U svetu umetnosti, inspiracija često dolazi iz najneobičnijih izvora, a sinoćnji performans „MOĆ UMETNOSTI 6 HEROINA“ u Operi i teatru Madlenianum predstavlja pravi dokaz te tvrdnje. Ova multimedijalna predstava, koja spaja teatar, muziku, ples i modu, premijerno je prikazana zahvaljujući organizaciji agencije Fabrika i sama, predstava je okupila brojne umetnike, uključujući talentovane glumce, balerine i modne kreatore, predvođene talentovanim italijanskim rediteljem Rosanom Đupom.
Inspirisana životima šest izvanrednih žena koje su se svojim inovacijama i umetničkom strašću izborile za mesto u istoriji, predstava pruža jedinstven uvid u kreativne procese i izazove s kojima se savremeni umetnici suočavaju. Kao što je Vesna Mandić, direktorka Fabrike, istakla, ova produkcija je pružila priliku mladim umetnicima da se iskažu i predstave svoj talenat u novom svetlu.
Kroz razgovor sa rediteljem Rossano Giuppa, otkrićemo kako je stvorena ova jedinstvena sinergija umetnosti, koja obuhvata i klasične i moderne elemente, te kako performans namerava da osveži pozorišni repertoar, doprinoseći novoj perspektivi u umetničkom izražavanju. Razgovaraćemo o izboru tema, umetničkom timu, kao i o tome kako je svaka od heroina doprinela bogatstvu i dubini ovog performansa.
Kako ste izabrali ovih šest umetnica za predstavu?
Izabrati šest umetnica nije bilo lako. Vodile su me moje strasti. Prva u mom životu je muzika. Muzika je uvek sa mnom. Slušam je od kad sam bio beba. Kada moram da donesem odluku, slušam pesme. One mi pomažu da se koncentrišem i odlučim. Moj otac je voleo Dalidu, Minu i Milvu, pa sam odrastao uz tu muziku.
Mina je pevačica par excellence. Može da peva bilo koju pesmu zahvaljujući svojoj glasovnoj širini od tri oktave. Potpuno je svestrana, sa preko 150 miliona prodatih albuma širom sveta. Kombinovala je klasični italijanski pop sa bluzom, R&B-om i soul-om na nov, senzualan način. Minin glas ima prepoznatljiv ton i veliku snagu. Od samog početka bila je vrlo emancipovana žena.
Studirao sam savremeni ples i kontakt improvizaciju dok sam studirao ekonomiju. Predstava Nelken Pine Bausch, koju sam gledao u Teatro Argentina u Rimu u septembru 1995. godine, promenila je moj život.
Takođe, modni sam direktor i za ovaj šou, u modnom segmentu, Vivienne Westwood je savršena. Ona je modna ikona, odgovorna za uvođenje modernog panka i new wave mode u mejnstrim. Organizovala je kampanje za nuklearno razoružanje, borila se za građanska prava i protiv klimatskih promena.
Marina Abramović je konceptualna i performans umetnica. Njeni radovi istražuju telo kao medij, umetnost izdržljivosti, odnos između izvođača i publike, granice tela i mogućnosti uma.
Simone de Beauvoir je bila egzistencijalistička filozofkinja, spisateljica, socijalna teoretičarka i feministička aktivistkinja. U međuvremenu, slikarka Georgia O’Keeffe bila je lider američkog modernizma i pokreta precizionizma, postigavši međunarodno priznanje za svoje precizne slike prirodnih formi, cveća i pustinjskih pejzaža. U slikarstvu, biti žena i dalje nosi određena ograničenja.
Kako su vas ove žene lično inspirisale kao umetnika i reditelja?
Svaka od ovih divnih umetnica ima posebno mesto u mom srcu. One su ikone; nešto se promenilo u plesu, muzici, slikarstvu i društvenim odnosima zahvaljujući njima. Mnogo možemo naučiti od njih, o borbama koje su vodile i o tome kako su se izborile za svoje mesto u svetu.
Predstava je mali omaž ovim umetnicama. Svaka od njih zaslužuje više od jednog događaja kako bi se ispričalo njihovo nasleđe. Biće to niz scena, sugestivnih detalja i evokativnih reči koje će uvesti publiku u njihove svetove. Sve na sceni — muzika, pokreti, reči, predmeti, odeća — inspirisano je njima.
Kako ste pristupili režiranju tako složene predstave koja kombinuje teatar, muziku, ples i modu?
U svom radu volim da povezujem različite umetnike i forme umetnosti. Svaki trenutak i svako mesto može stvoriti nešto zanimljivo. Važno je biti otvorenog uma i sposoban uhvatiti suštinu i detalje na način specifičan za određeno mesto.
Mnoge od ovih sugestija dolaze iz mog emotivnog „bazena podataka“. Volim da slušam muziku, čitam, gledam i posmatram šta se dešava oko mene. Kada nešto izazove inspiraciju kod mene, odmah to zabeležim u svom umu i, naravno, u bazi podataka. Svi ti elementi, poput dnevnika mog života, ostaju tamo, ponekad godinama. Tek kada dođe pravi trenutak, oni se pojave u mom umu, i odlučim da ih iskoristim i prenesem deo svojih emocija u predstavu.
