Metropoliten „Čulna izložba”: Duhovi pušteni iz bočica

Postavka „niche” parfema „Sensory Exhibition” istražuje estetske i emotivne potencijale mirisa, i predstavlja ih kao umetničke eksponate.

Prva izložba sa parfemima kao eksponatima, koncipirana kao multimedijalni doživljaj koji objedinjuje elemente olfaktivne, vizuelne, audio i perfromativne umetnosti otvorena je u prostoru, već dve godine zatvorenog kultnog beogradskog kluba, Ludost Mladost Radost Gajba koji je, samo za ovu priliku ekskluzivno otvorio svoje četiri sobe za Čulnu izložbu parfimerije Metropoliten. Mirisi se brzinom munje prenose do mozga, pale lampice, zamagljuju um, pokreću suze, raspiruju vatru, zagrevaju hormone… Iskustvo nam govori, a nauka dokazuje, da su mirisi snažni pokretači uspomena i emocija.

Na ovom saznanju, niche parfimerija Metropoliten otvorila je prvu izložbu koja parfem predstavlja kao umetnički eksponat i medij koji povezuje sećanja i osećanja. Na prvoj beogradskoj izložbi parfema, izabran je koncept koji osim estetskih, istražuje emotivne potencijale mirisa, njihovu sposobnost da nas vrate u vreme detinjstva, odvedu na mesta koja smo voleli, probude potisnuta osećanja i vrate slike arhivirane u sećanju. U četiri sobe, Metropoliten nam je ponudio četiri teme kojima ćemo istražiti kao put do svog srca ili svog intelekta. Teme su odabrane prema najčešćim asocijacijama koje parfemi izazivaju kod onih koji ih koriste, ali i prema najčešćim inspiracijama parfimera, a svaka je predstavljena sa četiri parfema.

Ovaj 4x4x4 koncept i duh izložbe savršeno se uklopio u prostor četiri sobe u staroj kući u Savamali. Metropoliten je umetnicima različitih interesovanja pružio mogućnost da na svoj način predstave doživljaj izloženih parfema, tako da je izložba postala multimedijalni spektakl u kome se prepliće olfaktivno, taktilno, vizuelno, audio i emotivno iskustvo. Širom otvorenih nozdrva pratili smo mirisne tragove koji su svakoga od nas vodili na čudesno putovanje kroz vlastite emotivne i estetske svetove. Kući smo poneli pregršt uspomena i sutradan pohrlili u Metropoliten da vidimo da li mirisi koji su nas najviše uzdrmali zaista tako mirišu i na našoj koži. Tim parfimerije Metropoliten osmislio je koncept predstavljanja parfema kao umetničkog i emotivnog eksponata, pažljivo birajući parfeme koji najbolje predstavljaju četiri odabrane teme.

PRVA SOBA: Slatke uspomene ‒ U potrazi za izgubljenim vremenom


Pomiriši parfem koji miriše na šećernu glazuru kolačića koji se prodaju pored ringišpila i setićeš se možda, Prustovih madlena, kolačića čiji mirisi pokreću roman Potraga za izgubljenim vremenom. Primakni nos grani rascvetalog jorgovana, vratiće te u neko proleće tvog detinjstva. Parfemi za slatke uspomene nose mirise kolača, voća i cveća, a centralni vizuelni efekat sobe je pisaća mašina iz koje izlazi papir koji prekriva celu prostoriju rečenicama iz Egziperijevog Malog princa, neizostavnog saputnika u svačijem odrastanju.

DRUGA SOBA: Sentimentalno putovanje – Sećam se tog mesta…


Putovanje kao simbol slobode, istraživanja sveta i sebe, prepuštanje i ‒ zaborav. Sve dok nas neki miris ponovo ne vrati na odredišta koja imaju posebno mesto u našim uspomenama. Minimalistički, ali ekstremno poetičan i introspektivni prostor ostvario je u ovoj sobi svojom instalacijom multidisciplinarni umetnik Aleksandar Lazar. Polju vizuelne muzike, ovaj put je dodao i treću dimenziju ‒ miris, i naveo nas da uđemo i utišamo se, prepuštajući se sećanjima. Odabrani parfemi će nas odvesti putevima grčkih brda pod smokvama sa morem na obzorju, preneće nas na zelene proplanke Irske, omađijati začinima orijentalne pijace, umiriti japanskim zen ritualima.

SOBA TRI: Priroda i elementi ‒ Povratak korenima


Noge su nam iznenada utonule u zlatasti pesak, stopala su osetila mekoću trave… Prostor namenjen osluškivanju prirode omamio nas je mirisima zelenijim od Lorkine poezije, rekli smo sebi: Zašto tako retko idemo na izlete u prirodu?, pozvao nas da sednemo i pustimo koren tu u zelenoj oazi usred grada. Mirisi vlažne zemlje, bujne zelene paprati, kiše u najavi, nepoznatog cveća koje buja oko nas ‒ obrisali su tragove umora i orni krećemo ka poslednjem segmentu izložbe.

SOBA ČETIRI: Ljubav i strast ‒ Osećam tvoju kožu


Popnite se poslednjim nizom stepenica i dočekaće vas slap od prozirnih crvenih zavesa… Strast, erotika, romantika, šta se krije iza njih? Četiri parfema povezana sa najzavodljivijim, senzualnim, mekim i opojnim notama, pred vašim očima započinju vizelnu priču koju govorom tela pričaju umetnici. U prostoru kojim caruju crvene i zlatne senke, nižu se priče o privlačnosti, žudnji i ljubavi. Četiri izabrana parfema sobu su pretvorili u mirisnu zonu tople kože, neodoljivog mošusa, pufnastog i podatnog irisa i opojne tuberoze.

PRODUKCIJU I Razvoj multimedijalnog koncepta radila je Marija Muždalo, a izvršnu produkciju Tamara Janković, scenografiju Magdalena Vlajić i njena asistentkinja Dina Nedelkov.

Sanjin Ćorović (Production Pool) dodao je završni dodir audio vizuelnom produkcijom, a zvukove na izložbi je kreirao DJ Petko. U prostoru „Ljubav i strast“ svojim pokretima i plesom pažnju objektiva i divljenje privlačili su Dejan Kolarov, Sanja Obradinović i Milica Jević Drndarević, i dva perfomera iza platna, Branko Mitrović i Lara Gromilić.

Najnovije