Poznata po svom radu u dizajnu nameštaja, fotografiji i ilustraciji, Ana Kraš je stekla svetsku pažnju zahvaljujući Bonbon lusterima izrađenim od recikliranih niti. Njen rad karakteriše minimalistički pristup sa naglaskom na ručni rad i održivost. Pored dizajna, Ana ima značajan uticaj i u svetu mode kroz brojne saradnje i projekte sa brendovima poput HAY, Maryam Nassir Zadeh i Saks Potts. Ove godine pokrenula je svoj brend Teget, prenoseći svoju prepoznatljivu estetiku u proizvode za dom i modni dizajn.
S obzirom na to da stvarate u neverovatnom rasponu medija, da li se vaš kreativni proces razlikuje u zavisnosti od medija u kojem trenutno radite, ili postoji neka stvaralačka nit koja vas vodi bez obzira na medij?
Već puno godina radim u nekoliko kreativnih oblasti—dizajn nameštaja, predmeta, prostora, set dizajn, enterijer, kreativnu direkciju, fotografiju, grafički dizajn i ponekad modni dizajn.Spoljni proces rada dosta varira, jer zavisi od projekta na kom radim i od ljudi sa kojima sarađujem, ali unutrašnji proces koji se dešava u meni, način razmišljanja i razlog zašto nešto radim, pristup rešavanju problema, je uvek jako sličan.Kad radim, jako sam intuitivna i pokušavam da svoju radoznalost zadovoljim svakim projektom. Meni je cilj svakog projekta da iz njega naučim i da mi bude zabavno dok ga radim.
Kako biste definisali svoju estetiku i šta je najviše u vašem životu uticalo na njeno kreiranje?
Moj ukus je pun kontrasta, i estetika koja meni prija je vrlo raznolika. Volim jednostavne i komplikovane stvari, uporedo. Beogradska arhitektura i estetska rešenja, često improvizovana, imali su veliki uticaj na formiranje mog ukusa. Zanimaju me arhitektonske greške i odstupanja od tradicionalno lepog. Zapravo, meni je lepo nešto što je interesantno, a to može da bude puno toga.Moji roditelji su uticali na moj ukus, nenamerno i nesvesno. Naš dom nije ličio na komšijske, bio je skroman ali drugačiji. Dom je bio opremljen na isti način na koji su se moji roditelji oblačili—jednostavno i udobno, sa interesantnim pletenim materijalima i zanimljivim diskretnim akcentima boje. To je nešto što sam ja prenela u svoj rad, jer moj dizajn liči na moju garderobu i obrnuto.
Da li imate filozofiju ili pravila kojih se pridržavate kada započinjete novi projekat?
Nemam pravila, ali moja filozofija je da šta god pravim treba da ima smisla, da bude proizvedeno tako da što manje šteti planeti i da nije još jedna slična stvar u moru stvari koje već postoje. Dizajn je proces donošenja odluka i rešavanja problema; iz tog procesa na kraju se rodi forma koja je proizvod. Ceo taj proces mora da bude u skladu sa vrednostima koje poštujem.
Kako su moda i umetnost oblikovale jedna drugu u vašem životu i radu? Da li se njihov spoj reflektuje na vaš celokupni izraz i kako se ta sinergija oseća u vašim projektima?
Moda je manji deo mog rada, mimo moje fotografske karijere, jer najčešće fotografišem za modne klijente.Dizajn je veći deo, ali otkako sam pokrenula Teget, svoj brend, sve više se bavim i modnim dizajnom, jer neki proizvodi su u toj kategoriji.Ne znam šta utiče na šta, jer na kraju je sve to neko moje ispoljavanje, tako da verujem da ima povezanosti.
Na koje načine se arhitektonske forme, strukture ili principi reflektuju u vašem stvaralaštvu i da li postoji specifičan projekat gde je ta inspiracija posebno prisutna?
Dizajn prostora je moja najveća ljubav i moja velika želja je da radim arhitektonske projekte jednog dana.Trenutno, moj pristup dizajnu nameštaja je dosta arhitektonski. Kolekcija Mara je dobar primer, jer svi komadi su kao neke moje arhitektonske studije malih razmera.
Kako izgleda vaše radno okruženje i kakva atmosfera vam najviše prija u kontekstu kreativnog rada?
Ja radim sama, nemam tim, što otežava i usporava proces, ali jako volim da sam sama jer sam tada najlepše povezana sa sobom. Tada se najlakše udubim i zaigram. Važno mi je da imam prostor, da imam velike stolove, papire, lenjire, noževe i makaze, i moj veliki kompjuter. Najčešće radim u tišini jer me i muzika često ometa.
Koji dosadašnji projekat smatrate najpotpunijim ostvarenjem vaše kreativne vizije?
Moj brend Teget, svakako.
Beograd, Njujork, Pariz—svaki od ovih gradova donosi svoje elemente i energiju. Na koji način su ovi gradovi uticali na vaš rad i osećate li da svaki od njih nosi poseban trag u tvojim projektima?
Dodala bih Japan kao bitno mesto; u njemu sam provela dosta vremena u formativnim tinejdžerskim godinama. Japanska jednostavnost, tiha lepota, logika i arhitektura ostavili su veliki uticaj na mene. Živela sam nekoliko godina u Los Anđelesu, i to iskustvo je bilo jako formativno jer je bio veliki kontrast Beogradu. Arhitektura u Los Anđelesu je jako raznovrsna—španski uticaj, dosta art deko dizajna, moderna kalifornijska arhitektura. Njujork, u kom sam provela 10 godina, uneo je puno energije u moj život, puno putovanja i iskustava. Pariz je doneo mir i lakoću baš kad je to bilo potrebno, i doneo mi je prostor da sva svoja iskustva prevedem u Teget i posvetim se tom velikom koraku. Beograd je uvek moj najveći uticaj jer su tu moja porodica, moji prijatelji, i mesto gde osećam romantiku i nostalgiju na svakom koraku, mesto u kom me najviše stvari inspiriše.
Ova godina je godina u kojoj ste lansirali svoj brend Teget. Kako je izgledao proces rada na brendu i u čemu se on razlikuje od tvog dosadašnjeg rada?
Pre nekoliko meseci sam pokrenula svoj brend Teget i to je svakako najsveobuhvatniji vid moje ekspresije do sada. Za Teget ja radim sve—od dizajna do razvoja proizvoda, kreativnu direkciju i fotografiju; čak sam dizajnirala i sajt i logo. Proizvodi skroz reflektuju moj ukus bez kompromisa i nastaju iz moje radoznalosti da isprobam nove ideje i materijale. Najuzbudljiviji projekat na kom sam ikada radila, nikada pre se nisam osećala ovoliko ispunjeno.
Šta možemo da očekujemo od vas u 2025. godini?
Radim na puno toga za Teget—na novim proizvodima, kolaboracijama; nadam se i novoj knjizi fotografija pre kraja godine. Što se tiče rada za klijente, i tu ima lepih novosti—jedna od omiljenih je nova kolekcija lampi koju sam dizajnirala za Hay, koja konačno dolazi na tržište sledećeg juna.
Razgovarala DEA DŽANKOVIĆ
Fotografije EMILIJA STANIŠIĆ
Stajling ANA KRAŠ I MARKO MRKAJA