
U svetu u kojem se brzina i dostupnost često cene više od samog doživljaja, postoji jedno elegantno, gotovo zaboravljeno sredstvo putovanja koje se neprestano vraća na velika vrata – voz. Putovanje vozom danas nije više samo način da se stigne iz tačke A u tačku B, već ritual koji slavi spor ritam, estetiku i iskustvo. Luksuzne železnice širom sveta pretvorile su se u pokretne umetničke instalacije, a svaka trasa otkriva novi pogled na geografiju, istoriju i hedonizam.
Putovanje vozom British Pullman by Wes Anderson

Na relaciji London–Bath, u ritmu prošlih vremena i modernog dizajna, voz British Pullman predstavlja najbliži susret sa filmom uživo. Wes Anderson je, u saradnji sa Belmondom, pretvorio vagon Cygnus (proizveden 1951. za kraljicu Elizabetu II) u pokretni manifest svog estetskog univerzuma. Svaki centimetar dizajna prati njegovu opsesiju simetrijom: paleta boja ograničena na puder-rozé, bledo tirkiznu i maslinasto zelenu, sa geometrijskim ornamentima inspirisanim pomorskim kartama 1920-ih.


Restoranski vagon Zephyr koristi srebrni pribor iz vremena Art Deco-a, dok se u toaletima nalaze ručno izrađeni lavaboni od mat porcelana sa reljefima morskih konjica. Glavna ruta London–Bath uključuje live džez trio tokom doručka, dok se na povratku servira ručak od pet službi sa jelima kao što su tartare od škotskog lososa sa kavijarom oscietra i špargle sa hollandez sosu.
Zanimljivost: svaki putnik dobija Andersonov mood board u obliku ilustrovane brošure sa istaknutim vizuelnim detaljima koje treba tražiti tokom vožnje.
La Dolce Vita Orient Express

Najavljen za proleće 2025, ovaj voz obnavlja duh Dolce Vita ere kroz savremen, ali nostalgijski dizajn koji spaja filmsku romantiku i italijanski hedonizam. Pod kreativnim vođstvom Heinza Becka, šefa čuvenog restorana La Pergola (jedinog rimskog restorana sa tri Michelin zvezdice), restoranski vagoni nude meni koji kombinuje molekularnu gastronomiju sa nonšalantnom italijanskom sofisticiranošću – od tagliatelle sa tartufima iz Umbrije do crudo od crvenih škampi sa citrusima sa Sicilije.

Unutrašnjost voza La Dolce Vita Orient Express odiše toplinom i luksuzom: 12 deluxe kabina i 19 suita izrađene su od drveta toskanskog oraha, sa bronzanim inlay detaljima, dok ogromni panoramski prozori omogućavaju neometan pogled na toskanske brežuljke, vinograde i obale Amalfija. Noćna atmosfera evocira zlatno doba italijanskog filma – u Bar Caru, pod kristalnim lusterima iz Murana, kokteli se služe uz live izvođenje kompozicija Nina Rote, stvarajući ambijent dostojan jednog Fellinijevog kadra.

Rute uključuju noćne vožnje Rim–Portofino, sa zaustavljanjem u Firenci radi privatne ture Galerije Uffizi pre zvaničnog otvaranja, kao i sezonske letnje ture do Sicilije, koje obuhvataju degustaciju vina sa padina Etne i posetu baroknim gradićima poput Notoa. Tehnički detalj koji oduševljava: sistem za izolaciju buke koristi aerogel, zahvaljujući kojem je unutrašnjost tiša čak i od većine hotela sa pet zvezdica.

Bonus za kolekcionare i ljubitelje detalja: svaki putnik dobija limitirano izdanje Borsalino šešira, personalizovanog inicijalima – omaž Marcellu Mastroianniju i vremenu kada je stil bio stanje duha, a putovanje umetnost.
Eastern & Oriental Express

Polazeći iz Singapura i vijugajući kroz guste džungle Malezije do Bangkoka, Eastern & Oriental Express je povratak u zlatno doba putovanja, sa stilom koji prkosi vremenu. Vagon Raffles, nazvan po slavnom hotelu, odiše klasičnom elegancijom zahvaljujući palisandrovom drvetu i staklenim pločama ručno graviranim sa motivima orhideja. U kuhinji radi tim na čelu sa šefom koji je radio u Odette (3 Michelin zvezdice), a specijalitet je lobster thermidor sa lokalnim belim lukom iz Penanga.




