Bitef festival 2024 – „Lepota (ne)će spasiti svet”

Pogledajte atmosferu sa otvaranja 58. po redu festivala.

Bitef festival 2024 - „Lepota (ne)će spasiti svet”

Beogradski kulturni kalendar svake jeseni blista posebnim sjajem zahvaljujući Bitef festivalu, jednom od najznačajnijih teatarskih događaja u regionu. Ovogodišnji, 58. po redu, donosi bogat program koji osvetljava hrabrost, kreativnost i inovacije na sceni, spajajući lokalno i globalno, tradiciju i avangardu. Svečano otvoren 25. septembra, festival je započeo nadahnutim govorom istaknutog reditelja Mila Raua, čija predstava Antigona u Amazonu postavlja nova pitanja o ljudskoj borbi za opstanak. U duhu svoje misije, Bitef i ove godine ruši granice i preispituje norme, otvarajući prostor za dijalog kroz umetnost.

Bitef festival 2024 - „Lepota (ne)će spasiti svet”

„Veoma sam srećan što sam ovde, u Beogradu, na Bitefu. Volim ovaj festival iz mnogih razloga: to je festival koji je ujedno i lokalan i internacionalan. Festival koji je podjednako posvećen lepoti i protestu. Hrabar, raznovrstan festival”, kazao je Milo Rau na početku svog obraćanja. Njegova predstava „Antigona u Amazonu”, savremena interpretacija antičke tragedije, ovog puta smeštena usred borbe za zemlju i očuvanje Amazona, deo je glavnog programa festivala.

Ovogodišnje izdanje festivala, koje se održava pod generalnim sponzorstvom 1664 Blanc, otvorila je predstava „Mekšanje” Dens on ansambla iz Berlina u koprodukciji sa Onasis Stegi iz Grčke i Nacionalnim koreografskim centrom Rilije-la-Pap iz Francuske, a u koreografiji grčkog umetnika Hristosa Papadopulosa. Plesačice i plesači, svi stariji od četrdeset godina, pokazali su raskošni talenat koji ne bledi s godinama starosti, već naprotiv, dobija na novoj snazi i lepoti. Mekšanje tela tako je predstavljeno kao njegovo sazrevanje, a publika je višeminutnim aplauzom nagradila suptilno  sprovedenu ideju pobune pojedinca kroz razbijanje ograničenja koje nam postavlja društvo.

Glavni program festivlja nastavljen je istorijskim gostovanjem čuvene francuske pozorišne kompanije Komedi Fransez, koja prvi put u svojoj viševekovnoj istoriji nastupa na Bitefu. Predstavu „Hekuba, ne Hekuba” režirao je Tijago Rodrigeš, inače aktuelni umetnički direktor pozorišnog festivala u Avinjonu. Savremenu interpretaciju mita o Hekubi, u kojoj igraju neka od najvećih imena francuskog pozorišta, domaća publika gledala je 26. i 27. septembra na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu.

Vikend na Bitefu obeležiće i domaća produkcija „Pravićemo nešto o ratu, rodu i slobodi, zvaće se: Šta bi rekla Čelsi meni”, autorski rad Irene Ristić i Đorđa Živadinovića Grgura. Njih dvoje će se 28. i 29. septembra, zajedno sa posetiocima Galerije Podroom (KCB), upustiti u pravi pozorišni pretres slučaja transrodne američke aktivistkinje i uzbunjivačice Čelsi Mening.

Hrvatska autorka Jasna Žmak nastaviće ovu liniju predavanja-performansa u originalnom i duhovitom osvrtu na svoju karijeru dramaturškinje, ispitujući teme mizoginije, rada u kulturi i homofobije. Njenu predstava „this is my truth, tell me yours” publika će moći da pogleda u Bitef teatru 30. septembra i 1. oktobra.

Foto: Promo

Najnovije