Zašto volimo dive

Ekscentrične i neponovljive, žene koje imaju status dive definisale su svet umetnosti i popularne kulture, a pored toga ostale upamćene kao borkinje za promenu sistema u kom živimo

Ukoliko bismo morali da opisujemo termin diva, on bi svakako bio prikladan za persone koje imaju izraženu pojavu, a još više i karakter. Znaju šta žele, imaju zahteve i temperament koji jedne užasava, a druge opčinjava. Biti diva znači vladati određenim poljem delovanja, koje obuhvata celokupan način života. „Teško je biti diva,“ rekla je jednom prilikom Diana Ross. „Za to mora da se radi.“ Ono što je u rečenici ostalo nejasno jeste da li rad podrazumeva rad na muzičkim sposobnostima koje su dovele do prodaje preko stotinu miliona albuma ili je rad u stvari njen eksplozivni karakter i spisak upečatljivih zahteva koji prati svako pojavljivanje. Zahtevi mogu biti raznorazni, od želje Mariah Carey da u apartmanu na nastupu ima mačiće i kofete, pa do želje Jennifer Lopez da se njen apartman prilikom gostovanja u emisiji Top of the Pops u potpunosti preuredi.

PRVE DIVE

Termin diva na latinskom znači boginja i prvobitno je bio vezivan za operske velikanke, kako bi se opisao njihov božanski talent. Adelina Patti, italijanski sopran postala je jedno od najpoznatijih imena u svetu muzike 19. veka, a njena pojava bila je raritet iz mnogo razloga. Ona je bila jedna od prvih žena koja je zahtevala ogromne honorare i stekla je veliko bogatstvo što je u tom periodu bilo nezamislivo. Nosila je isključivo parisku visoku modu, a rezidencija joj je bio zamak u Velsu u kom je bilo zaposleno sedamdeset ljudi. Za Patti, diva ponašanje je u stvari bio put do ženske emancipacije.

U isto vreme kada i rad Adeline Patti, desila se pojava u glumačkoj branši Sarah Bernhardt, čije su dramatične promene u ponašanju bile tolerisane od strane filmskih studija iz prostih razloga zato što je Bernhardt punila bioskopske sale kao nijedna druga glumica. Ona je bila escentrik kao nijedan drugi – nosila je šešir koji je na sebi imao dekoraciju u vidu prepariranog slepog-miša, sakupljala je egzotične životinje, bila je muza za Alphonsea Muchu, a pored toga imala je nesputan emotivni život i nemali broj ljubavnika. Diva živi život po sopstvenim merilima.

Sa pojavom zvučnog filma otvaraju se kanali komunikacije i nova garda glumica koje će biti zapamćene kao specifične i dosledne sopstvenim principima. Jedna od njih je Bette Davis, upečatljive pojave tankih obrva i krupnih plavih očiju, ona je definisala sopstveni put, indiferentna za tuđe mišljenje. U jednom intervjuu Barabara Walters ju je definisala opaskom „Dok su se druge glumice trudile da budu dopadane drugima, Davis se trudila da bude zapamćena.“ Glumica iz tog perioda Mary Pickford otišla je korak dalje i učinila za to vreme nešto nezamislivo – drznula se da bude prva žena koja je pokrenula produkcijsku kuću United Artists. Ono što je sad stvar rutine da glumica ima sopstvenu produkcijsku kuću, tada je bilo nezamislivo, da se jedna osoba drzne i protivi sistemu u kom nekolicina studija ima potpunu kontrolu nad Holivudom.

Četiri godine nakon smrti Adeline Patti, 1923. se rodila druga operska gracija koja je ponosno nosila titulu dive. Maria Callas rođena je u Njujorku kao dete grčkih imigranata i bila je jedinstvena jer je operu popularizovala među srednjom klasom. Do tada je ona bila rezervisana za privilegovane, ali je činjenica da je Callas postala ikona pop-kulture prevazišla koncertne dvorane i muziku raširila po celom svetu. Ona je stekla titulu La Divina, koja se odnosi na njene tehničke sposobnosti pevanja, emociju koju je unosila prilikom nastupa i strast zbog kog su njeni nastupi i dan-danas čuveni. Da li je njen lirski sopran bio savršen? Nije. Ono što je bitno jeste da je bio autentičan i neponovljiv. Njen privatni život je bio jednako upečatljiv. Imala je kompleksan odnos sa roditeljima, u javnosti je bila poznata njena veza sa Aristotleom Onassisom koji se u nekom trentku venčao sa Jackie Kennedy, a i dalje je želeo Callas kao svoju ljubavnicu, a povrh svega toga bila je savršen primer žene koja je iz ružnog pačeta prerasla u modnu ikonu. Razlog zbog kog je ona stekla epitet dive jeste činjenica da je patila zbog talenta koji joj je omogućio sve. Ona je imala vrlo kratak pevački staž, i u nekom momentu bog ju je lišio dara koji joj je dao po rođenju. Callas je preminula sa samo 53 godine i iza sebe ostavila neverovatan trag u svetu muzike i popularne kulture. Diva je ona koja leti preblizu sunca i svesna je da je njena pojava osuđena da traje kratko, ali da svetli jače nego bilo koje druge.

