Neposredno pre svoje Balenciaga revije za jesen 2024. u Parizu u martu, Demna je ostavio glasovnu poruku za sve prisutne, dostupnu putem QR koda u beleškama o kolekciji. Rekao je: „Ono što se trenutno čini zaista retkim i beskonačnim je zapravo sama kreativnost. Verujem da je kreativnost tajno postala novi oblik luksuza.” Ovo je zaista cela teza Demninog dizajnerskog izraza. Pristupanje luksuzu kao prostoru za samoizražavanje, a ne kao pozlaćenom salonu prepunom pravila, učinilo je njegov mandat u Balenciagi divljim uspehom u poslednjih devet godina.
U poslednje vreme, podseća sve na ono što on predstavlja. Počevši od oktobra 2023, prikazao je seriju kolekcija koje govore o njegovim osnovnim kodovima, koje dolaze sa pankerskim, provokativnim stavom i mnogo podstavljenih ramena. Ali čak i dok Demna ostaje veran svojoj viziji, nikada ne ostaje statičan. Sinoćnja revija za proleće 2025. (tehnički Resort 2025) održana je u Šangaju. Uprkos tome što ima više prodavnica u Kini nego bilo gde drugde u svetu, ovo je bio prvi put da Balenciaga prikazuje svoju kolekciju u toj zemlji, i očigledno je to bilo u planu već nekoliko godina.
Šangajska kolekcija, prikazana kišne noći u spektakularno impozantnom Muzeju umetnosti Pudong, bila je još jedno poglavlje u knjizi Demne. Kolekcija se fokusirala na njegove intelektualno radoznale istraživačke kodove kuće Balenciaga i iskrivljene ideje klasičnog glamura. Demna voli rijaliti šouove, i nije bilo teško zamisliti članove glumačke ekipe Netflixovog “Bling Empire” kako nose neke od neobičnih bogatih dama koje su prikazane na pisti, bilo kod kuće u Los Anđelesu ili na ulicama najvećeg kineskog grada. Videli ste doteranu eleganciju u suknjama sa peščanim satom i širokim bluzama sa mašnom, nošene sa zavodljivim sandalama sa otvorenim prstima i belim tubastim čarapama ili pocepanim pantalonama-čizmama. Skraćeni i glomazni mantili i kaputi od veštačkog krzna odavali su “skup sam” vibraciju, ali i auru potpune nezainteresovanosti. Kao što je Demna oduvek želeo da nam pruži, bilo je dodira kiča koji je bio oštar zahvaljujući savršenom krojenju i jasnim linijama.
Bilo je tu i obilje muških komada, kao i otkrivanje nove saradnje između Balenciage i Under Armour-a. Viralan vrhunac kolekcije bio je trostruki sloj platformi veličine cigle, inspirisan visokim neboderima grada, koji će nesumnjivo biti na nogama Demninih najkul fanatika kada se pojave u prodaji.
Koutur modeli u finalu bili su magični, posebno haljine napravljene od recikliranih materijala, poput roze haljine koja je zatvorila reviju. Bila je izrađena od deceniju starih plastičnih kesa koje su ručno sečene u trake i pričvršćene žicom kako bi se stvorio utisak perja. Bezrukavna drapirana i skupljena haljina bila je napravljena od zlatne folije za poklone, dok su druga dva izgleda bila konstruisana od Tyvek papira i prikupljenih putnih torbi. Tu je bila i “crna somotska haljina za prikazivanje nakita,” kako je navedeno u beleškama o kolekciji, koja je bila tačno ono što zvuči i namenjena je poznavatelju ukusa koji preferira luksuz sa dozom mikrodizajna.
Demna je oduvek imao ljubavnu vezu sa Šangajem i svojom bazom kupaca tamo, i zato su on i njegov tim godinama planirali ovu reviju. Ali koliko god da možda deluje na drugačijem nivou od nas ostalih, on je na kraju dana i prilično pragmatičan tip. Tržište luksuza u Aziji nastavlja da cveta i raste, a dovođenje sveta Balenciage u Kinu putem raskošne revije je odličan poslovni potez. Demna je majstor u postizanju te vrste ravnoteže između kreativnog integriteta i prodajnih proizvoda. To je ono što ga čini tako briljantnim umetničkim direktorom i vizionarom. U Šangaju ili negde drugde, on i dalje dizajnira odeću koja nas tera da mislimo i osećamo—dve stvari koje novac ne može kupiti.
Foto: Balenciaga