Uz ime Giorgio Armani nije potrebna bilo kakva odrednica, moguće je samo ponešto dodati u već prepunu riznicu njegovog životopisa. Ovoga puta, to je knjiga Per Amore – na italijanskom S ljubavlju – koja nije konvencionalna autobiografija koliko je duboko lična filozofska rasprava čoveka koji je u osnovi izmislio ono što danas nazivamo “tihim luksuzom.”
Italijanski dizajner je počeo da ulazi u legendu kada je napravio revoluciju u modi ‘70-ih, uvođenjem mekih, nestrukturiranih odela za žene i muškarce i tako postao evanđelista bezvremenskih silueta, visokokvalitetne izrade i neutralnih tonova.
Per Amore je revidirano i ažurirano izdanje mekog poveza Giorgio Armani, knjige objavljene 2015. godine u čast 40. godišnjice njegove istoimene modne kuće. On uspeva da sažme fascinantne biografske detalje koji bi, inače, lako popunili ceo tom, u poglavlje od 51 stranice, koje se dotiče sećanja iz ranog detinjstva u Drugom svetskom ratu, njegove odluke da napusti medicinsku školu i postane modni dizajner.
Ono što sledi je 28 kratkih eseja sa naslovima kao što su Revolucionisanje i Ponovno otkrivanje glamura koji ističu Armanijevu stilsku mudrost. U nastavku vam donosimo neke od njegovih poruka za šik život.
O utišavanju buke
“Jednostavno, želim najbolje: težim savršenstvu i činim sve što je potrebno da ga postignem. Divim se diskreciji, a mrzim egzibicionizam. Privlači me tišina, a volim ono bitno. Ne volim višak i buku, čak i kada su metaforički.”
O moći potcenjivanja
“Ja stvaram svet težnji u kojem se bogatstvo ne rimuje sa neotesanim, zlatnim ili svetlucavim, već sa ublaženim, intimnim, suspendovanim.”
O stvaranju odeće za misleće žene
“Feminizam, toliko eksplozivan u tim godinama kada sam počinjao, nesumnjivo je uticao na moj način razmišljanja o modi. Veoma cenim žene – mislim da one znaju kako da budu zavodljive bez pribegavanja egzibicionizmu koji lako sklizne u vulgarnost i preteranost.”
O dizajniranju istinskog klasika
“Uklonio sam krutost koja je bila unutra da bih (tradicionalnoj muškoj jakni) dao gipkost džempera i lakoću košulje, i izmislio sam nestrukturiranu jaknu i za muškarce i za žene. Sada je taj način oblačenja postao klasičan, odnosno „klasični Armani“. Da bi se to postiglo, ključno je bilo odobravanje javnosti: mislim na pravu javnost, koju čine obični muškarci i žene.”
O praćenju obrasca
“Nikada nisam voleo kreativnost zbog nje same, tu eksploziju mašte koja rezultira kreacijama koje nemaju ništa za nošenje. Za mene, čak i najveći let mašte mora da ima smisla. Mora da se prevede u odeću ili dodatak koji će žena ili muškarac moći da nose.”
O pronalaženju lepote u jednostavnosti
“Moj put do nove kreacije počinje sa samo nekoliko linija skiciranih na papiru, a završava se slikom koja se sastoji od odabranog broja elemenata kombinovanih na suptilan način. Jednostavno da, ali ona vrsta jednostavnosti koja izaziva snagu. Jednostavnost nikada nije polazna tačka. To je tačka dolaska.”
O značenju luksuza
“Luksuz“ je reč za koju ovih dana ne marim mnogo. Postao je ravan koncept, ne više od sloja furnira kako bi proizvodi i ideje, koje uopšte ne zaslužuju da budu definisane kao takve, postale privlačnije. Luksuz se ne može svesti na formulu. Moj način života je pozitivan i zdrav. Koristi samo najfinije materijale, prožimajući ih elegancijom i sofisticiranošću. To je besprekorna destilacija vrednosti koje nas čine ljudima i koje nas uzdižu.”
O vernosti svojim vrednostima
“Uvek sam se osećao kao autsajder u pogledu modnog sistema i ne dotiče me ideja da je sprovođenje radikalnih inovacija na svakih šest meseci, nešto vredno.”
O ideji “Manje je više”
“Idealna garderoba, za mene, destilat je bezvremenske odeće koju muškarci i žene mogu da kombinuju, svaki put, i na način koji ih najbolje predstavlja u tom trenutku. Lepe stvari nemaju rok trajanja. Ne postaju iznenada ružne na kraju sezone. Naprotiv, godinama stiču lepotu i ličnost. Sav moj rad je zasnovan na ovoj ideji, na suptilnoj, rekao bih skoro milimetarskoj evoluciji klasične odeće, modernosti koja je napravljena da izdrži test vremena.”
Tekst: Milica Đ.
Fotografije: Profimedia, Instagram
Video: YouTube