VIVA LA DIVA

Dok je u 19. veku termin diva imao konotaciju koja se vezivala za nečije bogom dane talente, drugi deo 20. veka menja značenje i diva ponašanje se definiše kao negativno, iracionalno i plahovito. Kada bolje zagrebemo razloge negativnog publiciteta diva pojave, to možemo da objasnimo kao jednostavnim strahom od podrivanja kanona ponašanja i uvreženih standarda kojim su se članovi društva podelili i jasno definisali. Kada je ošamarila voditelja emisije, Grace Jones je rekla da je došla obučena kao Amazonka, a da ju je on tretirao kao da je kućna pomoćnica. Biti diva znači imati sopstveni etos i način funkcionisanja i držati ga se po svaku cenu. Da li se dive dopadaju svima? Svakako ne, ali zbog svog talenta (ključni faktor) one su poštovane. Mariah Carey je svoje diva ponašanje opravdala jer je decenijama naporno radila da bi ga stekla. Sličnog je mišljenja bila i Tina Turner. „Ja dolazim sa plantaža pamuka. Digla sam se iznad onog čemu me nisu učili.“

S obzirom da dive ne pripadaju mejnstrimu, ni po ponašanju, ni po pojavi, one su na savršen način poslužile kao personifikacije snage određenim grupama. Činjenica da određena osoba prkosi kanonima društva postaje lajtmotiv borbe određenih zajednica, kao što je to slučaj sa LGBTQ+. Sve nabrojane žene u tekstu imale su status gej ikona i svojim specifičnim načinom života i željom da stvore nove društvene norme (na primer da budu jednako plaćene kao muškarci, pokrenu sopstveni biznis itd.) bile su simbol otpora manjina nad onim što je društvo uvrežilo kao poželjno i podobno. Dive su prevazišle sopstvenu pojavu i postale simboli otpora.

DIV(N)A MODA

S obzirom da je pojava dive zasnovana na autentičnosti u svakom pogledu, što uključuje i način na koji se neko predstavlja kroz odeću, ne čudi vrlo blisku sponu između dive i sveta mode. Biti diva, znači uživati u svim aspektima života i imati priliku iskusiti najbolje što život pruža. To svakako znači i obući se u kreacije koje će naglasiti taj diva status i dati mu potpuno novu dimenziju. Devedesetih godina supermodeli su stekli status ikona i diva, s obzirom da su holivudske glumice u tom trenutku imale otpor prema svemu onom što je površno. Muzički spot Too Funky predstavlja modne dive, kao što su Linda Evangelista i Nadia Auermann odevene u kreacije Thierry Muglera. One teatralnosti daju potpuno novu, fantastičnu dimenziju i predstavljaju se kao bića i kreature koje ne gaze ovom zemljom, nego postoje u sopstvenim stratosferama. Moda je zasnovana na ekscentricitetima i nameri da se pogled na svet pomeri, izvitoperi i da nova vizija realnosti. Pomenuta pantera muzike i filma Grace Jones bila je muza za kreatora Azzedine Alaïa, Bob Mackie je imao idolopoklonstvo ka Cher, jednako kao Roy Halston ka Lizi Minelli. Marie Antoinette je bila ultimativna modna diva koju je pasija ka ekstravaganciji koštala glave. Elizabeth Taylor bila je moderna inkarnacija glamura sa odevnim komadima najpoznatijih modnih kuća koji su bledeli u poređenju sa njenom kolekcijom nakita. Iza fasade svake dive kriju se godine rada, majstorstvo u svom zanatu, karijerna neophodnost u određenim industrijama, a samim tim i mogućnost da pravila prekrajaju i kreiraju sopstvene narative.

Tekst: M.Mrkaja

Foto: Profimedia

Najnovije