Na današnji dan, 2. decembra 1946. godine, u mirnom italijanskom gradiću Reggio Calabria, rođen je Gianni Versace, čovek čije će ime postati sinonim za neukrotivi glamur i kreativnu revoluciju u modi. Odrastajući okružen tkaninama i krojačkim zanatom svoje majke, Gianni je već kao dečak pokazivao prirodan osećaj za estetiku. Njegov talenat brzo ga je izdigao iznad lokalnog okvira, vodeći ga pravo u srce italijanske modne scene – Milano, tadašnju meku vrhunskog dizajna.
Njegov ulazak u svet mode bio je odvažan i beskompromisan. Prve samostalne korake napravio je 1972. godine, kreirajući kolekciju za Florentine Flowers, koja je odmah postigla veliki uspeh. Usledila je saradnja s brendom Complice, gde je 1974. godine predstavio kolekciju od kože – materijala koji je tada bio retkost u visokoj modi. Gianni je kožu pretvorio u luksuzni, nosivi simbol moći, a ova rana inovacija nagovestila je njegovu sposobnost da transformiše materijale i redefiniše njihovu upotrebu.
Godine 1978. osnovao je brend Gianni Versace, zajedno sa svojim bratom Santom i sestrom Donatellom, i otvorio prvu radnju u Via della Spiga u Milanu. Već prva kolekcija za žene očarala je publiku svojim krojevima koji su prigrlili telo poput skulpture. Versace haljine nisu samo pratile liniju tela – one su ga slavile, spajajući senzualnost s besprekornim krojačkim majstorstvom. Ono što je izdvajalo Versace od ostalih bio je njegov holistički pristup – zadržao je potpunu kontrolu nad svim aspektima brenda, od dizajna do maloprodaje, stvarajući jedinstvenu modnu kuću.
Jedan od najpoznatijih Versace simbola, Meduzin lik uokviren grčkim meandrima, prvi put se pojavio 1980. godine, uz logotip kreiran fontom “Avant Garde Light.” Ovaj vizuelni identitet prenosio je suštinu Giannijeve estetike: spoj drevnog i modernog, klasičnog i provokativnog. Gianni je u svom dizajnu koristio elemente inspirisane antičkom Grčkom, ali ih je obogaćivao futurističkim detaljima poput metalne mreže i tekstura koje su istovremeno delovale luksuzno i hrabro.
Versace moda je bila više od odeće – to je bila umetnost.
Njegov modni izraz bio je hrabar, strastven i nepogrešivo prepoznatljiv, spajajući dekadentni glamur sa teatralnošću i umetničkom preciznošću. Versaceove kreacije bile su oda ženskoj anatomiji, ističući obline, naglašavajući senzualnost i uvek osvetljavajući figuru na način koji je izazivao divljenje. Njegove haljine nisu bile samo odeća, već skulpture koje su se kretale zajedno s telom. Od metalnih mreža „Orton“ koje su prianjale uz kožu poput druge kože, do zavodljivih drapiranih haljina koje su lepršale s gracioznošću, svaki komad bio je pažljivo osmišljen da naglasi pokret i fluidnost.
Gianni Versace nije dizajnirao za stidljive, već za one koje su želele da budu primećene. Njegove kreacije izražavale su samopouzdanje i moć, redefinišući kako moda može učiniti da se žena oseća – ne samo lepo, već i nepobedivo. Njegovi čuveni krojevi s visokim prorezima, dubokim dekolteima i asimetričnim linijama nisu bili samo provokativni, već su bili dizajnirani s namerom da slave snagu ženskog tela. Njegova upotreba bogatih boja i ikonografskih printova, poput meduze i grčkog meandra, uneli su dozu teatralnosti koja je bila jedinstvena.
Njegov vizuelni identitet postao je prepoznatljiv zahvaljujući saradnjama s umetnicima poput Richarda Avedona, čije su fotografske kampanje unele dodatnu dimenziju u narativ brenda. Donatella Versace, koja je od početka bila Giannijeva desna ruka, pokazala se kao ne samo lojalan saradnik već i ključni deo kreativnog procesa.
Gianni Versace je uvek težio ka spoju mode i umetnosti. Njegovi kostimi za balete u Teatro alla Scala u Milanu, uključujući Straussovu Josephslegende, predstavljali su spoj funkcionalnosti i estetike, unoseći fluidnost i dramski efekat u modne krojeve. Bella Hadid je 2022. godine na filmskom festivalu u Kanu, ponovo oživela jednu od kreacija iz Versace Teatro alla Scala kolekcije.
Osamdesetih godina, Versace je učvrstio svoju poziciju u modnoj industriji uvodeći inovativne materijale poput metalne mreže “Oroton”, koji je prvi put predstavljen u Pariskoj operi. Njegove haljine od ovog materijala postale su modni artefakti, simbol hrabrosti i luksuza. Paralelno s tim, brend se širio na oblasti nakita, parfema i enterijera, pri čemu je svaki proizvod nosio prepoznatljiv pečat Versace glamura.
Jedan od najpoznatijih trenutaka u njegovoj karijeri desio se 1991. godine, kada je na pisti oživeo fenomen supermodela. Cindy Crawford, Naomi Campbell, Linda Evangelista i Claudia Schiffer postale su zaštitna lica Giannijeve vizije, dok su njegove revije prerastale u spektakle koji su redefinisali modnu prezentaciju.
Tragični događaji 1997. godine prekinuli su njegov briljantni put. Gianni Versace je ubijen ispred svoje vile Casa Casuarina u Majamiju, a njegova smrt ostavila je neizbrisiv trag u modnom svetu. Njegova sestra Donatella preuzela je kormilo brenda, uspešno čuvajući nasleđe i viziju svog brata.
Godinama kasnije, Versace brend nastavlja da inspiriše, a 2018. godine, povodom 20. godišnjice Giannijeve smrti, Donatella je priredila nezaboravno finale svoje revije, okupivši legendarne supermodele. Taj trenutak bio je podsetnik na nepokolebljiv uticaj Giannijevog rada, koji je spajao tradiciju, inovaciju i bezvremenski glamur.
Gianni Versace nije bio samo dizajner – bio je vizionar, umetnik i pokretač promena. Njegove haljine slavile su žensku anatomiju i senzualnost, dok su njihova preciznost i teatralna lepota nastavili da inspirišu i oblikuju svet mode.
Foto: Profimedia, Instagram
Tekst: Natalija Kunić