Kostimografkinja BOJANA NIKITOVIĆ, koja je ostvarila zavidnu karijeru u Holivudu, uvodi nas u kreativne procese iza kulisa serije Dune: Prophecy.
Univerzum Dune prošlog meseca dobio je novo poglavlje u vidu HBO serije Dune: Prophecy, ambicioznog ostvarenja koje istovremeno intrigira i oduševljava svojim vizuelnim identitetom. Već prva rečenica, Pobeda se slavi na svetlu, ali dobija u mraku, postavlja ton epske priče o moći, veri i preživljavanju, smeštene u daleku budućnost. Serija se izdvaja pažljivo osmišljenom estetikom, slojevitim narativom i, naravno, kostimima koji podjednako pripovedaju kao i likovi. Iza ove impozantne kostimografije stoji Bojana Nikitović, jedna od najcenjenijih domaćih kostimografkinja, sa zavidnom karijerom u Holivudu, čiji rad odiše preciznošću i umetničkim pečatom.
U razgovoru za Harper’s Bazaar Srbija, Bojana nas uvodi u kreativne procese iza kulisa, govori o izradi kostima, njihovoj simbolici i izazovima stvaranja unikatnog vizuelnog jezika unutar već prepoznatljive estetike univerzuma Dune.
Kostim, scenografija i kamera stvaraju veoma upečatljiv i snažan vizuelni narativ. Koliko ste dugo radili na pripremama, kao i na realizaciji ovog projekta?
Bojana Nikitović: Izuzetno mi je drago da čujem ovo, jer su naši sektori jako dobro sarađivali. Imala sam odličnu saradnju i sa direktorom fotografije Pierreom Gillom, i sa scenografom Tomom Meyerom, sa kojim sam sarađivala na filmu Papillon. Bilo je jako lepo sresti se ponovo sa Tomom posle toliko godina. Dobro je kada poznajete ljude i imate izgrađeno poverenje – onda se mnogo lakše sarađuje. Sa Pierreom se nisam poznavala pre snimanja serije, ali smo se prepoznali već nakon prvog kamera-testa. Njemu su se jako dopali kostimi koje sam tada predstavila, pa se posebno potrudio da unese život u njih. Nameštao je svetlo tako da se svaki detalj i tekstura vide i prenesu. Taj zajednički rad naša tri sektora izuzetno je važan, i jako je bitno da smo se razumeli.
Koliko vam je bilo izazovno da osmislite originalan kostim sa ličnim pečatom unutar već oformljene estetike i identiteta univerzuma „Dune”?
Bojana Nikitović: To je predstavljalo izazov, jer jednostavno – to poređenje sa filmom i povezivanje je ujedno i dobro i nije. Oba filma su doživela ogroman uspeh, ne samo to nego su i fantastično realizovani – kompletno, pa i vizuelno. Kada radite seriju, na neki način ulazite u već oformljen univerzum. Takođe znate da će mnogo ljudi biti zainteresovano jer su filmovi i knjige postigli toliki uspeh, ali s druge strane postoji konstantno poređenje sa već prihvaćenim i proslavljenim stilom. To nije uvek zahvalno, jer je dosta različito podneblje, narativ i zaplet u odnosu na filmove. Takođe, u seriji Dune: Prophecy priča se odvija 10.000 godina pre radnje filma, ali opet u dalekoj budućnosti u odnosu na našu realnost. Morali smo da imamo na umu estetiku koju je film doneo, ali i da to uradimo na svoj način.
Koji kostim vam je bio najzahtevniji za realizaciju?
Bojana Nikitović: Ima pregršt kostima, videćete još dosta. Ceremonijalna haljina koju Ynez nosi na veridbi, u prvoj epizodi, veoma je upečatljiv kostim i nešto što se pamti. Nadam se da smo u tome uspeli. I haljina i aksesoar, pored dobrog vizuelnog izgleda, morali su da budu lagani i laki za skidanje. Tome je prethodio zaista veliki rad – nenormalno mnogo skica i raznih rešenja za aksesoare za glavu. Veoma dugo i temeljno smo radili na tome. Moram da kažem da tim koji radi sa mnom čine ljudi sa kojima sarađujem godinama. Snežana Pešić, koja je radila sve ukrase i nakit, Srđan Perić, koji je više od moje desne ruke, i Dragana Vučetić, koja mi pomaže oko skica, to su ljudi koji su jako važni. U saradnji sa njima uvek sam sigurna da će na pravi način realizovati moje zamisli.
Na koji način kostimi prate lični razvoj likova?
Bojana Nikitović: Suština kostima jeste da prati glumca i da govori o liku. Kod princeze Ynez već u prvoj epizodi se vidi ko je ona. Rad na crvenoj haljini podrazumevao je izradu samog materijala iz dva sloja sa laserskim sečenjem i farbanjem. Zaista smo se potrudili da to bude nešto kompletno i naše. Gornji deo, koji izgleda kao neka paukova mreža, između ostalog predstavlja i njenu zatočenost u svojoj funkciji. Ona je u zamci koja prati ono što joj se nalaže da treba da uradi. Nasuprot tome, već u prvoj epizodi se vidi da je slobodoumna i da nije neko ko poslušno prati uputstva. U tom smislu, mislim da kostimi koje ona nosi govore o njenom pravom karakteru. Mislim da se to odnosi i na druge likove, jer smo se zaista trudili da kostimom ispratimo razvoj svakog lika.
Koji kostim je bio najinovativniji i vama najzanimljiviji za izradu?
Bojana Nikitović: Ima ih toliko da ne bih znala da izdvojim samo jedan. Kraljica Natalija ima mnogo kostima i prolazi kroz razne faze, što je bilo jako zanimljivo predstaviti. Princeza Ynez je takođe veoma zanimljiv i složen lik. Pored toga, posebno sam ponosna na kostim sestrinstva, jer je sveden, ali detaljno osmišljen. Na njima smo postigli posebnu embossing teksturu obrnutom štampom. Ne znam koliko se vidi na ekranu, ali kostim sestrinstva je sačinjen od pantalona koje odpozadi deluju kao haljina, dok spreda imaju džepove. Sve glumice su bile očarane, jer im je to omogućavalo da sede kako žele i da nose sve aksesoare i rekvizite potrebne u sceni. Srebrni detalj zmije koja se vrti u beskonačnost simbol je sestrinstva i napravljen je u našoj radionici. Ništa nije kupljeno ili prenamenjeno iz nekog drugog projekta – svaki komad je unikatno izrađen u našoj radionici.
Da li postoji neki kostim koji biste želeli da vidite reinterpretiran na modnoj pisti?
Bojana Nikitović: Kostimi sestre Mikaele, koja radi u noćnom klubu Spice Den, a u stvari je članica sestrinstva, mogla bi biti dobra inspiracija za neku kolekciju. Mislim da su kostimi princeze Ynez primereni za modnu pistu. Ne samo kostimi, nego i način na koji ih ona nosi.
Koji bi se pojedini elementi kostima mogli prilagoditi savremenim modnim trendovima?
Bojana Nikitović: Volela bih kada bi neki delovi kostima ili sami kostimi postali inspiracija nekome i prilagođeni se pojavili na ulici. To bi bio i znak da se ljudima svidelo to što su videli.
Razgovarala: Natalija Kunić
Foto: 2024 WARNER BROS. DISCOVERY / HBO / LEGENDARY TELEVISION, Profimedia