Kreirana 1995. godine Lady Dior tašna predstavlja simbol sofisticiranosti. Od 2016. godine projekat Lady Dior Art reinterpretira tašnu na umetnički način. Uvek svoja i prepoznatljive forme, kao simbol elegancije ona pokazuje da je istinska modna ikona
Dinamika modnog stvaralaštva danas ne ostavlja puno prostora za stvaranje ikona koje se opiru duhu tendencija i smenjivanja. Veoma je mali broj amblema koji mogu da se pohvale dugovečnošću. Oni koji postoje se u glavnom vezuju sa manuelne veštine pariskih ateljea. Kreirana 1995. godine Lady Dior tašna se pojavila kao omaž lepotama kuće Dior, ali je ime dobila tek kada ju je Lady Diana Spencer ponela iz posete Parizu. Svedene forme, sa štepovima koji imitiraju cannage patern i slovima brenda koji vise sa drške, Lady Dior postala je ikona, koliko zbog prve žene koja ju je nosila, toliko i zbog činjenice da je ovaj modni detalj simbol elegancije pariske modne kuće.
PONOVNO ROĐENJE I INTERPRETACIJE
Dokaz da je jedan predmet vanvremenski krije se u paradoksu da može iznova da se menja, a da njegova srž i suština ostane ista. Lady Dior je bezvremena ikona sa izvanrednom sudbinom i potrebom da se reinterpretira. Arhitekturalne linije savršeno su harmonične sa rafiniranom pojavom tašne koja savršeno oslikava duh Dior žene. Počevši od 2016. godine Lady Dior Art je projekat kojim se na najbolji način pokazuje maksima da je ova tašna kameleon koji je uvek drugačiji, a dosledan sebi. Osmo izdanje ovog projekta daje odrešene ruke grupi svetskih umetnika, koji će je rekreirati shodno estetikama koje koriste da bi iskazali sopstveni pogled na svet. Ovo je ujedno i susret Lady Dior tašne sa različitim kulturama, čime se dokazuje izvanrednost pažljivo kreiranog predmeta da iznova fascinira, ali da u svakom trenutku podseća na etos kuće Dior.
Crpeći inspiraciju iz radosti i bola sveta oko nas, Gilbert i George, specifični dvojac u svetu savremene umetnosti, koriste ljudske situacije i okolnosti da bi kreirali umetnost oslobođenu formalnosti. Oni preferiraju kreiranje umetnosti kao univerzalnog jezika. Njih dvojica su osmislili dve Dior tašne, saturisane koloracije i bogatstva detalja, što je evidentno u liku dvojice umetnika izvedenog u perlama, dok je s druge strane tašne poslata poruka – Ljubav uvek i na sve načine.
Korejac Ha Chong-Hyun upotrebljava monohromatske aspekte boja i trenutke kada se svetlost igra sa njima. On koristi suptilne efekte kontrasta i reljefa, a platno od konoplje na poleđini slika jednako je značajno kao i sama slika. Na taj način Chong-Hyun daje prostora za kontemplaciju i različite vidove senzornih aspekata umetnosti. Kreirao je četiri Lady Dior tašne, kvartet objekata sa umetničkom sadržinom izvedenoj u Klein plavoj i skarletnocrvenoj.
Umetnica Hilary Pecis koristi nekolicinu umetničkih pravaca i prirodna čudesa kako bi ispoljila svoje kreativne zanose. Njene kompozicije definisane su jarkim koloracijama i teksturama, a neretko ona ritam i svetla Los Anđelesa, svog rodnog grada, prenosi na umetnička dela. Njena interpretacija tašne nadahnuta je škrinjom za nakit njene bake sa kojom se igrala kao mala. Perle, kamenje i šljokice maestralno su oblikovane od strane Dior ateljea kako bi se kreirala trodimenzionalnost pupoljaka u vrtu i lokvanja u jezercetu. Drška tašne formirana je da nalikuje na granu drveta, kako bi se organska forma što bolje ispunila.
Između nasleđa i reinterpretiranja, Jeffrey Gibson zamišlja veoma raznobojne projekte koji spajaju tradicionalnu zanatsku izradu sa psihodeličnom pop-estetikom. On objedinjuje slike, skulpture i tekstle kao alatke kojim pravi svoj vizuelni rečnik. Za potrebe Lady Dior Art projekta on je upotrebio tehniku po kojoj je upečatljiv, a to je manuelna manipulacija perlicama. Dve tašne tretirane su hiljadama perlica neonskih koloracija, kožom, najlonom i isečcima od neoprena. Jedna tašna referira na severnoameričke ambleme indijanskih plemena, dok je druga u stvari lice umetnika.
Lee Kun-Yong smatra da je umetnost ishod i kombinacija fizičkih postupaka i materijala kojim se umetnost definiše njena pojava. On spaja slikarstvo sa performansom da bi dobio umetnost izraženih gestova i putanja. Njegov projekat sa tašnom izrodio je četiri aksesoara, od kojih se svaki poigrava sa teksturama i reljefima, upečatljiva kombinacija materijala pravi paterne koji evociraju bodyscape poznatu kolekciju slika od umetnika. Poslednja tašna je omaž nasleđu kuće i kreirana je od sive kože i ukrašena obiljem perlica koje nonšalantno, ali upečatljivo formiraju motiv srca.
