Godina 2024. obilovala je ključnim promenama koje su oblikovale pravac modne industrije u narednu godinu. Između neočekivanih smena na čelima najprestižnijih brendova i spektakularnih kolekcija koje su zasenile modnu scenu, 2024. bila je godina dubokih transformacija. I dok su trendovi evoluirali kroz raznovrsne stilove, boje koje su obeležile godinu postavile su temelje za naredne sezonske palete.
Godina je donela raznovrsne modne pravce, od sofisticirane Old Money estetike, koja slavi luksuz u formi čistih silueta, do energičnog Brat Summer stila, s akcentom na neformalnost i slobodne krojeve. Trend Mobwife vratio je glamur iz osamdesetih i devedesetih, sa dramatičnim volumenom i tamnim, bogatim tonovima, dok je CroisetteCore obuhvatio ležernost u stilu, inspirisanu Mediteranom i letnjim vremenom.
Boje koje su dominirale ovom sezonom uključuju butter yellow, čokoladno braon, brat zelenu i burgundie crvenu, bile su prisutne u gotovo svim segmentima modne industrije. Pantone je za 2025. godinu odabrao mocha mousse braon, topli, duboki ton koji će oblikovati boje nadolazeće godine.
Ikona i model godine
Na ovogodišnjoj dodeli CFDA nagrada 2024. godine, Erikah Badu je osvojila titulu Ikone godine. Ova nagrada je bila priznanje njenom izuzetnom uticaju na muziku i modu. Badu je poznata po tome što je stvorila vlastiti, prepoznatljiv stil koji spaja boho estetiku, afrocentrične uticaje, hip-hop elemente i visoku modu. Nagrada je bila priznanje njenom dugogodišnjem uticaju na formiranje modnih pravaca.
Nagrada za Model godine dodeljena je Alex Consani, mladoj manekenki koja je postala istorijska ličnost kao prva transrodna žena koja je osvojila ovu prestižnu nagradu na Fashion Awards 2024. Alex je pobedila konkurenciju među nominovanim modelima kao što su Anok Yai, Alva Claire i Liu Wen. Ovaj trenutak je bio prekretnica u industriji, ističući važnost inkluzije i raznovrsnosti u svetu mode.
Ready-to-Wear kolekcije koje su nas osvojile
U aprilu 2024. godine, u 83. godini života, napustio nas je jedan od najvećih dizajnera današnjice, Roberto Cavalli. Više od 40 godina, ovaj dizajner bio je poznat po svojim inovacijama, posvećenosti svom zanatu i estetici, a njegov stil karakterisali su maksimalizam, glamur, print i ženstvena silueta. Modni izraz Roberto Cavallija bio je dosledan do samog kraja njegove karijere, uz prilagođavanje savremenom duhu vremena.
U znak sećanja na dizajnera, Fausto Puglisi, novi kreativni direktor modne kuće Roberto Cavalli, predstavio prvu kolekciju nakon njegove smrti na Milano Fashion Week-u. Puglisi je odao počast majstoru printa referišući se na neka od njegovih najvećih modnih dostignuća, uključujući i ikoničnu referencu na Aaliyah, i okupio armiju supermodela predvođenih trima generacijama modnih ikona.
Godina je donela ready-to-wear kolekcije koje su bile pravi osvežavajući talas na modnoj sceni. Saint Laurent je predstavio kolekciju za jesen/zimu 2024. inspirisan modnim nasleđem kuće i ličnim identitetom i stilom Yves Saint Laurenta, sa akcentom na dramatične siluete. Anthony Vaccarello je ponovo uveo čistu eleganciju, uz akcenat na savremene krojeve i moćne boje, koje su osvežile Saint Laurent estetiku. Gucci, pod kreativnim vođstvom Sabato de Sarna, predstavio je kolekciju pre-fall 2025. godine koja je bila luksuzna, ali i s modernim twistom, kombinovanjem glamura sa svakodnevnim elementima.
Giorgio Armani obeležio je proleće/leto 2025. godine, mesecima nakon što je napunio 90 godina. Kolekcija je bila upečatljiva po svom minimalističkom pristupu i čistim linijama, što je simbolizovalo njegovu konstantnu posvećenost jednostavnoj, ali luksuznoj eleganciji. Simone Rocha za proleće/leto 2025. godine predstavila je kolekciju koja je bila san za ljubitelje romantične estetike. Složenost u krojevima, delikatni materijali i elegantne linije učinili su ovu kolekciju izuzetno poželjnom među kritičarima.
