Hrana je oduvek bila znak kulture, uživanja i prestiža, ali u poslednjih nekoliko godina, ona je postala i nezaobilazni deo sveta luksuza. I dok su restorani nekada predstavljali kulise za modne editorijale i glamurozne večere, danas su oni sami po sebi postali produžetak brenda, prilika da se moda doživi na nov način – kroz čulo ukusa.
Kako je došlo do ove prepletenosti mode i kulinarstva? Šta je inspirisalo luksuzne kuće da izađu iz svojih tradicionalnih okvira i pozicioniraju se u sferu gastronomije? Pogledajmo kako je moda, korak po korak, pronašla svoj put do hrane.
Doručak kod Tifanija
Jedan od najikoničnijih primera kako je moda pronašla svoj put do gastronomije jeste The Blue Box Café, koji je Tiffany & Co. otvorio u svojoj čuvenoj prodavnici na Petoj aveniji u Njujorku. Inspirisan kultnim filmom Breakfast at Tiffany’s, ovaj kafe omogućio je posetiocima da doslovno dožive magiju scene u kojoj Audrey Hepburn, s pecivom i kafom u ruci, stoji ispred Tiffany izloga.
Otvoren 2017. godine, The Blue Box Café nije bio samo restoran – on je postao produžetak Tiffany brenda, luksuzno iskustvo u kojem su hrana i enterijer savršeno reflektovali njegov prepoznatljiv identitet. Svetloplavi stolnjaci, porcelan sa Tiffany oznakom i sofisticirani meni osmišljen u saradnji s kuvarom Danijelom Buludom učinili su ga mestom gde se elegancija “jede” svim čulima. Ovaj potez Tiffanyja inspirisao je i druge modne kuće da razmišljaju šire – ne samo o tome šta njihovi klijenti nose, već i šta konzumiraju.
Ideja se proširila na druge brendove, 2018. godine je Gucci, predvođen kreativnim genijem Alessandrom Micheleom, otvorio Gucci Osteria da Massimo Bottura u Firenci. U partnerstvu s legendarnim šefom kuhinje Massimom Botturom, restoran je smestio u prostor interaktivnog muzeja Gucci Garden u Palazzo della Mercanzia. Degustacioni meni od 160 evra ponudio je spoj italijanske tradicije i moderne umetnosti, dok su tanjiri nosili prepoznatljive Gucci motive.
Ovaj pionirski potez proširio se na globalnom nivou – Gucci Osteria sada ima svoje filijale u Los Anđelesu, Tokiju i Seulu, gde cena obroka dostiže i 300 dolara. Kulinarski koncept kuće Gucci postao je više od restorana – on je postao kulturni fenomen i savršen primer kako brend može preneti svoj estetski identitet kroz sve sfere života.
Louis Vuitton i pop-up iznenadđenja
Pandemijska 2020. godina bila je vreme preispitivanja prioriteta za mnoge industrije, uključujući modu. Dok su tradicionalne prodavnice beležile pad, Louis Vuitton je odlučio da istraži nova polja, otvarajući nekoliko pop-up čokolaterija širom sveta. Čokolada s potpisom LV bila je pažljivo pakovana u prepoznatljive kutije s monogramima i postala je luksuzni suvenir za sladokusce.
U 2021. godini, Louis Vuitton je otišao korak dalje i otvorio Le Café Louis Vuitton u Njujorku, kao i Café Maxime Frédéric u Parizu. Enterijeri ovih prostora podsećaju na Vuitton kolekcije – sofisticirani detalji, poput posuđa s logom i pažljivo osvetljenih prostora, kreiraju atmosferu u kojoj je svaki zalogaj deo luksuznog rituala.
Foto: Harrodsfood
Godina 2022. bila je ključna za eksploziju pop-up kafića luksuznih kuća. Jimmy Choo je lansirao Choo Café u londonskoj robnoj kući Harrods, gde su gosti uživali u desertima i kafi po cenama od 50 funti, serviranih na tanjirima sa prepoznatljivim Choo detaljima. Enterijer, osmišljen u pastelnim tonovima, bio je savršen za Instagram postove – jer, u svetu društvenih mreža, fotografija govori više od hiljadu reči.
Nakon uspeha Jimmy Choo kafića, Prada Caffe preuzeo je scenu 2023. godine, takođe u Harrodsu. Minimalistički dizajn, inspirisan Pradinim estetskim kodovima, pružio je gostima priliku da uživaju u italijanskim specijalitetima poput tiramisua, uz prosečne cene od 15 do 40 funti.
U susret svojoj kolekciji za proleće/leto 2024, Burberry je preuzeo Norman Café u Londonu, transformišući ga u prostor britanskog luksuza. Jelovnik je osmišljen u duhu sezone, sa sezonskim namirnicama i savremenim twistom na klasične recepte. Cene obroka, od 40 do 80 funti, oslikavaju ekskluzivnost brenda, dok svaki detalj enterijera – od stolnjaka do šoljica za kafu – nosi Burberry potpis.
Moda je oduvek volela praznike, a Dolce & Gabbana je to savršeno iskoristio kroz luksuznu reinterpretaciju tradicionalnog panetona. U saradnji s brendom Fiasconaro, lansirali su liniju panetona s unikatnim ukusima – pistaći, limoncello i sicilijanski citrusi. Cena od 60 evra po komadu nije bila prepreka za ljubitelje mode i hrane, a bogato ukrašene kutije s motivima D&G postale su pravi kolekcionarski predmeti.
Zašto moda voli gastronomiju?
U osnovi ovog trenda leži želja luksuznih brendova da ponude iskustva koja angažuju sva čula. Restorani i kafići postali su savršeni način da se modni identitet prenese u svakodnevni život potrošača. Enterijeri koji reflektuju estetiku brenda, pažljivo birana muzika i mirisi, te jela koja spajaju tradiciju i inovaciju – sve to doprinosi stvaranju duboke emocionalne veze s publikom.
Osim toga, potrošači danas sve više ulažu u iskustva, a ne samo u proizvode.
Spoj mode i kulinarstva dokaz je da luksuz više nije samo u materijalnim predmetima, već u iskustvima koja se pamte. Brendovi poput kuće Gucci, Louis Vuitton i Prade vode ovu revoluciju, stvarajući prostore gde se moda “jede” svim čulima. U svetu gde je svaki detalj važan, čak i tanjir može biti modna izjava – jer u luksuzu, ništa nije slučajno.
Foto: Promo, Instagram, Profimedia
Tekst: Natalija Kunić