, pa to je nekorektno. Ali ona može da se nosi sa tim.’ Samo do određene tačke. Imam i ja osećanja kao i svi drugi.”
„[Ljudi kažu], da, bacila je telefon. Da, sve to“, kaže aktivistkinja i bivši modeling agent Bethann Hardison, njena „američka majka“, koja Campbellovu poznaje od svoje 14. godine. „Međutim, njeno samopouzdanje je oduvek bilo prisutno, još od vremena kada je bila tinejdžerka. Verujte mi da je to dete oduvek bilo odlučno i samosvesno ko je, do određene tačke“, nastavlja Hardison, pružajući uvid u intimniju stranu Campbellove. „Činjenica je da su svi veoma oduševljeni njom – spoljni svet, mediji, ljudi – činjenicom da je ona Naomi Campbell, što već samo po sebi dovoljno govori. Ona je zaista jedna od retkih modela odnosno slavnih ličnosti koja intrigira paparace, odnosno šta će joj se to sledeće dogoditi. Stvar je u tome da kada se pojavi, kada je vreme da bude na sceni, ima sjajnu ličnost. Uz to je i prepametna.”
Hardisonova je jedna u nizu pozamašnog broja starijih osoba u životu Campbellove koji imaju ulogu njenog čuvara, kao i čuvara njenog nasleđa. Njena bliskost sa Azzedine-om Alaïa-om je obilno dokumentovana. Ona je boravila kod njega u Parizu, uz majčin blagoslov, kada je imala 16 godina, i od milja ga je zvala „tata.“ (Campbellova nikada nije upoznala svog biološkog oca.) Dizajner Gianni Versace je bio njena osoba od poverenja i njen saveznik. Vivienne Westwood takođe. Campbell je, u nedavnom dokumentarcu posvećenom njemu, pričala hvalospeve o svom dugogodišnjem prijatelju Johnu Gallianu. Redovno je putovala u Afriku da poseti Nelsona Mandelu, koji ju je nazvao svojom „počasnom unukom“. Quincy Jones ju je nazvao svojom „drugom nestašnom sestrom“. Pokojni Clarence Avant, istaknuti muzički direktor, bio je njen „ujak Clarence“. „Nisam prijatelj samo za dobra vremena“, kaže Campbell. „To jednostavno nisam ja i uvek ću ostati dosledna sebi. Zajedno rastete i napredujete, zajedno birate svoj put, vaše putanje su usklađene. Vi formirate i gradite porodicu van okvira svoje sopstvene biološke.”
Ukoliko izabranu porodicu ostavimo po strani, Campbell je šokirala svet kada je obelodanila rođenje ćerke u maju 2021. I sina u junu 2023. godine, oboje rođenih preko surogat majke. Uglavnom su držani podalje od svetla reflektora, ukoliko izuzmemo fotografiju sa njenom ćerkom na naslovnoj strani britanskog Voguea, koju je osmislio njen bliski prijatelj Edward Enninful, koji je tada bio glavni urednik pomenutog časopisa. Ona je razumljivo tajnovita u pogledu detalja (uključujući i njihova imena), ali tone u nežnu rapsodiju kada govori o tome na koje sve načine su je promenili.
„To je najveća radost“, kaže ona. „Najveći blagoslov je što imam ove dve nevine, prelepe duše i što sam počastvovana time što sam njihova majka. Svakog dana naučim puno toga. Oni su dobra deca.” Pitam je da li zbog toga trpe neka poslovna putovanja. „Definitivno ih ne vodim iz Njujorka u London na dvodnevno snimanje. To je previše, ali moja deca vole da putuju. Mora da su znali!” kaže ona uz osmeh.
Tubogas ogrlica i narukvice: BULGARI
RETROSPEKTIVA četiri decenije – dizajnera, kulture i njenih sopstvenih priča – predstavlja emotivan proces. „Prolazila sam pored V&A gledajući ga iz autobusa i nikada nisam ni pomišljala da meni može tako nešto da se desi. Smatram da je još značajnije i posebnije za mene to što se muzej nalazi u zemlji u kojoj sam rođena. To je institucija, i ja sam jednostavno preplavljena zahvalnošću“, kaže ona.
Aktivizam i filantropija su, neraskidivo isprepleteni, obeležili njenu karijeru. Ona je pozvala na veću raznolikost modela u svom radu sa Koalicijom za različitost Hardisonove (Hardison’s Diversity Coalition), imenovana je za globalnog ambasadora za Queen’s Commonwealth Trust 2021. godine, a amfAR ju je odlikovao za 31 godinu rada sa fondacijom za podsticanje istraživanja AIDS-a. „Moja svrha je veća“, kaže Campbell. „Moja svrha je afrički kontinent. Moja svrha su kreativci u nastajanju. Moja svrha je da ovu industriju učinim pristupačnom za sve. Postoji toliko mnogo talenata koji jednostavno ne dobijaju pravu priliku.”
Na samom vrhu V&A izložbe, nailazite na kompendijum nekih od najupečatljivijih odevnih kombinacija Campbellove. Ta Dolce & Gabbana haljina se nalazi pored njene odeće za odbranu od Covida iz 2020. godine, koja se sastoji od zaštitnog odela i Burberry plašta od kašmira. Kikoćući se na ovo drugo, shvatam da ona uvek prihvata čitav narativ: ono dobro, ne tako dobro, novo, staro, internet i analogno, pri čemu nam otkriva mogućnost da uradimo to isto. Često su najkompleksniji oni koji su uzdignuti do statusa ikone. Oni su idolizovani preko svake mere, a njihove greške se multiplikuju. Međutim, odraz prave ikone je način na koji ona izlazi na kraj sa svim izazovima – njena sposobnost da evoluira. To je Naomi Campbell: Kao kamen koji se kotrlja, ona je uvek nastavila dalje. Dočekala je predstavnike nove generacije kojima je predstavljena sa talasom nostalgije 90-ih i 2000-ih – i kako objašnjava, ona je očarana njima koliko i oni njom. “Bilo je tako zabavno. Obožavam njihovo samopouzdanje“, kaže ona o TikTok zvezdama kao što su Sabrina Bahsoon, a.k.a. Tube Girl, i KhabyLame, sa kojima je radila i za koje kaže da je inspirišu. „Uvek me pitaju kakve su bile devedesete. Iskreno sam šokirana što uopšte znaju ko sam! U to je teško poverovati. Kako Hardisonova kaže: „Biće na pisti i kada bude imala 75 godina. Nikada više neće postojati neko kao Naomi!“
Autorka teksta: LYNETTE NYLANDER
Fotografije: MALICK BODIAN
Stajling: CARLOS NAZARIO
Haljina i Mary Janes, CHANEL. Tubogas ogrlica, BULGARI
Frizura: JAWARA ZA HAIR RITUEL BY SISLEY
Makeup: PAT McGRATH AND ADAM FLEISCHHAUER ZA PAT McGRATH LABS
Manikir: ALEXANDRA JANOWSKI
Casting: ANITA BITTON AT THE ESTABLISHMENT
Produkcija: MARIE GODEAU AT AP STUDIO, PARIS
Set design: IBBY NJOYA