Da li će se festivalska euforija ikada vratiti na ono zbog čega je bila toliko omiljena – puku zabavu ili pak svedočimo rađanju jedne potpuno nove vrednosti festivalske kulture? Istina je da zapravo festivali nikada nisu bili оno što na prvi pogled deluje da jesu – čista zabava. Neretko su oni bili motor promena, platforma za društveni aktivizam, pozornica sa koje se u orbitu lansiraju kako novi trendovi u muzici i modi, tako i u društvenim odnosima. Ako samo malo razmislite, setićete se da su maske, bandane i marame preko lica bile sastavni deo festivalske kulture mnogo pre nego što smo svi morali, iz razloga koji prevazilaze stilske, da zaštitimo lice. Ako su maske oduvek bile tu, da li postoji još nešto iz festivalske kulture što bismo mogli da usvojimo u svakodnevnom životu ili što će obeležiti festivale nove generacije?
Edukacija
Edukacija na temu bezbednosti i neophodnost odgovornog ponašanja nije više rezervisana samo za festivalsko osoblje, jer u doba pandemije svako nosi svoj deo odgovornosti, pa i sami posetioci. Da bi festivali nastavili da žive i u doba pandemije, koja će izvesno još neko vreme trajati, edukacija je krucijalna. Zato je ovogodišnji Exit bio prvi koji se organizuje, ne samo u ovakvim okolnostima, već i prvi u čijem fokusu nisu bili samo dobra muzika i zabava, već i edukacija. Uz dobru atmosferu i susret muzičkih žanrova, tvrđava je ove godine po prvi put postala i poligon za veliki broj aktivacija koje ukazuju na neophodnost odgovornog ponašanja, jer to je možda i jedini način opstanka festivala u ovakvim uslovima.
Ekološka osvešćenost
Iako je tema podizanja ekološke osvešćenosti jedan od prioriteta poslednjih godina, najveći regionalni festival uvek је dobra platforma da se pokaže da ovakve teme od univerzalnog značaja moraju da imaju svoje mesto i prostor u svim segmentima života i među svim starosnim grupama. Zato je čuvena Exit Pixelata nadživela brojne prolazne festivalske trendove i ostala jedna od atrakcija festivala i ove godine. Zid od preko 2.000 iskorišćenih limenki, dugačak 6 metara i visok 2 metra dizajniran je u skladu sa sloganom Exit fondacije Slavimo život. I ovog puta iskorišćene limenke bile su upotrebljene da se od njih napravi novi mural, а u tome su učestvovali svi posetioci festivala. Kao što bi i inače trebalo kada su pitanja od globalnog značaja, zar ne?
Bolji izbori za budućnost bez duvanskog dima
Ako još nismo sigurni kako će izgledati baš svi segmenti festivala budućnosti, za jedan smo gotovo sigurni, a to je će to biti ili da bi to trebalo da budu dani i mesta bez duvanskog dima. Zato su na ovogodišnjem Exitu svi posetici mogli kroz čitav niz aktivnosti da se edukuju o štetnosti duvanskog dima, ali i o tome kako alternativni proizvodi, bazirani na savremenim tehnologijama elimišu štetne efekte pušenja i predstavljaju deo rešenja. Psiholozi kažu da je najlakši način rešiti se jedne loše navike, njena zamena nekom drugom, kao i sistem nagrade. Zato su na IQOS lokacijama širom tvrđave, sve one koji su se odlučili da im ovaj festival bude prvi bez duvanskog dima, čekale zanimljive aktivacije koje su im pokazale pespektive sveta bez duvanskog dima, kao i druga iznenađenja. Iako su festivali idealno mesto za opuštanje, oni bi trebali da budu i mesto odakle kreću promene na bolje.
A.E.