
Godina 1917. ni po čemu nije odavala utisak da je to pravo vreme za započinjanje bilo kakve priče, ponajmanje one koja se tiče novog biznisa. Prvi svetski rat u Evropi i dalje je bio u punom jeku, zajedno sa epidemijom španske groznice. Uprkos tim nepogodnim uslovima, 1917. je godina nastanka Chuck Taylor All Star patika za košarku, koje će, kao što već znamo, postati ikona savremene kulture, kako mejnstrim, tako i različitih podkultura.
OD GUME DO ZVEZDA
Converse je osnovao 1908. godine Marquis Mill Converse i u svojim prvim godinama brend se bavio preradom i proizvodnjom gume. U okviru portfolija brenda našle su se gume za automobile, čizme za lov i pecanje, kao i navlake za zaštitu cipela koje su kasnije dovele do pojave čuvenih patika za tenis i košarku. Razlog za pravljenje platnene obuće bio je taj jer je gospodin Converse želeo da ima radnike i tokom letnjih meseci. Naime, njegova fabrika je radila tokom tri godišnja doba. Leto kao najtopliji period godine onemogućavao je radnicima da rade u kožnoj obući bez da trpe velike temperature. Platnena obuća je to delimično rešila i prvi model starki nastao je kako bi radnici bili angažovani dvanaest meseci u godini, umesto inicijalnih devet. U istom periodu dešava se velika popularizacija košarke kao sporta, koji je osmišljen 1891. godine u saveznoj državi Masačusets, nedaleko od Converseove fabrike obuće. On je takoreći bio u epicentru dešavanja, a košarka je postala sve popularnija, jer je za razliku od američkog fudbala ili bejzbola zahtevala manje prostora. Sport je postao omiljena razonoda u okviru mnogih privatnih škola i koledža, pa je bila osetna potreba za prikladnom obućom za bavljenje košarkom. Iako Converse nije prvi izumeo patike za sport, njegov dizajn imao je određene prednosti u odnosu na konkurenciju. Zaštita gležnjeva zahvaljujući vezivanjem oko noge i dijamantski patern đonova omogućavali su brzo i lako kretanje u svim pravcima, pa su samim tim patike postigle veliki uspeh. Međutim, pitamo se odakle drugi deo imena obuće Chuck Taylor? Kada se bejzbol kao sport desio, brendovi su osnivali svoje timove i slali ih po celoj zemlji kako bi se njihovi proizvodi oglašavali. Charles Chuck Taylor angažovan je 1922. godine kao trener i prodavac. Ono što je Chuck Taylora i Converse izdvajalo jeste jedinstven pristup, tako što bi trenerima i igračima organizovali konstantnu nabavku patika. Ko me je naučio košarci? Chuck Taylor. Za koju kompaniju je radio? Converse. Koje patike su prodavali? All Star.
IKONA JE ROĐENA

Iako se Chuck Taylor vezuje za svet sporta, nema tačnih tvrdnji da se on uopšte bavio sportom. Njegova veština se krila u činjenici da je on u stvari širom zemlje promovirao model patika koji je garantovao određene uspehe i rezultate u sportu. Ime gospodina Taylora postalo je ključni faktor uspeha kompanije u periodu Velike ekonomske depresije tridesetih godina, kada se američki ekonomski sistem urušavao. Kompanije su na sve načine tražile kako mogu da se izdvoje od konkurencije. Za Converse je to bilo naglašavanje imena voljenog trenera i trgovca, pa se 1934. godine njegovo ime našlo kao sastavni deo imena patika. Dan-danas je tu. Opet, Taylor je imao talenat za prodaju koji se često vezivao i za njegove savete oko modifikacije modela, međutim takvih zapisa nema. Taylor je bio najveći i najgromoglasniji ambasador brenda i kao takav je bio perjanica cele kompanije. Napreci su se svakako dešavali. Kompanija je predano radila na upotrebi različite debljine platna koje se koristi ili pak debljini gumenog đona. Prednje ojačanje od gume dešava se kada su košarkaši počeli sve brže i brže da se kreću po terenu, pa je gumeni prednji deo postavljen kako bi se stopalo što bolje ksiralo.
ZVEZDA NAD ZVEZDAMA
Ono što priču o starkama odlikuje jeste prilagodljivost ovog aksesoara uslovima i okolnostima, koje mu čak ne idu naruku. Dinamika košarke iziskivala je sve jaču obuću, te su skromne starke prestale da budu predmet interesovanja. All Star je izašao sa terena i umesto da umre, on je popularnost stekao na tribinama, kao ikona savremenog odevanja. Converse je napravio tranziciju patika koje iz sporta idu u lifestyle domen. Budući da ih je lako izuti i ponovo obuti, patike su koristili surferi i omladina, te starke nikada nisu imale pad u prodaji, jer su uvek u nekom trenutku bile korišćene kao deo svakodnevice određenih grupa. Vrlo brzo, patike su postale simbol jedinstvenosti i urbanog duha, te nesputanosti, pa su ih sedamdesetih prigrlili pankeri, osamdesetih metalci, a devedesetih pripadnici grandž muzičke scene. Starke su postale deo društvenog tkiva, jer su bile jeftine i samim tim, određene grupe su ih koristile da bi iskazale svoj prezir prema establišmentu i svemu što je pomodno. Jedan par se kupi i nosi se dok se ne raspadnu. Fascinacija je između ostalog i u tome što se više od stotinu godina nosi model koji je nepromenjenog dizajna i pojave. Upravo su ovo razlozi zbog kojih je sportski gigant Nike 2003. godine uradio akviziciju kompanije Converse za tri stotine miliona dolara. I dok je za Nike od velike važnosti biti ukorak sa tendencijama i tehnološkim inovacijama, za Converse se ključ uspeha krije u balansu nasleđa i onog što je brend postao. I ostao. Kao retko koji, All Star je proizvod koji je u kontinuitetu takao živote mnogih, bez obzira na klasu, stalež, primanja i ostale socio-ekonomske markere. Privlačna snaga ove obuće zaobilazi sve trendove i ulazi u domen vanvremenske ikone. Skromne starke od gume i platna postale su deo modnog leksikona i deo života svih nas.
Foto: Profimedia