Noćna vožnja kroz Malezijske prašume omogućava posmatranje divljih tigrova kroz infra-crvene kamere u Observation Caru, uz koktele od pandan lista i gorkog kola.
Zanimljivost: sistem amortizera vozila smanjuje tremu tokom vožnje za 40% u odnosu na standardne luksuzne vozove, omogućavajući putnicima mirnu i udobnu vožnju i kroz najzavojitije delove rute.
Putovanje vozom Seven Stars in Kyushu


Sedam dana, sedam vagona, i ostrvo Kjūšū koje se otkriva u punom sjaju: od vulkana Aso do keramičkih radionica Onta sela, Seven Stars in Kyushu je esencija japanskog hedonizma i zanatske perfekcije. Drvena obloga u apartmanima potiče iz istog šumskog područja gde se tradicionalno uzgajalo drvo za izgradnju samurajskih mačeva. U kupatilima se koristi Arita porcelan sa podvodnim motivima, dok je podno grejanje podešeno na temperaturu koja odgovara onoj u klasičnim japanskim onsen toplicama (tačno 42°C).
Tura obuhvata ekskluzivnu radionicu sa poslednjim majstorom Yakimono keramike u Onta selu, gde putnici mogu izraditi svoju šolju koristeći glinu sa 300-godišnjim receptom.
Zanimljivost: sistem protiv zemljotresa omogućava voz da nastavi sa radom čak i pri jačini od 6.5 stepeni Rihtera, što je ujedno simbol inženjerske genijalnosti ove luksuzne železnice.
Maharajas’ Express

Na rutama koje povezuju Džaipur, Udajpur, Džodpur, Agru i Varanasi, Maharajas’ Express prepliće raskoš indijskih palata sa futurističkim inženjeringom, pružajući jedno od najspektakularnijih železničkih iskustava na svetu. Predsednički apartman ima hidraulički sistem koji automatski podešava visinu kreveta prema nadmorskoj visini, dok su prozori od smart glass-a koji kontrolišu intenzitet sunčeve svetlosti bez potrebe za zavesama.



U vagonu Rang Mahal nalazi se najveća privatna kolekcija Radžputanske minijaturne umetnosti na svetu (37 originala iz 18. veka), osvetljena fiber-optičkim sistemom koji reprodukuje dnevno svetlo. Ekskurzija u Džodpur uključuje vožnju vinogradima Sula u retro Džipovima iz 1940-ih, sa degustacijom prvog indijskog šampanjca proizvedenog u saradnji sa Moët & Chandon. Svaka destinacija ove rute otkriva novu dimenziju istorije i luksuza, čineći putovanje nezaboravnim.
Putovanje vozom Golden Eagle Danube Express

Od Pariza do Istanbula, preko alpskih vrhova i dunavskih dolina, Golden Eagle Danube Express je sinonim za evropski železnički romantizam – utemeljen na preciznoj logistici i pažljivo kuriranim destinacijama. Kuhinja voza koristi just-in-time sistem nabavke – riba za bouillabaisse se kupuje u Marsejlu 2 sata pre ukrcaja, dok se gljive za Bečka šnicla beru u Alpskim šumama tokom jutarnje pauze u Salzburgu.
U Music Caru se nalazi klavir Bösendorfer specijalno dizajniran za železničku vibraciju (težina smanjena za 30%, sa posebnim sistemom podešavanja žica). Tokom vožnje kroz Transilvaniju, noćno osvetljenje u spavaćim vagonima automatski prelazi u crveno svetlo kako ne bi ometalo noćne životinje.
Zanimljivost: voz ima najtiši sistem klimatizacije u Evropi (samo 28 decibela), čineći putovanje nezamislivo tihim i opuštajućim.
Foto: Profimedia, Instagram
Tekst: Natalija Kunić