Leto 2023. biće obojeno pink bojom

Ovog leta, na bioskopska platna širom sveta, stiže filmska šećerlema o najpopularnijoj lutki svih vremena. Naravno, reč je o Barbi, senzacionalnoj plavuši, koja je obeležila detinjstva devojčica brojnih generacija, ali i promenila tradicionalni izgled lutki, zauvek!

Ideja za realizaciju igranog filma „Barbi“, inspirisanog fenomenom slavne lutke, pokrenuta je pre više od jedne decenije. Put do prve klape je bio kompleksan i dug, jer je scenario menjan više puta, a isti slučaj je bio i sa odabirom filmske ekipe. Tek kada je producentska kuća Warner Bros., odlučila da stane iza ovog projekta, početak realizacije je bio izvestan. Uloga Barbi, dodeljena je atraktivnoj i talentovanoj glumici Margot Robbie, dok je uloga Kena pripala harizmatičnom Ryanu Goslingu. Režiju filma, čija je svetska premijera zakazana za 21. jul, potpisuje Greta Gerwig, koja je ujedno i koscenarista u tandemu sa Noahom Baumbachom.

Film „Barbie“ je sniman od marta do jula 2022. godine i za razliku od dosadašnjih animiranih, video formata, ovo je prva igrana, filmska verzija sa slavnom lutkom u glavnoj ulozi. Zanimljivo je da je većina informacija o aktuelnom projektu, držana pod velom tajne. O samom scenariju se čak ni danas ne zna puno, ali ako je verovati proceni Ryana Goslinga, reč je o jednom od najboljih scenarija koje je on do sada pročitao. Tek kao nagoveštaj, pominje se zaplet u kome Barbi, kao nedovoljno savršena, biva izbačena iz Barbilenda i nastavlja svoj život u „stvarnom svetu“. Ni filmska Barbi, Margot Robbie, nije želela puno da otkriva, već je samo zagolicala maštu gledalaca izjavom, da je film sasvim drugačiji od onoga što se očekuje. Tizeri u vidi oficijelnih fotografija i kratkih trejlera, takođe nisu dali dovoljno odgovora, ali su nagovestili pravac i estetiku filma. Sve je prepuno razigranih boja, karakterističnih za „sladunjavi“ Barbi svet, dok je izgled glavnih glumaca, zahvaljujući adekvatnoj stilizaciji, u potpunost ispunio očekivanja. Bez sumnje, Robbie i Gosling su „pravi“ Barbi i Ken.

U filmskom ostvarenju od koga se očekuje da će biti hit leta 2023. godine, pojavljuje se veliki broj poznatih glumaca. Pored već pomenutih glavnih aktera, u filmu „Barbie“, igraju i Issa Rae, Emma Mackey, Kingsley Ben-Adir, Simu Liu, ali i Will Ferrell, America Ferrera, Dua Lipa, Helen Mirren i mnogi drugi.

Da li će ovaj filmski cupcake ispuniti očekivanja producenata i celokupne ekipe koja je učestvovala u realizaciji, saznaćemo nakon premijere. Izvesno je da gledaoce očekuje nesvakidašnji miks komedije i fantastike, a pre svega legendarna Barbi – živa lutka u stvarnom svetu.

Ko je Margot Robiee, prva filmska Barbie?

Margot Robiee je australijska glumica, rođena 1990. godine. Ostvarila je više značajnih uloga, pre svih u filmovima „I, Tonya“, „Mary Queen of Scots“, „Once Upon a Time in Hollywood“, „Bombshell“, „Babylon“… Više puta je nominovana za prestižne nagrade Oskar, Zlatni globus i Bafta. „Time“ magazin ju je uvrstio među 100 najuticajnih ljudi na svetu, dok je prema izveštaju magazina „Forbes“, 2019. godine proglašena jednom od najplaćenijih holivudskih glumica. Od 2016. godine je udata za britanskog producenta i glumca Toma Ackerleya.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by BARBIE (@barbiethemovie)

FENOMEN BARBI LUTKE

Gotovo da nema zemlje na svetu, gde Barbi lutka nije prisutna. Za nju znaju svi, i deca i odrasli. Obeležila je detinjstva skoro svake devojčice, a verovatno i ponekog dečaka. Sa njom su se igrali, ali i sticali svoja prva znanja o estetici i modi. Jer, Barbi je bila upravo to – modna lutka, sa jasno izraženim manekenskim proporcijama, senzualnim izgledom i modernom garderobom. Po svemu drugačija od lutaka koje su se do tada proizvodile i bile nalik devojčicama. Barbi je od početka bila atraktivna devojka i super model među lutkama. Ona je pružala devojčicama (in)direktan upliv u svet odraslih i upravo u tome se krio ključ njene masovne popularnosti.

Istorija Barbi lutke je započela davne 1959. godine, kada je američka kompanija igračaka „Matell“, plasirala na tržište prve primerke svog novog „izuma“. Za dizajn lutke je bila zaslužna Ruth Handler, suvlasnica pomenute kompanije, koja je inspiraciju pronašla u nemačkoj verziji lutke, pod nazivom Bild Lilli, tada već popularne u Evropi. Uz adekvatan redizajn i nove ideje, nastala je Barbie, koja je dobila ime po nadimku dizajnerkine ćerke Barbare. Prilagođena tadašnjim modnim standardima, prva verzija Barbi lutke je bila obučena u crno-beli kupaći kostim, dok je njena kosa bila skupljena u rep. U ponudi su bile verzije sa crnom i plavom kosom, kao i pratećom garderobom. Lutka Barbie je prvi put predstavljena javnosti 9. marta 1959. godine na Internacionalnom sajmu igračaka u Njujorku. Preko noći je osvojila tržište, pa je samo u prvoj godini prodato čak 350.000 primeraka. Vodeći se tim uspehom, predstvavnici kompanije „Matell“ su već 1961. godine plasirali i muški pandan lutke, popularnog Kena, a potom i druge lutke i aksesoare iz velike Barbi porodice.

