Dior je sa devetim izdanjem svog Lady Art Project-a ponovo uspeo da spoji dve naizgled udaljene sfere – modu i umetnost. Legendarna Lady Dior torba, prepoznatljiva po svom kvadratnom obliku, “cannage” šavu i metalnim slovima, dobila je potpuno novu dimenziju zahvaljujući umetnicima iz različitih delova sveta.
Ovaj projekat, pokrenut 2016. godine, osmišljen je kao platforma koja reinterpretira klasičan dizajn kroz vizure savremenih kreativaca. Do sada, učestvovali su umetnici poput Kenta Kenta Ishija, Li Songa i Joana Valdeza, a svako izdanje je nosilo specifičan duh trenutka. Ovo nije samo priča o dizajnu, već i o kulturnom dijalogu i razmeni ideja.
Šta donosi deveto izdanje Dior Lady Art Project?
Ovogodišnji Dior Lady Art Project okupio je 11 umetnika iz zemalja poput Kine, Perua, Koreje i SAD-a, od kojih je svaki u torbu uneo deo svog identiteta.
Huang Yuxing
Smatran jednim od najinovativnijih talenata na savremenoj umetničkoj sceni, Huang Yuxing, rođen u Pekingu, ističe se sposobnošću da stvara dela koja pripovedaju o svom nastanku. Očaravajući kontrasti i raskošna paleta – podsećajući na kinesku tehniku Gongbi – definišu njegova platna, otkrivajući tragove poteza kistom i života umetnika. Ovaj zadivljujući univerzum, gde se mašta i stvarnost prepliću, reflektuje se kroz četiri izuzetne interpretacije Lady Dior torbe.
Dva modela srednje veličine evociraju psihodelične elemente serije Heaven and the Earth, predstavljeni u narandžastim tonovima za dnevni i tamnoplavo-zlatnim za noćni ambijent, oplemenjeni zlatnim završnicama koje aludiraju na finesu kineskog zlatarstva. Treća verzija, malih dimenzija, donosi crteže koji otkrivaju gotovo naučnofantastični svet, dok poslednji model, sa duhom šezdesetih, blista iridescentnom kožom ukrašenom šljokicama i privescima D, I, O, R u umetnikovim omiljenim nijansama.
Faith Ringgold
Ikona koja perpetuira harlemsku renesansu, Faith Ringgold bila je ključna figura feminističke umetnosti i borbe za građanska prava. Na raskršću sekularnih tradicija i likovne umetnosti, njena dela inovativno koriste tehniku quilt-a, istražujući pitanja roda i društvene pravde kroz kompozicije vibrantnih boja prožetih tekstualnim i tekstilnim elementima. Fascinantan dijalog između Faith Ringgold i Marie Grazie Chiuri , započet 2022. godine, nastavljen je kroz kolekciju visoke mode jesen-zima 2024/2025, slaveći njenu viziju i aktivizam.
Za Dior Lady Art, legendarna umetnica osmislila je šest izuzetnih kreacija pre nego što je preminula u aprilu 2024. godine. Mantra Freedom Woman Now uzdiže dve torbe Lady Dior montiranjem metalnih materijala. S druge strane, thangkas iz serije Windows of the Wedding oživljavaju na verziji potpuno izvezenoj perlama, kao i na ručkama i privescima druge reinterpretacije. Kao omaž inventivnoj smelosti afroameričke zajednice, centralni lik Mama Can Sing pojavljuje se na modelu od crne kože. Dublje plava torba, na kojoj se ocrtava most Džordž Vašington, slavi lik Kasi, protagonistkinje njene prve knjige Tar Beach, kao himnu univerzalnom snu o slobodi.
Liang Yuanwei
Svojim teksturiranim platnima koja odišu virtuoznom pedantnošću, kineska umetnica Liang Yuanwei istražuje percepciju svakodnevice i prolaznost vremena. Njene delikatne, eksperimentalne kompozicije stvaraju novi vizuelni jezik koristeći repetitivne motive i cvetne crteže, spajajući prastaru baštinu sa inovativnošću. U devetoj ediciji Dior Lady Art, slikarka se nadahnula svojom serijom Golden Notes, transponujući je i reinterpretirajući na legendarnoj torbi. Kreirano od smole procesom 3D štampanja, ovo izuzetno delo ukrašeno je mnoštvom cvetova koji pružaju iznenađujući taktilni doživljaj igrom materijala i senzacija. Ovaj efekat slavi čistu lepotu ispucale keramike, reprodukujući vaze iz perioda dinastije Song, koje su inspirisale ovo delo. Predstavljena u zelenim tonovima koji izražavaju raskoš biljnih svetova, ova očaravajuća torba dodatno je oplemenjena dragocenim završnicama od starinskog zlatnog metala, evocirajući keramiku Ru ware, dok ručke i kaiš podsećaju na žad.
