Jonathan Anderson i Loewe

Jedanaest godina transformacije

Jonathan Anderson i Loewe Jedanaest godina transformacije

Loewe je danas zvanično objavio da Jonathan Anderson napušta poziciju kreativnog direktora, čime se završava jedna od najupečatljivijih dekada u savremenoj modi. Kada je 2013. godine preuzeo uzde španskog luksuznog brenda, Loewe je pre svega bio sinonim za kvalitetne kožne aksesoare – prestižan, ali relativno diskretan brend.

Jonathan Anderson i Loewe Jedanaest godina transformacije
Backstage Loewe kolekcija jesen/zima 2022.
Backstage Loewe kolekcija jesen/zima 2022.

Jonathan Anderson ga je, međutim, transformisao u jedan od najvažnijih i najuzbudljivijih modnih kuća današnjice, čiji dizajn obožavaju insajderi i kulturni arbitri podjednako. Njegovo nasleđe ne može se svesti na jedan prepoznatljiv estetski kod ili jedan kultni proizvod, već na sposobnost da konstantno evoluira i redefiniše šta Loewe može da bude.

Dijalog tradicije i budućnosti kuće Loewe

Jedan od ključnih elemenata Andersonovog dizajnerskog narativa bio je dijalog između zanatskog umeća i tehnologije. Njegove prve kolekcije za Loewe bile su posvećene oživljavanju brenda kroz precizno izrađene kožne komade, naglašavajući savoir-faire koji je brend definisao od osnivanja 1846. godine. Njegov debi donosi kožne komade sa sirovim patchworkom od kože koji su izgledali kao da su upravo skinuti sa radnog stola zanatlije.

No, nakon pandemije, Anderson je svoj interes za zanatstvo proširio na istraživanje odnosa između mode i tehnologije, često kroz prizmu prirode i digitalne ere. Kolekcija za proleće 2023. godine, sa kaputima iz kojih raste prava trava i ekranima na mantilima koji prikazuju slike ptica u sumrak, bila je jasna manifestacija tog istraživanja.

Tu su i mutne cvetne štampe iz kolekcije za jesen 2023, anthurium cvetovi od fiberglasa iz proleća 2023, kao i viralna “pikselizovana” dukserica koju je proslavio A$AP Rocky. Anderson je neprestano balansirao između zanatskog i digitalnog, ručno izrađenog i simuliranog – reflektujući način na koji danas doživljavamo realnost.

Nosivo vs. konceptualno

Jedna od najfascinantnijih stvari kod Andersonovog Loewea bila je njegova sposobnost da spaja potpuno nosive komade sa onima koji su više umetničke izjave nego odeća u tradicionalnom smislu. Njegovi rani dani u Loeweu oslanjali su se na promišljen, ali relativno klasičan pristup – jednostavne majice, široke pantalone sa ’90s manžetnama i bezvremenski pleteni komadi.

Ali kako su sezone odmicale, Anderson je postajao sve slobodniji u istraživanju modnog ekscesa – akcenti od metala, helanke sa naborima na kolenima, haljine koje su izgledale kao bandaže omotane oko tela, i baloni kompresovani pod tkaninom. Postepeno je transformisao Loewe u laboratoriju eksperimenta, gde se odeća nije samo nosila, već je propitivala formu, funkciju i percepciju mode.

Ikonične cipele: Od nosivih do apsurdnih

Pod Andersonovim vođstvom, Loewe je iznedrio neke od najzanimljivijih cipela u poslednjoj deceniji. Njegove Minnie Mouse cipele iz 2023. godine postale je instant hit, dok su drugi modeli balansirali između praktičnog i konceptualnog. Tu su čizme spojene sa mokasinama, patike koje podsećaju na obuću vilenjaka, ali i totalno eksperimentalni modeli – salonke Toy Pump sa osloncem na lak za nokte, razbijena jaja ili prevrnutu ružu. Anderson je neprestano istraživao pitanje: kada cipela prestaje da bude cipela?

Pročitajte i Jonathan Anderson pretvorio viralni tomato meme u Loewe tašnu

Loewe između avangarde i viralnosti

Jonathan Anderson i Loewe Jedanaest godina transformacije
cipele minnie mouse, toy pump sandale
Loewe kampanja 2021.

Anderson je majstorski balansirao između elitne umetnosti i viralne privlačnosti. Njegove revije često su bile umetnički performansi – poput muške kolekcije za jesen 2024, gde su na zidovima prikazivani „algoritmi muškosti“ kroz slike Jamieja Dornana, Omara Apolla i Manua Ríosa, dok su u prvom redu sedeli vodeći “internet momci” današnjice.

Kroz godine, Loewe je sarađivao s nekim od najzanimljivijih savremenih umetnika – od Linde Benglis do Alberta Yorka, od Joea McSheeja do Edgara Mose. Istovremeno, Anderson je brend učinio magnetom za pop-zvezde i filmske ikone – Rihanna u Loewe korsetu na Super Bowlu, Zendaya u ‘Challengers’ fazi, Taylor Russell na revijama, Josh O’Connor u čuvenom bakarnom kaputu na Met Gala crvenom tepihu.

Dizajner sa vizijom: Nasleđe Andersonove ere

Anderson je za Loewe izgradio identitet koji ne zavisi od jednokratnih hitova, već od dugoročnog istraživanja forme, materijala i koncepta. Njegove prve kolekcije bile su vođene zanatom, zatim je usledio period prožet umetničkom, galerijskom estetikom, a onda je usmerio Loewe ka minimalizmu ispunjenom dubokim konceptualnim slojevima – od internet kulture i AI uticaja, do filozofskih pitanja o fizičkom i digitalnom.

Jonathan Anderson i Loewe Jedanaest godina transformacije
Loewe na izložbi  "Louvre Couture, Art and fashion: statement pieces"
Loewe na izložbi “Louvre Couture, Art and fashion: statement pieces”

Njegovih jedanaest godina na čelu Loewea nisu samo redefinisale brend – redefinisale su način na koji posmatramo modu kao kreativni izraz. Njegova ostavština je u sposobnosti da spaja suprotnosti: ručno naspram mašinskog, nosivo naspram umetničkog, elitno naspram viralnog. Loewe više nije samo luksuzni brend – postao je kulturni fenomen.

Foto: Profimedia, Loewe

Najnovije