Najčešći mitovi o ishrani

Mitovi o ishrani poput onih da je zdravo ujutru piti toplu vodu sa limunom na prazan stomak, da ne treba jesti posle 18 sati, da je smeđi šećer zdraviji od belog, najčešći su mitovi koji vladaju u javnosti, a šta je zapravo tačno pojašnjava dijetoterapeut profesor dr Budimka Novaković

U medijima vlada prava „poplava” informacija u vezi sa ishranom, pa je svakome teško da pronađe prave i proverene odgovore na mnoge mitove. Zato je bitno da se obratimo stručnjaku za ishranu.

Profesor dr Budimka Novaković, dijetoterapeut sa Medicinskog fakulteta u Novom Sadu, dala je odgovore u vezi sa nekim od najčešćih mitova o ishrani – da li su tačni ili ne.

*Ako vežbam, mogu da jedem koliko hoću i neću se ugojiti.

Odgovor: Svaka fizička aktivnost godi zdravlju i treba da je prisutna svakodnevno, ali vežbanje ne daje slobodu da se unosi hrane ,,koliko ja hoću”. U aktuelnom načinu života koji je sedanteran, energetske potrebe fiziološki uhranjenih ljudi su niske, te je redovna fizička aktivnost poželjna.

*Najzdravije je ujutru započeti dan ispijanjem tople vode sa limunom.

Odgovor: Ispijanje tople vode sa limunom na prazan stomak je nutritivna besmislica. Voda za piće treba da ima temperaturu oko plus četiri stepena. Konzumiranje kiselih napitaka na prazan želudac doprinosi nastanku refluksne bolesti, što poručuje čuveni Kaufman institut za refluksnu bolest iz Njujorka.

*Masti su zdravije od ugljenih hidrata.

Odgovor: Masti i ugljeni hidrati daju energiju, imaju gradivne i regulatorne uloge. Njihov svakodnevni unos je neophodan, ali se mora poštovati stručni savet o njihovoj vrsti i količini u odnosu na uzrast, pol, zdravstveno stanje i profesionalnu i fizičku aktivnost. Važan je i način kulinarske obrade masti i ugljenih hidrata.

*Ne treba jesti posle 18h ako želiš da sačuvaš dobru liniju.

Odgovor: Ovaj mit je još jedna široko rasprostranjena zabluda. Svi naši digestivni enzimi su ,,dežurni” 24 sata i ne postoji opravdanje za takav savet u ishrani. Ako se poslednji obrok konzumira rano, najčešće se do odlaska na noćni odmor javlja osećaj gladi, te se stalno nešto ,,jede u prolazu” i eto viška kilograma.

*Smeđi šećer je zdraviji od belog. 

Odgovor: Smeđi šećer je nerafinisani šećer i ima iste biohemijske i nutritivne osobine kao i beli šećer. Nema zdravog dodatog šećera, bez obzira na to da li je beli (rafinisani) ili smeđi (nerafinisani).

*Niskolorijski zaslađivači su kancerogeni.

Odgovor: Niskokalorijski zaslađivači koji nose oznaku, prepoznati kao zdravsteno bezbedni i nalaze se na tržištu sa odobrenjem internacionalnih i nacionalnih regulatornih tela nisu kancerogeni. Oni prolaze opsežna ispitivanja u pogledu zdravstvene bezbednosti. Značajna su pomoć u smanjenju unosa dodatih šećera u ishrani, a istovremeno se uživa u omiljenom ukusu.

*Ne treba kombinovati meso i krompir.

Odgovor: Učestali su saveti nestručnih osoba o pravilima kombinovanja namirnica, pa tako i u pogledu kombinovanja mesa i krompira koji se zasigurno mogu konzumirati zajedno. Jedini važeći uslov za kombinaciju bilo kojih namirnica u ishrani jeste da određena kombinacija prija organizmu.

*Odrasle osobe ne treba da piju mleko.

Odgovor: Svaka osoba bez obzira na uzrast, fiziološko i stanje uhranjenosti treba da dnevno konzumira dve šolje mleka ili nekog kiselo-mlečnog napitka sa određenim procentom mlečne masti. Mleko i mlečni napici su namirnice visoke nutritivne gustine.

*Zdrava hrana nije ukusna.

Odgovor: Moram reći da ne razumem navedenu izjavu. Ukus određene namirnice zavisi od mnogobrojnih činilica, a pre svega od ličnog doživljaja ukusa bilo koje namirnice.

*Namirnice sa oznakom „light” su zdravije

Odgovor: Oznaka ,,light” znači da je nešto u prehrambenom proizvodu smanjeno, (energetska vrednost, sadražaj masti, sadržaj šećera), što ne znači da je ista namirnica korisna organizmu i da se može konzumirati u neograničenoj količini.

*Za vreme obroka ne treba piti vodu.

Odgovor: Za vreme obroka može da se pije voda, ako se konzumira više vode tokom obroka uneće se manje hrane što može biti korisno u održavanju poželjne telesne mase ili smanjenju prekomerne telesne mase, tako da je i ovaj mit – zabluda.

Pročitajte još

Pročitaj još