Modni svet nikada nije bežao od provokacije. Zapravo, šok je često bio ključ uspeha. Od golišavih fotografija do smelih poruka, brendovi koriste oglašavanje kako bi izazvali reakcije i privukli pažnju. Međutim, gde je granica između umetničkog izraza i neukusa? Od reklama Calvina Kleina koje su redefinisale pojam seksepila, do smelih kampanja Toma Forda za Gucci, ove provokativne kampanje ne samo da su izazvale kontroverze, već su otvorile i diskusije o estetici, etici i uticaju oglašavanja u modnoj industriji.
Kroz decenije, ove reklame su testirale toleranciju publike, oblikovale pop kulturu i postale deo kolektivnog sećanja, često dokazujući da u svetu mode granice postoje samo da bi bile prekršene.
Calvin Klein kampanja sa Brooke Shields
Godine 1980. Calvin Klein je angažovao tada petnaestogodišnju Brooke Shields za seriju provokativnih reklama, i to kako u štampi, tako i na televiziji. Shields je promovisala Kleinovu novu liniju uskih farmerica, izgovarajući sada već čuvenu rečenicu:
“Do you know what comes between me and my Calvins? Nothing.”
Reklama je izazvala kontroverze zbog njenih godina i bila zabranjena za emitovanje na CBS-u i ABC-u. Međutim, to nije bio ni prvi ni poslednji put da se Klein suočavao sa kritikama. Tokom osamdesetih i devedesetih godina njegove kampanje, često sa mladim modelima, učvrstile su upotrebu otvorene seksualnosti kao marketinškog alata u modnoj industriji.
Yves Saint Laurent kampanja sa Sophie Dahl
Yves Saint Laurent je 2000. godine izazvao buru reklamom za parfem Opium, u kojoj je model Sophie Dahl pozirala skoro naga. Reklama je dobila skoro hiljadu pritužbi i našla se na listi najprijavljivanijih reklama po ASA standardima.
Gucci Men’s
Tokom svog rada za Gucci, Tom Ford je transformisao brend u simbol provokativnog luksuza, gde je model u tangama na pisti bio sasvim uobičajen prizor. Taj isti koncept Ford je primenio i na mušku modu, angažujući fotografa Terryja Richardsona za kampanju jesen/zima 2001. Rezultat je bila fotografija mišićavog modela koji drži kaiš sa Gucci logoom na provokativan način.
Gucci kampanja
Kada se spoje Gucci, Tom Ford i Mario Testino, rezultat jedino može biti senzacionalan, provokativan i na granici skandala. Tako je i bilo 2003. godine kada je serija fotografija Gucci kampanje izazvala buru u javnosti. U epicentru skandala nalazila se fotografija modela Carmen Kass, čije je stidne dlačice oblikovane u Gucci logo. Fotografiju je snimio Mario Testino, dok je stilizaciju potpisala Carine Roitfeld. Kampanja je brzo zabranjena u Ujedinjenom Kraljevstvu zbog oštrih kritika, ali danas se smatra legendarnom zbog svoje drskosti.
Tom Ford
Godine 2007. Tom Ford i Terry Richardson su ponovo sarađivali na provokativnoj reklami za parfem. Fotografija jer prikazivala golu ženu kako dodiruje vrh bočice parfema strateški postavljene između njenih nogu, što je izazvalo osudu zbog svoje eksplicitnosti. Pored kontroverzne kampanje, Ford je dekorisao izlog radnje na Madison aveniji u Njujorku na još provokativniji način. U sezoni praznika, umesto božićne dekoracije, Tom Ford izlog je krasila skultura nalik blow up lutki.
Diesel
Dieselova kolekcija za proleće/leto 2010. ostala je upamćena zahvaljujući sloganu: “Sex Sells… but unfortunately we sell jeans.” Kampanja je bila ispunjena slikama modela koji su polugoli uživali u žurkama, provocirajući ali i zabavljajući publiku.
Bulgari kampanja sa Julianne Moore
Julianne Moore je 2011. godine bila lice kampanje za Bulgari, koja je izazvala skandal u Veneciji. Iako je glumica bila pokrivena torbom i dva lavića, venecijanski gradonačelnik Giorgio Orsoni je zabranio da se reklama postavi na bilbord na Trgu Svetog Marka, nazivajući je neprimerenom. Umesto toga, postavljena je druga fotografija na kojoj je Moore odevena.
Sisley kampanja Fashion Junkie
Kampanja Fashion Junkie iz 2007. godine brzo je izazvala reakcije zbog insinuacija na upotrebu droge. Dve manekenke prikazane su kako “uživaju” u modnim komadima na način koji parodira zavisnost, što su mnogi ocenili kao glamurizaciju narkotika. Reklama je ubrzo povučena s tržišta.
Eckhaus Latta
Za proleće/leto 2017. brend Eckhaus Latta lansirao je kampanju u kojoj su pravi parovi prikazani u trenutku fizičke intimnosti. Zahvaljujući mekom osvetljenju i strateškoj pikselaciji, fotografije koje je snimila Heji Shin delovale su senzualno, a ne pornografski. Ova reklama naglašava fluidnu prirodu brenda i ukazuje na to kako odeća—ili njen nedostatak—može biti deo najličnijih trenutaka života.
Jared Ellner i Emma Chamberlain
Emma Chamberlain je za kampanju Jared Ellnera iz 2023. pozirala naga, noseći samo štikle i torbe iz njegove kolekcije. Njegove ručno tkane torbe, koje dolaze u bojama od baletski roze do crnog teksasa, osvajaju pažnju, dok kampanja ostavlja upečatljiv, minimalistički dojam.
Foto: Profimedia, Promo, Instagram