Od 24. januara, Louvre je domaćin svoje prve modne izložbe, Louvre Couture: Art and Fashion, koja uvodi posetioce u svet u kojem moda i dekorativne umetnosti vode dijalog koji briše granice između epoha. Izložba okuplja više od 100 komada i aksesoara 45 dizajnerskih kuća, među kojima su Giambattista Valli, Vivienne Westwood, Thierry Mugler, Thom Browne, Alexander McQueen, Iris van Herpen, Domenico Dolce i Stefano Gabbana, pružajući nesvakidašnji pogled na večnu inspiraciju umetnošću u modnom stvaralaštvu.
Jedna od najfascinantnijih odlika ove izložbe je postavka koja svaki prikazani komad smešta u njegovo „prirodno“ okruženje – galerije Louvrea, Napoleonove apartmane i prostorije dekorativne umetnosti. Raskošne kreacije inspirisane rokoko-estetikom Christian Diora, Johna Galliana, Nicolasa Ghesquièrea i Domenica Dolcea i Stefana Gabbane oživljavaju duh vremena Madame de Pompadour i Marije Antoanete. Ove haljine, prikazane među zlatnim kabinetima i stolicama Luja XV, deluju kao da su oduvek bile deo ovog prostora.
Napoleonovi apartmani, sa svojim prepoznatljivim baroknim enterijerom, nude spektakularnu pozadinu za jedan od najimpresivnijih eksponata – haljinu Johna Galliana iz kolekcije Christian Dior Haute Couture 2005. Crvena svila, bogato ukrašena zlatnim detaljima, floralnim motivima i završetkom od hermelinskog krzna, savršeno se uklapa u ambijent raskošnih prostora. Ova haljina ne samo da evocira duh kraljevskih dvorskih haljina 18. veka već deluje toliko organski u svom okruženju da gotovo poziva na razmišljanje o tome kako bi trebalo da postane deo stalne postavke, oličavajući neprolaznu vezu između mode i dekorativne umetnosti.
Jedan od najimpresivnijih trenutaka je raskošna haljina Giambattiste Vallija, čije siluete evociraju francuski rokoko, stavljajući posetioce pred prizor koji kao da je izašao iz snova. Kreacije Vivienne Westwood, sa svojom dekonstrukcijom istorijskih silueta, savršeno se uklapaju u kontekst muzejskih enterijera, dok komadi Alexandera McQueena zrače dramatičnošću dostojnom umetničkog remek-dela.
Jedan od upečatljivijih primera je Thierry Mugler kroz svoje skulpturalne forme evocira snagu i oštrinu, dok Thom Browne donosi apsurdnu, ali očaravajuću reinterpretaciju viktorijanskih krojeva.
Kao što je Paul Cézanne rekao, „Louvre je knjiga iz koje učimo da čitamo“. Ova izložba pokazuje da ta knjiga nije samo istorijski priručnik, već i živi manifest savremene mode. Postavka iznova osvetljava bezbrojne niti koje povezuju dekorativnu umetnost i dizajnerske arhive, a Louvre kao mesto gde moda i umetnost zajedno grade nove narative.
Za sve one koji sada imaju priliku da posete Louvre Couture, muzej postaje mnogo više od riznice prošlih remek-dela. Postaje mesto gde se moda ne posmatra samo kao zanat, već kao umetnost u svom najčistijem obliku, u kojoj se prošlost i sadašnjost prepliću u harmoniji koja oduzima dah.
Foto: Profimedia
Tekst: Natalija Kunić