Barbi je bila prva lutka na svetu, koja je imala detaljno razvijenu marketinšku strategiju, u najvećoj meri baziranu na televizijskom oglašavanju. Sve to je doprinelo njenoj vrtoglavoj popularnosti, koja je iz decenije u deceniju postajala sve kompleksnija. Od „modne lutke“, Barbi je postala i virtuelna glumica, koja se pojavila u brojnim animiranim filmovima i video igricama, ali i vlasnica širokog asortimana brendiranih proizvoda. Njen lik se nalazi na koricama knjiga i svezaka, kozmetičkih proizvoda, odeće i različitih aksesoara. Zahvaljujući svemu tome, Barbi je stekla status najpoznatije lutke na svetu, čija je ikonografija sastavni deo popularne kulture.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by BARBIE (@barbiethemovie)

Ipak, status „pop-ikone“ nije uspeo da je sačuva od kontroverzi i osporavanja koja su je pratila tokom decenija. To se pre svega odnosilo na njen izgled, za koji su mnogi smatrali da je previše „sladunjav“, seksi, neprimeren, pa čak i previše savršen, odnosno – nerealan. Razni sociolozi i psiholozi su tvrdili da društvene i moralne vrednosti, koje Barbi imidž propagira, poput luksuznog života, šopinga i ulepšavanja, nisu dobra poruka deci kojima je Barbi, ne samo igračka, već i uzor! Predstavnici kompanije „Matell“ nisu ostali imuni na kritike, pa su se potrudili da ubede javnost da Barbi nije samo „isprazna plavuša uskog struka i dugih nogu“. Pored standardne Barbi lutke, na tržištu su se pojavile i drugačije verzije, poput Barbi poslovne žene, doktorke, Barbi astronauta, policajke, pa čak i ambasadorke Unicefa. U jednom momentu se pojavila i trudna Barbi, ali je ubrzo bila povučena sa tržišta, zbog kritika da podstiče ideju maloletničke trudnoće. Tokom decenija, a naročito poslednjih godina, Barbi je menjala frizure, boju kože, visinu, pa i oblik tela, kako bi bila „politički korektna“, ali i podjednako bliska svima koji je vole. Posebnu pažnju je izazvala naslovna strana „Time“ magazina iz 2016. godine na kojoj se pojavila Barbi, prvi put sa izraženim oblinama, što je izazvalo senzaciju, ali i podeljene reakcije javnosti. Ipak, tu nije bio kraj eksperimentima. Barbi je želela da podrži različitost, ljude sa zdravstvenim problemima, ali i nove tendencije. Tako su se u Barbi asortimanu pojavile lutke sa vitiligom, Daunovim sindromom, ali i rodno neutralne i trans „Barbi“. Na osnovu navedenog, jasno je da je Barbi sve, osim obična lutka, koja trepće i govori „mama“. Ona je dobro osmišljen projekat, ali i fenomen čija aktuelnost ne prolazi. Ona se prilagodjava, prati, ali i kreira trendove.

Sa svoje 64 godine, Barbi je danas „sredovečna dama“, ali u njenom slučaju, godine su, zaista, samo broj. I dalje atraktivna i podjednako mladolika kao nekad, ona osvaja nove generacije devojčica, koje sa istim ushićenjem, kao i generacije pre njih, uživaju u igri sa popularnom lutkom. Da li će digitalno doba u kome živimo kreirati neku novu „cyber“ Barbi, prilagođenu vremenu sadašnjem, ali i budućem, videćemo. S obzirom da je na različite načine prisutna na Internetu, uključujući i zastupljenost na društvenim mrežama, nema sumnje da se „Barbi“ strategija već razvija u tom pravcu.

Barbi u pop kulturi

Mnoge slavne osobe su postale vlasnice „Barbi“ lutke sa svojim likom. Prva medju njima, koja je imalu tu priveligiju, bila je legendarna britanska manekenka Twiggy.

Garderobu za Barbi su kreirali brojni, svetski poznati modni dizajneri. Prva modna kolaboracija, dogodila se 1985. godine, kada je Oscar de la Renta, dizajnirao liniju odeće za Barbi.

Barbi se našla i na listi portreta, čuvenog Andyja Warhola. Slavni umetnik je naslikao portret, inspirisan likom svog prijatelja, umetnika Billy Boya, inače velikog kolekcionara Barbi lutaka.  „Ako želiš da naslikaš moj portret, naslikaj Barbi, jer Barbi – to sam ja“, rekao je Billy Warholu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by BARBIE (@barbiethemovie)

Pop grupa „Aqua“ je 1997. godine objavila pesmu „Barbie girl“. Pesma, kao i spot, bili su inspirisani imenom i estetikom slavne lutke.

O populatnosti i fenomenu slavne Barbi, govore i mnoge reterospektivne izložbe koje su se održavale u muzejima širom sveta, uključujući i pariski Louvre, u kome je 2016. godine bilo izloženo preko 700 Barbi lutaka.

„Barbiecore“, novi modni trend, kojim dominia jarko ružičasta boja, pojavio se 2022. godine, kao (ne)planirana podrška predstojećem filmskom hitu „Barbie“. Ovaj trend su prihvatile mnoge svetske zvezde, a po svemu sudeći i leto 2023. će biti obojeno Barbicore stilom.

Tekst: Bratislav Mihailović

Foto: Profimedia

Najnovije