Bilo da ste otkrili neku od destinacija sa svog spiska želja 2024. godine ili ste godinu proveli marljivo štedeći za savršen odmor, 2025. biće godina putovanja. Uprkos rastućim troškovima letova i smeštaja, mnogi planiraju da putuju još više u godini pred nama. Iako inflacija nije pokolebala ljubav prema putovanjima, sada ćemo pristupati putovanjima sa pažljivijim i personalizovanim pristupom pri planiranju savršenog odmora.
Umesto da sledimo klasičnu, užurbanu evropsku letnju turu — “Bez sna, autobus, klub, još jedan klub, još jedan klub, avion,” kako bi Lady Gaga rekla — u 2025. godini prihvatamo JOMO (radost propuštanja) tako što ćemo raditi manje dok putujemo, posebno birajući hotele na osnovu kulinarskih iskustava. Pored toga, hodamo stopama naših omiljenih fiktivnih likova, pa ćemo posetiti, recimo, Pariz ili Rim kao u Emily in Paris, ili Tajland kao u trećoj sezoni The White Lotus.
U nastavku, izdvojili smo putničke trendove koji će biti popularni u 2025. godini — na osnovu izveštaja Skyscanner-a, Booking.com-a i drugih portala za putovanja — da vas inspirišemo za vaše sledeće putovanje i taj sjajni boarding pass.
JOMO travel
FOMO je previše precenjen. U 2025. godini, odričemo se stresa oko opsežnog planiranja odmora, trčanja za Instagramom popularnim destinacijama i neprestanim obilaskom znamenitosti, prihvatajući JOMO (the joy of missing out). Nije reč o tome da se potpuno odričemo putovanja — samo menjamo užurbanu, dinamičnu turu sa pet gradova u dve nedelje za opušteniji odmor uz tišinu i telefon na “silent”.
Prema podacima portala za putovanja, dve trećine ljudi planira da napravi JOMO putovanje tekuće godine kako bi smanjili stres i opustili se, a gotovo polovina razmišlja o odmoru koji će im omogućiti kvalitetnije vreme sa voljenima. Svi znamo kako je teško pronaći vreme da se jednostavno opustimo i razgovaramo sa onima koji nam najviše znače, kada su rasporedi ispunjeni do poslednjeg minuta i kada iscrpljenost preplavi atmosferu — pa umesto toga, opustite se i jednostavno uživajte u društvu jedni drugih na destinaciji iz vaših snova.
Šta zapravo podrazumeva JOMO putovanje? Pa, to može biti bilo koji opuštajući ambijent van vašeg doma koji vas i vašeg partnera ili prijatelje najviše opušta. Zamislite kabinu ili malu kućicu u prirodi, ili wellness odmaralište u banji. Alternativno, boravak u vašem domaćem gradu može učiniti čuda za vaš um, telo i dušu. Nikada ne podcenjujte snagu dubokog opuštanja u hotelskoj kadi.
Renesansa hotelskih restorana
Dok veliki broj nas koristili TikTok ili Instagram da pronađemo i sačuvamo preporuke za restorane, 2025. godine idemo korak dalje, tražeći hotele sa posebnim kulinarskim iskustvima. Podaci Expedi-e pokazuju da 63% ljudi zapravo bira smeštaj na osnovu ponude hrane, a 32% njih kaže da im je sezonski meni još veći motiv.
Naravno, ne zaboravimo i na čisto uživanje u room service-u.
Solo putovanja
Kako sve više ljudi jede samo u restoranima, postajemo sve udobniji sa idejom da putujemo sami — sa Parizom kao najpopularnijom međunarodnom destinacijom za solo putnike, a slede New York i London.
Iako nije veliko iznenađenje što su veći gradovi na vrhu liste, druge popularne opcije za solo putovanja uključuju odmore u odmaralištima — medeni mesec za jednu osobu, da, molim! — kao i avanturistička putovanja poput kampovanja ili planinarenja. Što se tiče razloga zbog kojih više ljudi putuje solo, to je uglavnom zbog želje da putuju prema svojim uslovima. Svako ko je putovao u grupi zna kako je teško “održati mir” — od označavanja svih prioriteta do toga da se nosimo sa onima koji ustaju rano, dok drugi spavaju. Solo putovanjem možete bez griže savesti kreirati svoj vlastiti itinerer (i vreme buđenja!).
Lov na vintage blaga
Uvereni smo da postoje dva tipa putnika: oni koji unapred kupuju svoju garderobu za odmor i oni koji kupuju tokom putovanja. Sve više ljudi svesno kupuje dok putuju — a pod svesno, mislimo na obilazak vintage prodavnica.
Prema podacima Booking-a, skoro polovina putnika planira da ide u kupovinu polovnih stvari dok su u inostranstvu — pri čemu Gen Z prednjači. Ne samo da je većina njih kupovala polovne stvari dok su bili na putovanjima, već veruju da postoje bolji izbori u inostranstvu. Možda su u pravu — nikad ne znaš šta možeš pronaći u neupadljivoj prodavnici u Maraisu u Parizu ili Vesterbrou u Kopenhagenu.
Tv-turizam
The White Lotus je sve zaludelo tokom prve i druge sezone — neki su čak putovali u hotele na Havajima i Siciliji koji su bili prikazani u seriji (fenomen je doslovno nazvan “The White Lotus efekat”). U 2025. godini, idemo na još više avantura sledeći postavke naših omiljenih serija. Iako ovaj koncept nije nov, sve više putnika planira da se upusti u posetu nekoj od najpoznatijih lokacija i mesta koja su viđena u njihovim omiljenim filmovima i serijama, bilo novim ili starim.
Možda, poseta restoranu “Hot Chef” u Parizu zadovolji vašu želju za Emily in Paris? Ili, šetnja po Londonu u stilu mede Paddingtona umiri vaše unutrašnje dete? A ako jednostavno ne možete prestati da razmišljate o Rimskom carstvu, možda posetite Airbnb-ovo nezaboravno iskustvo u Koloseumu?
Foto: Unsplash, Profimedia