Kako su modni brendovi odgovorili na novi talas rasizma?

Dok se Amerikom šire nemiri kakvi nisu viđeni pedesetak godina, još od atentata na Martina Lutera Kinga, mnogi pogledi su uprti u – svet mode. Gde su veliki brendovi sada, kada su na ulicama i mnogi njihovi obožavaoci? Jer, nisu u protestima samo poznate ličnosti i anonimni fanovi mode, nego i ljudi koji su iskoristili priliku da upadnu u prodavnice velikih brendova i „besplatno“ se ponove odećom i obućom slavnih dizajnera.    

Industrija luksuza već dugo profitira od kulture Afroamerikanaca, ali i dalje pripada belcima. Poslednjih godina milijarde dolara se okreću samo od streetweara, odeće urbanog crnačkog stanovništva i njihovog „cool“ životnog stila. Gucci već drugu godinu sarađuje sa Dapper Danom. Bio je to odličan potez, jer se harlemski krojač proslavio oblačeći crnopute zvezde šou-biznisa, od grupe Salt-N-Pepa iz 80-tih, preko repera LL Cool J-a do Jay-Zija.

IG profil brenda Michael Kors

I pored toga, Balmainov Olivier Rousteing i Virgil Abloh u Louis Vuittonu i dalje su jedini kreativni direktori crne boje kože u najvećim kućama luksuza. Louis Vuitton je kupio Fenty od suprezvezde popa, tamnopute Rihanne, i zadržao je na čelu brenda. Gucci je osnovao program saradnje za nebelačke talente u modnim školama, ne bi li im pomogao da stignu na rukovodeće pozicije u modnoj industriji. Ali, njih tamo i dalje nema. Mnoštvo brendova jeste uskočilo u voz inkluzije, s tim da ne kriju da tako proširuju bazu kupaca.

IG profil brenda Nike

IG profil brenda Gucci

Kada dođe do vrućih društvenih i političkih pitanja, većina brendova ne zauzima strane. Sve do sada. Istraživanje organizacije Edelman, koje je objavio Business of Fashion, pokazuje da skoro dve trećine današnjih kupaca odlučuje šta će kupiti na osnovu toga kakav stav neki brend ima prema aktuelnim problemima.  

IG porofil brenda Calvin Klein

U nemirima u Americi najbolje su se snašli Nike i Adidas. Klijenti ovih sportskih brendova uglavnom su mladi ljudi različitih rasa. Iako su prodavnice Nike i Adidas takođe opljačkane tokom demonstracija, obe kompanije su odmah pružile podršku antirasističkim protestima. Nike je prvi put promenio čuveni slogan “Just do it” u “Don’t Do It” i objavio ga u vidu klipa, kao protest protiv besmislenog stradanja zbog boje kože. A Adidas je prvi put retvitovao video svog rivala. Očekuje se da potez ovih brendova podstakne i druge da se odrede, gde stoje u pogledu ubistva Afroamerikanca Georgea Floyda. I više od toga: da izađu sa konkretnim planom kako se poneti prema policijskoj brutalnosti, rasnoj nejednakosti, ali i ostalim važnim temama kojima su se do sada bavili mahom deklarativno. Ukoliko ove probleme ignorišu, ili, još gore, pokušavaju da iz njih profitiraju, klijentela će ih sigurno kazniti. To je nedavno osetio Louis Vuitton. Na teške kritike što je usred nemira lansirao kampanju za novu tašnu, čuveni francuski brend je putem 

 

Autor: Milica Đorđević    

Foto: Profimedia. Instagram

Najnovije