Ludovic Nkoth je rođen u Kameronu, a od trinaeste godine živi u Sjedinjenim Državama i u svom radu iskazuje iskustva crnačkih zajednica, kroz teme koje se tiču migracija, porodičnog života i života osobe u dijaspori. Njegov rad je intimna naracija kompleksnih emocija. Za Dior se odlučio da ima drugačiji pristup – on je kreirao soptvenu verziju cannage paterna, laganih linija koje prate linije bele i crne kože. Mesta susreta štepova označena su perlama, a umetnik je upotrebio i određene amulete u vidu plemenskih maski i školjki kako bi dočarao svoju verziju jedne od najpoznatijih tašni na svetu.
Rad japanske umetnice Mariko Mori definisan je kao skok u potpuno drugi univerzum u kom prošlost, sadašnjost i budućnost ne postoje. Njen multidisciplinarni rad spaja fotografiju, skulpturu i video instalacije koje istražuju teme poput života, smrti i ponovnog rađanja. Za Dior ona je kreirala tri tašne – prva ima paterne nadahnute budističkim učenjem, druga je personifikacija Dior elegancije i iskazana je jednostavnom mašnom koja grli tašnu, dok je treća, najmanja u stvari tašna oko koje se nalazi kapsula, poput mehura. Njena učenja vraćaju nas prirodi i to je htela da pokaže i sa ovim modnim detaljima.
APSTRAKTNI PEJZAŽI I TIGROVE GLAVE
Britanska umetnica Michaela Yearwood-Dan koristi kontrastne motive i jarke boje, kako bi kreirala poetične kreacije koje spajaju emociju i promišljaj. Njeni vizualno upečatljivi pejzaži preispituju norme i slave neuobičajeno. Ona je kroz Lady Dior Art projekat aplicirala svoj moćni, ali i taktilni univerzum na dve tašne. Zahvaljujući obiljem tekstura i perlica, aksesoar poprima potpuno novu dimenziju.
Dok je rad Mickalene Thomas zasnovan na poznavanju zapadne istorije umetnosti, njena rešenost da preispita konvencije i kanone joj daju specifičnu crtu i prepoznatljivost. Thomas je angažovana od strane kuće Dior od 2018. godine da rekreira Lady Dior tašnu u svojoj viziji. Ona je nadahnuta Tete de Femme serijom slika koje prenosi na ivice tašne. Tašna poprima novu dimenziju kada je na njoj predstavljen enterijer u pop-art duhu oivičen perlicama i sitnim detaljima. Druga tašna je kreriana kako bi se na njoj predstavile manuelne tehnike, od pačvorka do elemenata nastalih na 3D štampaču.
Umetnik Mircea Cantor ima poetičan pogled na umetnost koji levitira između sanjivog i realnosti. Njegova vizija praktikuje polimorfičnu praksu korišćenja nekolicine medijuma, od videa, animacija, skulpture, crteža i fotografije, ali i saradnju sa zanatlijama koji manuelnim veštinama doprinose njegovim konceptima i instalacijama. Za potrebe ovog projekta on je kreirao dve tašne, jedna definisana crnom, a druga bež kožom, sa pletenicama koje naglašavaju formu tašne, a kompleksan vez koji ispunjava linije pletenica evociraju rajski vrt, motiv koji referiše na Cantorovu rodnu Rumuniju.
Xu Zhen spaja instalacije, video produkciju, slikarstvo i performans u svom radu i kao takav je etabliran kao jedna od vodećih figura savremene kineske umetnosti. Njegovi radovi obrađuju teme iz sociologije i istorije, a neretko sa smislom za humor ispituje odnos između ručne izrade i originalnosti vezane za masovnu proizvodnju. Njegove Lady Dior tašne izvedene su od providnog pleksiglasa i printanih materijala, a ukrašene su najrazličitijim frazama dekorisanih zlatnim detaljima. One sugerišu disfunkcionalnost jezika i njegovu prazninu usled modernih digitalizacija.
Zadie Xa u svom radu ispituje osećaj pripadanja, identiteta u svetu u kom se kulture mešaju i prepliću, a pored toga ona nas vodi na putovanje koje preseca fikciju, simbolizam i spiritualnost. Sve Dior tašne su tretirane najeonchilgi tehnikama, a aplikacije od sedefa kojim su ivice torbi obložene predstavljaju portal u umetnicin svet. Poleđina tašne tretirana je jarkim geometrizovanim pačvork motivima, dok se na trećoj tašni pojavljuju glave tigrova koje suptilno sugerišu njeno korejsko poreklo.
UMETNIČKI PROJEKAT kuće Dior bio je jedan od prvih svoje vrste. Nakon toga drugi brendovi pokušali su da saradnjama sa umetnicima animiraju sopstveni proizvodni asortiman.
Fotografije: DIEGO VOURAKIS; SUNGMIN KIM; YUTO KUDO; MARION BERRIN; HARRY EELMAN; DANA SCRUGGS; LI KAI
Harper’s Bazaar