Duy Anh Nhan Duc
Rođen u gradu Ho Ši Minu, a sada nastanjen u Parizu, vijetnamski umetnik Duy Anh Nhan Duc prirodu stavlja u središte svojih dela. Ovaj botanički umetnik stvara beskrajno poetične instalacije od biljaka poput maslačaka, čička, pšenice i deteline, pozivajući nas da ih otkrijemo na novi način. Njegova dela, plod neumornog sakupljanja, vode fascinantan dijalog s ciklusima života, danas više nego ikada zavisnim od krhkog trenutka. Za Dior Lady Art, Duy Anh Nhan Duc osmislio je reinterpretaciju koja odražava njegovu strast prema hortikulturi i emociju koju oseća prema raskoši biljnog sveta.
Njegova Lady Dior ukrašena je obiljem detalja, uključujući cvetne motive utisnute na potpuno veganskoj koži, oplemenjene rešetkama i dragocenom vezom. Predivan aranžman krase cvetovi, grane i grančice izrađene u savršeno završenom pozlaćenom metalu, otkrivajući gotovo skulptorske vene na njihovim listovima. Kao završno iznenađenje, zlatna loza obavija ručku ove izuzetne torbe, u čijoj se unutrašnjosti nalazi delikatni maslačak – umetnikov potpis – zatvoren u kapljici smole, pretvarajući je u tajni talisman.
Anna Weyant
Rođena u Kalgariu, Kanada, Anna Weyant crpi inspiraciju iz širokog spektra uticaja, od zlatnog doba holandskih majstora do savremene pop-kulture. Njene figurativne, tragikomične slike, prožete nadrealizmom i misterijom, preispituju društvene konvencije i kodekse ženstvenosti kroz portrete ili mrtve prirode, stvarajući nostalgičnu, ponekad uznemirujuću atmosferu između svetlosti i senke. Njena vizija, avanturistička i melanholična, uvek duboko senzitivna, prenosi se u virtuoznim reinterpretacijama torbe Lady Dior.
Srednja verzija oslikava teksturu drveta, motiv prisutan u mnogim njenim radovima. Na drugom, potpuno pozlaćenom modelu, ruže i bele rade koje prožimaju njeno stvaralaštvo oživljavaju, pretvarajući se u skulpture od dragocenog nakita na gornjem delu torbe. Kao omaž izvrsnosti kućnih radionica, grafičke linije prepoznatljivog cannage uzorka reinterpretirane su u varijaciji ukrašenoj motivima baštenskih tratinčica.
Danielle McKinney
U svojim zagonetnim kinematografskim portretima, Danielle McKinney – rođena 1981. u Montgomeriju, Alabama – hvata suptilnosti privatnog sveta. Pričajući skrivene priče, ona oživljava ženske likove u prostorima koji su često domaći i postaju „sopstvene sobe“: snimci mentalnih pejzaža koji odražavaju introspekciju i razne trenutke u životu žene. Njen stil, s izražajnim tonovima i fantastičnim kontrastima svetla, poziva posmatrača da „pročita“ nevidljivo, da nasluti ono neizrečeno.
Ova očaravajuća poezija svakodnevice, pretočena u modni leksikon, oslikana je na zadivljujućoj torbi Lady Dior. U nijansama svetlosmeđe teksture, pozadine blago naborane poput umetničkog platna, ručno je izvezena silueta devojke – umetnički potpis protagonistkinje – nit po nit, s beskrajnom virtuoznošću, evocirajući savršenu tehniku i magične boje njenih slikarskih dela. Predstavljajući beg mašte, leptir se spušta u centar ove scene, dok drugi leprša na ručki torbe. U sofisticiranoj paleti sa primesama jarke crvene, zasijavaju dragoceni ukrasi. Zadivljujuća reinterpretacija.
Hayal Pozanti
Hayal Pozanti teži da na svojim platnima materijalizuje i razume fizičnost svih stvari. Kroz bogate, organske forme u živopisnim, raznolikim bojama, ona stvara fantastične apstraktne pejzaže i portrete, u kojima se, u suštini, oblikuje naš odnos prema životu. Njeni radovi, koliko konceptualni, toliko i emocionalni, metafora su ljudske inteligencije, uvlačeći pogled u izmišljeni svet koji deluje neodoljivo stvarno.
