Selma Selman: Kreacija mašte i alhemija modernog doba

Kako je mlada umetnica Selma Selman nasleđe svog naroda i prošlosti doslovno pretvorila u zlato i platinu

Istinska lepota svake umetnosti jeste da kreira dijalog sa svetom oko sebe. Narativ kojim umetnost u svim svojim oblicima pomera granice konverzacije sa društvom predstavlja izvor njene snage. Ukoliko bismo pričali o snazi, pojava Selme Selman, mlade umetnice koja je nakon studija u Bosni i Hercegovini otišla u Ameriku gde je dalje usavršavala svoje veštine. Neustrašiva u svojim idejama i načinima kako ih predstavlja, Selman koristi svoje nasleđe i istoriju svog naroda kako bi kreirala dijalog. Iz katetera motora ona vadi plemenite metale, ono što smo mi odlučili da odbacimo kao otpad, u stvari u sebi sadrži male količine najskupljih materijala na svetu. Za njenu porodicu ekstrakcija tih metala iz delova automobila je pitanje egzistencije, što je ona dalje svojim performansima predočila javnosti i sve većoj publici koja je prati i veruje snazi njenih uverenja. Prilikom njene posete Beogradu, imali smo zadovoljstvo i čast da je ovekovečimo, kako u fotografskom studiju, tako i u jednoj radionici na Novom Beogradu, okruženi auto-delovima, otpadom gde će odabrani naći zlato.

Vaše osnovne studije u Banjaluci ticale su se slikarstva, dok ste na Master studijama u Americi pažnju posvetili transmedijskim tehnikama. Na koji način umetnik pliva iz jednog umetničkog medija u drugi i kakvo je vaše iskustvo vezano za sliku i performans?

Šta vam jedan medij daje, a šta drugi i gde se prepliću? Nove medije, kao što su video i performans, počela sam da istražujem još na Akademiji u Banjaluci ali sam mnogo više uspela da saznam i naučim dok sam studirala u Njujorku video umetnost, gde sam plivala kroz razne medije i gušila se u kapitalističkoj umetnosti. Svako od nas, u zavisnosti od mogućnosti, može vrlo lako iskoristiti ponuđene medije kreativnosti. Mene zanima kako transformisati ideju da na najbolji način može komunicirati sa publikom. Ono što ne mogu da prenesem kroz sliku, prenesem kroz performans, ili obrnuto. Moje iskustvo počinje sa slikarstvom i dugo je već skoro 15 godina, tako da sve što radim gledam kroz sliku. Sliku možda jeste najlakše prodati, ali postoji i dragoceni deo koji publici nije vidljiv, a to je proces stvaranja.

Šest godina ste proveli u Americi. Čemu vas je život u Njujorku naučio?

U Americi sam dobila jedan deo edukacije koji me je osnažio, što je doprinelo savladavanju osnovne terminologije i proširenju vokabulara, a samim tim i sigurnosti korišćenja engleskog jezika pri elaboraciji svojih radova. Koliko god je život u Njujorku bio brz, tamo ipak postoji ona utopija koja ti stvara prostor da veruješ da je svet ok i da si cool kakav god da jesi. Mnogo sam naučila u Americi, Amsterdamu, Indiji, Kolumbiji, ali ono suštinsko što mene čini Selmom Selman ipak nosim iz svoje mahale na Ružici u Bihaću. Trenutno sam na pauzi od Amerike i odmaram se u Amsterdamu gde sam našla utočište i gde se osećam predivno.

Stajling i intervju: Marko Mrkaja

Foto: Marko Vulević

Ostatak intervjua pročitajte u štampanom izdanju magazina Harper’s Bazaar koji je u prodaji od 22. septembra do 21. oktobra

Šta smo sve za vas pripremili u ovom rođendanskom broju magazina, saznajte OVDE

Najnovije