Sve počinje od slike, senzacije, impulsa, priče oko trenutka. Živi nastupi u prostoru ponavljaju trenutak više puta, svaki put blago drugačiji, i zbog toga su jedinstveni i uvek različiti.
Šest heroina dolazi iz različitih kultura i umetničkih disciplina. Koji su izazovi nastali prilikom spajanja i predstavljanja njihovih priča kroz različite umetničke forme?
Zajednička nit je, naravno, njihova umetnička inovacija, ali pre svega njihova sposobnost da se afirmišu u oblastima gde dominiraju snažni muški modeli. Pokušao sam da istražim njihov svet i njihov odnos prema umetnosti — šta vole i šta ih inspiriše — i da to prevedem u predstavu.
Nadam se da ću uspeti da prenesem jednostavan emotivni nivo. Nemam ništa novo da otkrijem o ovih šest velikih umetnica, ali zahvaljujući divnoj saradnji sa sjajnim glumcima, pevačima, izvođačima i plesačima, sa kojima imam čast da radim, Moć umetnosti – 6 heroina će, nadam se, biti nešto posebno.
Kako moda doprinosi narativu i atmosferi predstave?
U predstavi će sve biti fokusirano na predivne priče o šest žena koje su bile sposobne da stvore nešto posebno i magično, inovativno i trendi. Uvek pokušavam da istražim svet dizajnera i zanima me njihov odnos prema umetnosti — šta vole i šta ih inspiriše — i da to prevedem u predstavu. Često, posebno ako dizajner deli moju viziju, uključim pevače, izvođače, glumce i plesače u modnu reviju. Ali Moć umetnosti – 6 heroina biće nešto posebno, nadam se.
Kako je lični umetnički stil svake heroine uticao na koreografiju, vizuelne i muzičke elemente predstave?
Ono što čini Moć umetnosti – 6 heroina drugačijim od mojih drugih predstava je sama ideja. Uvek me fascinira inovacija u svakoj oblasti. Takođe volim svaku vrstu umetničkog izraza. Kada sam počeo da razmišljam o novom projektu, u mislima sam video grupu žena: snažnih, vizionarskih i raznolikih. Zbog toga je ideja bila da se proslavi inovacija, individualnost i strateško razmišljanje kod žena, povezanih sa umetnošću.
Možete li nam reći nešto više o vašem radu sa glumačkim i baletskim ansamblom? Kako ste ih vodili u oživljavanju ovih moćnih umetnica?
Ples, kao i muzika, je najbolji način za prenošenje emocija. Iz svog iskustva sam naučio da manje koristim reči, ili bolje rečeno, da ih koristim na drugačiji način. Vaše telo, vaše lice, oči, koža mogu da izraze više od reči. Pokret, improvizacija, to je vaša prava duša. Morate je koristiti, a u isto vreme morate je prepoznati i razumeti. Gluma i koreografski pokret intimno povezani mogu stvoriti poeziju.
Sada radim sa autističnim dečacima koji žele da se bave modom i televizijom, kao modeli, glumci ili fotomodeli. Oni su pravi umetnici. Svi smo zajedno realizovali čarobnu predstavu prošlog maja. Mnogo sam naučio od njih, kako da komuniciramo i razumemo jedni druge, kako da stvorimo performans. Sva čula su povezana, važno je biti otvorenog uma i vođen percepcijama.
Koju poruku želite da publika ponese nakon što pogleda Moć umetnosti – 6 heroina?
Mogu sebe smatrati privilegovanim čovekom. Mogućnost da diskutujem o umetnosti, sarađujem sa umetnicima i oživim scenu je predivna, kao san. Ovo je moja treća predstava u Beogradu. Obožavam ovaj grad i ljude koji ovde žive i rade. Počastvovan sam i uložiću svu svoju dušu u predstavu — to je i moje obećanje i želja.
Publika u Madlenianumu će imati priliku da otkrije ove slavne žene iz različitih uglova i perspektiva, zahvaljujući sjajnim umetnicima kao što su glumice Tamara Aleksić, Tamara Šustić i Nataša Miovčić; pevačici i kompozitorki Ivi Ikon; koreografu Matthew Solovieffu; kao i dizajnerima Igoru Todoroviću, Verici Rakočević, Zdravki Kulier, Emiliji Stojaković i Dragani Ognjenović, kao i Distante prodavnici i Concept 53, zajedno sa plesacima iz Nacionalne fondacije za ples.
Predstava, koja je snažno podržana od strane agencije Fabrika, koja je suproducent u saradnji sa Operom i Teatrom Madlenianum, rezultat je saradnje između mnogih visoko profesionalnih ličnosti. Moja uloga je da uskladim sve te umetnike kako bismo proslavili druge umetnike.
Razgovarala: Natalija Kunić
Foto: Mitar