Da li vas privlače izlozi sa natpisima “popust” i onaj osećaj zadovoljstva dok nosite novi komad odeće? U svetu mode, šoping često deluje kao bezazlena zabava, ali za mnoge može postati više od hobija – pravi izazov koji prelazi granice zdravih navika i ulazi u zonu zavisnosti.
Moda nas inspiriše i zavodi, baš kao što nas je Carrie Bradshaw u seriji “Sex i grad” osvojila svojim smelim modnim izborima i nezaboravnim parom Manolo Blahnik cipela. No, setimo se scene u kojoj Carrie shvata da je na cipele potrošila 40.000 dolara, a nema dovoljno za učešće za stan. Mnoge žene se mogu prepoznati u toj dilemi – koliko daleko treba ići za strast prema modi, a kada ta strast počinje da ugrožava finansije i svakodnevni život?
Ako vam šoping postaje više od običnog zadovoljstva i imate tendenciju da stres “lečite” malim kupovinama ili se zanesete kreditnim karticama, možda je vreme da zastanete. Proverite ovih 6 ključnih znakova koji vam mogu pomoći da otkrijete da li je šoping za vas postao nešto više od zabave.
Kupoholičarka poseduje 57 varijacija iste stavke
Dok neki kupci kupe istu stvar dva puta, njihovi troškovi nisu slučajni. Većina ljudi priznaje da ima slabost, a ta slabost obično je nešto osnovno: bela majica, par farmerki, torba ili cipele, čija kupovina može rešiti sve probleme sa garderobom. Nažalost, tako suštinski važan je ovaj “osnovni” komad da se fokusiramo na kupovinu savršene verzije – što dovodi do ponovnog kupovanja.
Ako ste tip kupca koji često kupuje, vredi prihvatiti da možda nikada nećete pronaći “savršeni par” i da bi trebalo prestati da pokušavate, jer je verzija koju već imate verovatno sasvim dobra.
Ponekad je kupovina više verzija iste stvari razumna, posebno kada su u pitanju donji veš. Preporučuje se da ako pronađete grudnjak koji volite i koji vam udobno pristaje, kupite više njih, u različitim bojama. Takođe, može se kupiti više identičnih komada koje često nosite, ali samo ako su u stalnoj upotrebi; u suprotnom, to je nepotrebno. Dobro se postavljajte prema svojoj odeći i jedan od svakog biće dovoljno.
Kupoholičarka je evazivna po pitanju svojih troškova
S jedne strane, nije nikome stalo da zna ako sami plaćate, ali s druge strane, izbegavanje ili laži mogu biti razlog za zabrinutost. Čak i ako jedina osoba kojoj se laže jeste vi sami, to sugeriše nivo krivice vezan za trošenje koji nije zdrav. Ako se bojite da proverite stanje na bankovnom računu, to je loš znak. Takođe, prekomerna zavisnost od BNPL (Buy Now Pay Later) šema predstavlja problem. Iako su mnoge besplatne, i dalje naplaćuju kazne za kasna plaćanja. Ne treba se zavaravati da je ono što se kupuje jeftinije nego što jeste; to je samo odlaganje plaćanja punog iznosa.
Kupoholičarka obično ima nezdrav odnos sa vozačem dostave
Ukoliko postanete previše zavisni od vozača dostave, to može ukazivati na problem. Svi postanemo nervozni kada paket za koji smo platili dodatno za “dostavu sledećeg dana” ne stigne kada treba, posebno ako je bio potreban za posebnu priliku. Oni koji osećaju ekstremnu ljutnju ili razočaranje kada je njihov paket kasnio ili se izgubio, trebalo bi da razmotre uzroke svog nezadovoljstva.
Često kupujemo da bismo se nosili sa negativnim emocijama poput stresa, anksioznosti, usamljenosti ili depresije, koristeći kupovinu kao privremeno olakšanje. Ako kupovina postane zavisnost, početni osećaji euforije ili uzbuđenja mogu se pretvoriti u krivicu, žaljenje ili sram nakon kupovine, dodatno pojačavajući ciklus. Preporučuje se razvijanje zadovoljstva i zahvalnosti za ono što već imate.
Inbox je sastavljen od mejlova brendova odeće i lepote
Nemoguće je ne podeliti svoju email adresu sa bilo kojim brendom od kojeg kupujete online, a uz to dolazi i do neželjenih emailova koji vas obaveštavaju o novim ponudama. Ako se neprestano osećate primoranim, odjavite se. Nezakonito je zadržavati nekoga na mailing listi bez njihovog pristanka, a propisi nalažu da se marketing može slati samo onima koji su se složili da ih primaju.
Previše doslovno shvatate reklame
Ako vaši troškovi prelaze vaš raspoloživi dohodak, vredi istražiti osećaje koji leže ispod adrenalinskog uzbuđenja kupovine novih stvari. Ljudi često opravdavaju svoje kupovine govoreći da to zaslužuju ili da je to neophodno. Mnogi ubeđuju sebe da će određeni komadi odeće poboljšati samopouzdanje, ali čak i ako to učine, ova korist je kratkotrajna.
Pročitajte i Putovanje kao terapija.
Kupoholičarka je uvek u kupovini
Ako se sve više fokusirate na kupovinu odeće umesto na druge aktivnosti poput vežbanja ili druženja, to može ukazivati na to da ste kupoholičarka. Da, kupovina je zabavna, ali važno je preispitati se u pogledu učestalosti i trajanja. Budite svesni svoje motivacije; da li je to zbog rasprodaje ili straha od propuštanja?
Sa psihološkog stanovišta, biti kupoholičarka ili imati poremećaj kompulsivne kupovine (CBD) uključuje prekomerno ponašanje pri kupovini koje dovodi do emocionalnih, finansijskih i socijalnih problema. Misli o kupovini mogu postati preplavljujuće i ometati svakodnevne aktivnosti. To može rezultirati gubitkom interesa za druženje, hobije ili druge aktivnosti koje ne uključuju kupovinu.
Da biste suzbili ovu naviku, preporučuje se zamena kratkotrajnih zadovoljstava značajnijim ispunjenjem. Praćenje okidača za kupovinu može biti dobar početak. Pokušajte da preformulišete izgovore postavljanjem pitanja: “Da li mi ovo zaista treba?” Postavite period hlađenja između želje za kupovinom i stvarne kupovine. Razmislite i o tome na šta bi novac mogao biti potrošen osim na kupovinu. Ovo bi moglo zameniti kratkotrajno uzbuđenje dugoročnom nagradom.
Foto: Profimedia