“Godina prođe, dan nikad”, ali javnost je dočekala dan kada jedan tragičan istorijski događaj dobija epilog u seriji. Reč je o ostvarenju reditelja Bojana Vuletića, Pad, koje je rađeno po motivima knjige Žarka Lauševića i koje, prateći život glavnog junaka, nedvosmisleno ukazuje na moralni, duhovni i, konačno, fizički pad Jugoslavije.
Nakon što je dočarao lik Tome Zdravkovića, u filmu Toma, Milan Marić obreo se u još jednom projektu koji se bavi biografijom domaće javne ličnosti, voljene širom stare Jugoslavije.
Serija Pad pretpremijerno je prikazana na Sarajevo Film Festivalu, a pre nego što je publici prezentovao svoju novu ulogu, razgovarali smo sa glumcem o tome kako je bilo hodati u ciplema svog kolege.
Da li ste već imali priliku da pogledate snimljeni materijal ili i vi sada, prvi put, gledate seriju?
– I ja sada, pretpremijerno, gledam seriju.
Kako je bilo igrati ličnost kakva je Žarko Laušević?
– Mi smo celu priču, koja zasnovana na motivima knjige Žarka Lauševića, prebacili na ličnu, intimnu borbu jednog čoveka, jednog jugoslovenskog glumca koji je živeo i stvarao devedesetih godina u Jugoslaviji, a što nekako svi, kad se to pomene, odmah znamo šta znači. Bilo je prilično zahtevno, emotivno, uzbudljivo i na momente jako teško, ali mislim da smo se skupili gde treba i podržali jedni druge i napravili dobar posao.
Ponovo gledamo vašu veliku transformaciju. Kako postižete sve to?
– To mi je posao.
Ekipa serije Pad
Nakon druženja sa ekipom serije na crvenom tepihu, ekipa magazina Harper’s BAZAAR imala je priliku da pretpremijerno pogleda prvu epizodu Pada i prenese vam utiske iz prve ruke.
Preuzimajući samo osnovne motive iz autobiografske knjige Godina prođe, dan nikad, Pad prati život glumca Ivana Maslaća od trenutka kada on i njegov brat stižu do stana svog ujaka, nedaleko od mesta na kojem se u Podgorici upravo desio sukob sa tragičnim posledicama.
Priča se nastavlja u istražnom zatvoru Spuž, gde se glavni junak susreće sa galerijom živopisnih likova od sitnih lopova, kriminalca i ubica, pa do političkih zatvorenika, a nama je jasno, od Marićevog prvog pojavljivanja u kadru, da on, ponovo, uspeva da prevaziđe naša čekivanja.
Iako je bilo teško i bolno oživljavati trenutak koji bismo svi najradije da zaboravimo, čini se da u sali niko nije disao dok se na bioskopskom platnu odvijala rekostrukcija događaja koji je promenio život ne samo glavnog junaka, nego i celokupni tok naše regionalne kinematografije, oduzimajući joj jednog od najboljih glumaca ikada, a samim tim, slobodno možemo da kažemo, promenio i celokupnu istoriju jedne ere.
Nakon odgledane prve dve epizode stičemo utisak da je Pad priča o nepriznavanju talenta među svojima, u svom gradu i svojoj zemlji, i borbi jednog čoveka sa moralnim padom celog društva. Pad je priča o borbi sa nepravdom, borbi sa prošlošću i borbi sa najljućim protivnikom – samim sobom. Na kraju nam ostaju pitanja na koja ćemo verovatno dobiti odgovor tek kad pogledamo celu seriju i zaokružimo priču – da li je neko, ko je prezirao nasilje i rat, izvršio zločin, i koliko zapravo događaji iz prošlosti i traume koje imamo definišu naše postupke u budućnosti i može li iz svega toga da se predvidi tragedija?
Tekst: Tamara Bogunović
Fotografije: Marina Bugarčić, FireFly Productions Promo