HARPER’S BAZAAR pop kultura: Povratak u budućnost

Muzički jubileji

Skrećemo vam pažnju na nekoliko važnih događaja iz istorije popularne kulture. Izabrali smo zanimljive i relevantne sagovornike koji će približiti (ili demistikovati) nama zanimljive fenomene. Pa, krenimo na fantastično retro-futurističko-muzičko putovanje.

„NEKI TO VOLE VRUĆE“ 65

sagovornica: Luna Lu, Autorka TV i digitalnih formata

Zamišljeni nad likom, delom i životom Marilyn Monroe, po ko zna koji put konstatujemo da postoje pop ikone koje su transgeneracijkse. Samim tim njihovo prisustvo u ovom svetu je zaista večno. Našu sagovornicu je fascinirala fotogeničnost MM, njena pronicljivost, ljubav prema knjigama naviše njeno kretanje: „ Taj hod je „opevan“ u najdužem izlaženju iz kadra u istoriji filma, u pitanju je film „Nijagara“, kaža Suzana Zlatanović Luna Lu i dodaje: „Važnost ovog filma je u temama koje iznosi u javnost i načinu na koji to čini. Dijalog. Soundtrack. Kostimi. Muškarci obučeni u žene. Travestija. Čist kemp. Vodvilj i slepstik iz nemih filmova reinkarniran u blokbaster tada modernog doba. Jedan od najbolje montiranih filmova svih vremena.“ Okolnosti u kojima je film nastajao nisu bili idealni već veoma, veoma tenzični. Krajnji rezultat je toliko lagan i lepršav da deluje kao da su se na setu svi divno zabavljali. Pitali smo Lu šta najviše voli ko Marilyn: „Njenu dušu. Najviše volim fotografije van njene filmske karijere. Kada je bez šminke. Sama u gomili. I naravno, osmeh. Ona se smeje kao tužno dete. Volim je bosonogu. Ili u džinsu. Sa peškirom na glavi. Van kadra. Kada je Zelda Zonk. A kada bih birala aksesoare – volela bih da imam njenu kolekciju naočara & biblioteku.“

Koliko se često vraćaš ovom filmu i zašto?

„Sve njene filmove znam bukvalno na pamet. Trudim se da gledam stvari koje nikada nisam videla – život je kratak. Uopšte, tip sam koji prošlost prevodi na jezik ’sada i ovde’, pakujem je u svakodnevicu – ’popravljam uspomene’. A Norma Jeane je vremenom postala Sestrica na 2M. Gotovo svaki dan je deo mog Instagram fanzina, živi zajedno sa nama i oplemenjuje nam boravak na ovoj vodenoj kugli koja huji svemirom. I hvala joj.“  

PRINCE „PURPLE RAIN“ 40

sagovornica: Svetlana Đolović, Glavna i muzička urednica radioaparat.rs

Prince je u naše živote ušao bukvalno ovim albumom. „Prrple Rain“ sountrack je objavljen mesec dana pre filma. Nekako se osetilo da je u pitanju remek delo: „Omot za album je baš ikoničan sa stilizovanim heavy metal ispisom, uokviren cvećem, Princeova garderoba, motor koji vozi. Sve to oslikava šta će se u muzičkom smilsu dešavati na albumu. Od roka preko psihodelije do fanka. Sve je to označilo dolazak jednog velikog autora. Taj spoj „crne“ i „bele“ muzičke kulture je bio fascinantan. Mislim da je to Princeovo najveće dotegnuće.“

Do tada su vladali Michael Jackson, iz starije ekipe Stevie Wonder, nova rokerska zvezda bio je Bruce Springsteen a Madonna je tek stupila na scenu. 1984. godina bila je fenomenalna za razvoj pop i muzike gerilino. To je godina u kojoj je format sountrack albuma dobio na značaju i osvajao top liste, kaže Svetlana i dodaje: „Prince je spojio najbolje od autorske muzike i mainstream potencijala koji jedan autor može da ima. Mislim da se to u istoriji popularne muzike više nikada nije desilo.“

Zvuk benda uživo na ovom izdanju zauzima važno mesto što gledanju filma daje posebnu dimenziju. Tri od pet singlova sa ovog albuma je snimljeno uživo, u klubu „First Avenue“ u Mineapolisu (mestu gde film u većini snimljen). Što se tiče omiljenih pesama naša sgovornica bi izdvojila solažu iz naslovne i kompletnu pesmu „I Will Die For You“, dodajući:

„Uvodna sekvenca je jedna od najvoljenijih filmskih otvaranja. Nju započinje pesma „Let’ Go Crazy“ sa najboljim uvodom svih vremena. – Dearly beloved,  We are gathered here today, To get through this thing called ’life’…“

„THE MATRIX“ 25

sagovornik: Dr. Aleksandar S. Janković, Profesor istorije filma, FDU Beograd

Trilogija (tada braće) sada sestara Wachowskis bila je prilično revolucionarna. Prvi deo je prikazan 1999. godine, vrlo uzavrele društveno političke sezone u našim živopisnim krajolicima. Film je u datom trenutku tretirao temu mračne budućnosti planete u kojoj mašine preuzimaju vlast crpeći ljudsku energiju i snagu. Keanu Reeves, koji je sa svojim bendom nedavno nastupio u Srbiji, ostaće zapamćen kao Neo, glavna uloga u ovom cyberpunk  filmu. Naš sagovornik poštuje ovo filmsko ostvarenje, ali misli da ono nije toliko vizionarsko: „Čini mi se da je pre 25 godina mogao da bude vizionarski u našim pionirskim i naivnim shvatanjima tehnologije. Rekao bih da danas „Terminator 2“ ima više vizionarskog potencijala od „Matriksa“. Naš sagovornik mislim da se on danas teško uklapa u woke i cancel kulturu, kao i u modne paradigme. O tome šta ga ipak čini pop fenomenom, Janković kaže: „Uklapa se u definiciju SF žanra kao i „Termninator“, zatim priča priču o proroku, Neo/One, koji sumnja u svoj značaj („Novi zavet“). Zatim borilačke veštine, mnogo oružja, noir šik kad je moda u pitanju, upotreba bodrijarovskih maksima o simulakri i simulaciji. Atraktivni glumci, fini citati, referisanje na „Alisu u zemlji čuda“, „Pinokija“, „1984“ i Starogrčku mitologiju.“

Tekst: Uroš Milovanović

Najnovije