Kreator Isaac Mizrahi jednom prilikom je izjavio da je pas mešanac kao visoka moda, postoji samo jedan takav na celom svetu i imate tu čast da baš on bude vaš ljubimac. U čuvenom dokumentarcu Valentino: The Last Emperor, rimski dizajner je izjavio da su mu od izrade kolekcije više važni njegovi psi. On je u svakom trenutku imao po šest pasa rase mops. Voleo ih je toliko da su putovali sa njim privatnim avionima i imali su više nego zavidan način života, koji je uključivao boravak na nekoliko svetskih destinacija, jedna od njih je i francuski zamak iz 17. veka. Jedna od najvećih modnih dizajnerki svih vremena Gabrielle Coco Chanel uživala je u svojoj vili na Francuskoj rivijeri u društvu danske doge po imenu Gigot.
PSI I MODA
Američki modni kreator Marc Jacobs izazvao je opštu senzaciju kada je lik voljenog bul-terijera Nevillea tetovirao na svom telu. Ostali kreatori nisu otišli toliko daleko, ali vrlo jasno i glasno iskazuju svoju ljubav prema kućnim ljubimcima. Društvene mreže su najbolji pokazatelj ovih emotivnih scena između modnog dizajnera i psa. Francuski kreator Charles de Vilmorin ima hrta, američki dizajner Thom Browne jazavičara po imenu Hector, dok su Roberto Cavalli i Oscar de la Renta uživali u društvu nemačkog ovčara i koker španijela. Svaki od njih je posvetio delić kolekcije svojim četvoronogim muzama, pa je tako Thom Browne kreirao torbu u obliku Hectora, dok je Marc Jacobs lik Nevillea upotrebio za motiv mokasina, privezaka za ključeve i majica.
Neville je takođe autor knjige Neville Jacobs: I’m Marc’s Dog, a pored toga njegov lik vezuje se za projekat Sato, koji za cilj ima udomljavanje pasa iz Puerto Rica. Čak i mlađi modni dizajneri ne kriju svoju ljubav prema psima. Kreativni direktor kuće Bottega Veneta, Matthieu Blazy uživa u društvu crnog labradora, dok novi kreativni direktor kuće Moschino Adriano Appiolaza sa mopsom po imenu Nena. Kada je radio na mestu kreativnog direktora kuće Gucci, Alessandro Michele je lik svojih bostonskih terijera Orsoa i Boscoa stavio na tašne GG printa. Da li će isti manir upotrebiti u kući Valentino, za koju je nedavno počeo da radi, ostaje da vidimo.
POSAO, PRE SVEGA
Ne samo da je kult psa predstavljanje određenog vida privrženosti između čoveka i ove pitome životinje, modni brendovi upotrebom pasa u kampanjima ističu njihov značaj kao komercijalnog proizvoda, hteli da to priznaju ili ne. Svi produkti u okviru kampanje su komercijalnog tipa, pa sami tim i povodac za psa koji se našao u Louis Vuitton kampanji ili natpis Dog na putnoj torbi brenda Celine, iz istog konglomerata LVMH, dostupni su kao komercijalni artikli i luksuzni brendovi na taj način iz domena ljudske mode (ženske, muške i dečje), kućnog dizajna idu u sferu mode za kućne ljubimce. Ukoliko ste pomislili da su ovo usamljeni slučajevi, varate se. Pre tri godine tržište opreme za pse je bilo procenjeno na skoro deset milijardi američkih dolara, sa tendencijom rasta na šesnaest milijardi do 2028. godine. Aksesoari za pse samo dodatno naglašavaju našu konekciju sa kućnim ljubimcem i odevanje psa u različite odevne komabinacije učestvuje u iskazivanju kako karaktera našeg četvoronogog ljubimca, tako i našeg.
Možemo ići toliko daleko da damo medicinski termin ovoj pojavi. Antropomorzam je tendencija da se ljudske karakteristike i pojava pripiše životinjama i neživim objektima. Od praistorije, ljudske odlike su davane životinjama i pojavama kako bi se svet oko nas lakše definisao. Od 2000. godine sa pojavom slavnih ličnosti, kao što je Paris Hilton, kućni ljubimci dobijaju novu renesansu i postaju predmet globalnog interesovanja. Hiltonova je oblačila svoje mnogobrojne čivave i pomerance, isto je radila i Donatella Versace, koja je 2010. godine dekorisala Jack Russell terijera Audreyja okovratnikom od kristala. Neki bi otišli korak dalje i kućne ljubimce okarakterisali kao njihovu decu, pa samim tim s mnogo pažnje pristupaju njihovom svakodnevnom životu.
Foto: Profimedia, Promo