Za Dior Lady Art, Pozanti je osmislila tri torbe na kojima su oslikane njene fantazmagorične vizije prirode, poput poziva na istraživanje i pokret. Prve dve torbe Lady Dior, inspirisane njenom ljubavlju prema planinarenju, donose snolika putovanja kroz srce planina: detalje poput umetaka od ovčije kože, koji podsećaju na postavu planinarskih cipela, karabinere i stopice oblikovane poput zvezdastih vrhova štapova za hodanje. Ikonični privezak „D, I, O, R“ reinterpretiran je u hijeroglifskom alfabetu koji je osmislila umetnica. Poslednja reinterpretacija, ručno oslikana pismo-torba, otkriva noćni pejzaž uveličan oblakom pažljivo postavljenih kristala, nalik kiši očaravajućih kometa. Unutrašnjost je obložena ogledalima, nudeći refleksiju kako sveta, tako i sopstvenog lika.
Sara Flores
Prava sinergija prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, dela peruanske umetnice Sare Flores inspirisana su tradicijom Kené, drevnom praksom u središtu kulture naroda Shipibo-Conibo, koji žive duž reke Ukajali. Duboko ukorenjena u svom kulturnom nasleđu, njena kreacija otkriva hipnotišuće lavirinte koji ilustruju međusobnu povezanost amazonskog ekosistema.
U ovoj novoj fazi Dior Lady Art projekta, umetnica je želela da istakne jedinstvene veštine i nasleđe svoje zajednice, osmišljavajući dve torbe s detaljima koji odjekuju njenim ličnim radovima, nastalim korišćenjem biljnih pigmenata. Oba modela prikazuju suptilno izvezen zmijski motiv. Estetska harmonija ovog dizajna – karakteristična za ovu populaciju – nosi obećanje duhovnog isceljenja, dok pogled prati pažljivo trasirane poteze. Prvi model, srednje veličine, ukrašen je zmijom koja se obavija oko ručke i svetluca uz konstelaciju crnih perlica, dok je drugi, mini verzija, posut brojnim srebrnim draguljima. Predmeti želje, koji nude senzorno iskustvo i blistavo osvetljavaju višestruku lepotu ovih drevnih običaja.
Woo Kukwon
Umetnost Woo Kukwona, poreklom iz Južne Koreje, razvija se kroz uljane slike, crteže na papiru i instalacije. Reinterpretirajući bajke s tipično detinjastim, nestašnim izrazima, njegove kompozicije, obojene veselim tonovima, odražavaju dvosmislenu koegzistenciju fikcije i stvarnosti, kombinujući figurativne elemente i pop-art. Ova perspektiva prožima njegovih pet transformacija večne Lady Dior.
Dve torbe srednjeg formata prikazuju likove njegove supruge, ćerke i psa, smeštene u dva očaravajuća prostora. Na prvoj, oni posmatraju zvezdano nebo, ležeći na brdu oplemenjenom šarenim nitima, dok se iznutra čitaju reči „My universe“, posvećene njegovoj ćerki. Druga torba prikazuje šetnju ispod procvetalih trešnjinih stabala, čije raskošno granje krasi ručke i metalne okove torbe. Treća varijacija, snažno ironična, ilustruje jaz između stvarnosti i fantazije – torbu krasi pažljivo izvezeni polarni medved uz natpis „Killing me softly“. Mini verzija je ukrašena vinovom lozom od perli – narandžastih, plavih, crvenih i belih – koje imitiraju raskošno krzno, dok druga mikro varijanta blista crnim perlama i svetlucavim detaljima u kontrastu s natpisom „Christian Dior“. Kao završno razigrano iznenađenje, njegov verni pas pojavljuje se kao rafinirani privezak na pojedinim kopčama.
Lady Art Project nije samo marketinška inicijativa – on je postao ključni deo savremene modne istorije. Torba koja je devedesetih bila simbol prefinjenosti i kraljevske elegancije, sada se prepoznaje i kao platno za umetnike. Tokom godina, ovaj projekat nas je naučio da moda može biti mnogo više od trenda – ona može postati komentar kulture, refleksija ličnih priča ili čak umetničko delo.
Kolekcija za 2024. godinu, dostupna od novembra u odabranim Dior buticima, postavlja pitanje: koliko daleko se može otići u reinterpretaciji klasike? Ako je suditi po dosadašnjim saradnjama, Lady Dior će nastaviti da se razvija, ostajući relevantna i za buduće generacije. Ovo je više od torbe – ovo je deo modne istorije koji se neprestano piše.
Foto: Dior
Tekst: Natalija Kunić