Nakon decenije stvaralaštva u Maison Margiela, John Galliano ostavio je modni svet preobražen i zauvek promenjen. Njegova vizija spojila je avangardu s visokom umetnošću, preplićući dekonstrukciju i naraciju na način koji je Margielu učinio ne samo aktuelnom, već i revolucionarnom. Svaka kolekcija bila je jedinstvena priča – izraz kreativnog genija koji se ne boji rizika.
Njegov debi za proleće 2015. bio je kao otvaranje novog poglavlja za Maison Margielu. Kolekcija je donela spoj futurističkog maksimalizma i Margieline dekonstrukcije, dok su pažljivo osmišljeni detalji – poput kultnih kaputa s belim šavovima – nagovestili da John Galliano ima poseban plan za ovu kuću.
Završni izgled Gallianove kolekcije jesen/zima za 2015. bio je pravi spektakl na modnoj pisti Grand Palaisa. Model Irina zatvorila je reviju noseći raskošni plašt nalik oblaku, koji je svojom voluminoznošću i mekoćom ostavljao utisak lagane, eterične elegancije. Dramatičan kroj, sa dugim šlepom koji je klizio pistom, dao je ovom trenutku grandioznost i poetičnost.
Njegova vizija doživela je vrhunac na jesenjoj Haute Couture reviji 2017. godine, kada je ostvario saradnju s umetnikom Benjaminom Shineom, poznatim po inovativnom radu s tilom. Shine, koji je razvio tehniku stvaranja slojevitih portreta i apstrakcija od tila, uneo je u modu jedinstven spoj skulpture i emocije. Njegovi delikatni, a monumentalni portreti krasili su Gallianove komade, od kaputa do haljina, simbolizujući krhkost i snagu unutrašnjih stanja. Ova kolaboracija spojila je Shineovu umetničku preciznost s Gallianovim teatralnim senzibilitetom, donoseći couture koji prevazilazi modu i postaje duboko umetnički izraz.
S godinama, John Galliano je postajao sve smeliji.
Haute Couture kolekcija za jesen 2017. bila je pravi spektakl – bogate teksture, dramatični kaputi i igre proporcijama bili su gotovo pozorišni. U proleće 2018, preokrenuo je pravila igre; mantili s transparentnim panelima i “naopačke” haljine nisu samo izazivale estetiku, već su redefinisale samu ideju kako odeća funkcioniše.
Ipak, John Galliano nije stvarao samo za modne piste. Njegova kreativnost sijala je i na crvenim tepisima, gde je mode pretvarao u istorijske momente. Katy Perry je 2017. na Met Gali nosila raskošnu crvenu haljinu, dok je Rihanna sledeće godine zapanjila svet u papinskom ruhu, briljantno balansirajući između provokacije i umetnosti.
Jedan od njegovih najsmelijih poteza dogodio se 2019. godine, kada su dvoslojne haljine u prolećnoj Haute Couture kolekciji predstavljale savršeni primer dekonstrukcije ormara. Ove kreacije bile su kompleksne, ali savršeno izvedene, kao da su same tkanine pričale priče o prošlim životima.
Proleće 2020. donelo je Leon Damea i njegovu nezaboravnu teatralnu šetnju u vojničkom kaputu – trenutak koji je prešao granice modne industrije i postao pop-kulturni fenomen.
Na kraju, Gallianov prolećna Haute Couture kolekcija za 2024, bio je omaž njegovoj celokupnoj karijeri. Inspirisana porcelanskim lutkama, ova kolekcija spajala je viktorijanske siluete i savremene elemente. Pat McGrath porcelanska šminka za modnu reviju postala je momentalni hit o komse i danas priča.
John Galliano nije bio samo dizajner – bio je pripovedač, filozof, umetnik koji je modu podigao na nivo performansa. Njegova decenija u Maison Margiela pokazala je kako brend može evoluirati, a svet mode ostati začaran. Ovo nije kraj njegovog uticaja, već samo zaključak jednog poglavlja koje će inspirisati generacije koje dolaze.
Foto: Profimedia
Tekst: Natalija Kunić