Najbolje Haute Couture kolekcije 2024.
Haute Couture 2024. godine ponudio je spektakularne revije koje su postavile visoke standarde u svetu visoke mode. Daniel Roseberry za Schiaparelli stvorio je kolekciju koja je bila hommage umetničkoj i tehničkoj perfekciji. Njegove kreacije bile su spoj klasičnih i modernih elemenata, čime je ojačao reputaciju brenda.
Robert Wun je za svoj deseti jubilej predstavio reviju koja istražuje koncept vremena, kroz ne samo sezonske promene, već i eroziju ljudskog tela. Centralni komad kolekcije, „Soul Dress“, fascinirao je publiku svojim neobičnim dizajnom, koji spaja futurističke elemente sa simbolikom duše. Haljina, ukrašena kristalnim vezom, koristi boje nalik zvezdama galaksije – ponoćno plavu, ljubičastu i nijanse crvene i bordo svetlosti. Ovaj komad prikazuje nevidljivu suštinu čoveka, poredeći dušu sa kosmičkom tkaninom univerzuma, spajajući duboku simboliku sa avangardnim dizajnom. Kroz ovu reviju, Wun je stvorio estetiku koja, iako fizički nedostižna, nosi duboko značenje o onome što nosimo unutar sebe.
Jedan od ključnih trenutaka ove godine bila je poslednja Maison Margiela revija pod Johnom Gallianom, koji je napustio poziciju kreativnog direktora brenda. Gallianov uticaj na brend bio je nezamenjiv, a poslednja revija bila je kombinacija avangarde i luksuza, sa snažnim teatralnim elementima.
Rahul Mishra je predstavio kolekciju koja je bila duboko inspirisana indijskom tradicijom, sa bogatim vezovima i tehnikama ručne izrade koje su prenele emociju kroz svaki komad. Ovaj rad ističe Mishru kao jednog od najperspektivnijih kreatora Haute Couture mode.
Pročitajte i Haljine koje su obeležile 2024.
“Sleeping Beauties: Reawakening Fashion”
Met Gala 2024, istraživao je temu “Sleeping Beauties: Reawakening Fashion”, koja je predstavljala oko 250 retkih modnih komada iz muzejske kolekcije. Ovi komadi su uglavnom bili suviše stari i krhki da bi ih se ikada ponovo nosili, a izložba je istraživala mogućnosti njihovog oživljavanja uz pomoć moderne tehnologije. Na Met Gala crvenom tepihu, tema je bila osvetljena kroz neverovatne kostime i oblačenje koje je upotpunilo zamisao o oživljavanju starinskih komada u savremenom kontektsu.
Dress code ove godine, “The Garden of Time”, sugerisao je prisutnost mnogih arhivskih komada i reference na kultne modne trenutke iz prošlosti. Samo stepenište muzeja bilo je ukrašeno cvetnim motivima, što je ukazivalo na to da će ovaj metaforički vrt oživeti kroz cvetne elemente i kombinaciju prošlih era sa modernim pristupima.
I dok je Met Gala 2024. godine bila posvećena cvetnim motivima i balskim haljinama, naredna edicija biće potpuno drugačija. Tema Met Gale 2025. godine je “Superfine: Tailoring Black Style”, koja je inspirisana sartorialnom istorijom afroameričkog dandija. Ova izložba će obuhvatiti sartorialne pristupe odelu i njihov značaj u afroameričkoj modnoj istoriji, pozivajući se na ikonske stilove Harlem Renaissance, kao i savremene dizajnere poput Virgila Abloha i Pharrella Williamsa.
Met Gala 2025. godine će biti u znaku muškaraca i njihove sartorialne evolucije, a događaj će voditi slavne ličnosti kao što su Pharrell Williams, Colman Domingo, Lewis Hamilton, i A$AP Rocky, dok će LeBron James biti počasni domaćin.
Smene kreativnih direktora
Jedan od najvećih odjeka u 2024. godini bila je dolazak Matthieu Blazy-a na čelo Chanela. Njegovo imenovanje za kreatora Chanela bilo je jedno od najuzbudljivijih u industriji, a njegova posvećenost ručnoj izradi i visokom zanatstvu označava novi pravac za ovaj brend s dugogodišnjim nasleđem. Na poziciju kreativnog direktora kuće Bottega Veneta došla je Louise Trotter.
Dries Van Noten se povukao iz svoje modne kuće nakon 4 decenije, a na njegovu poziciju je došao Julian Klausner, dugogodišnji saradnik brenda. Njegovo imenovanje označilo je nastavak filozofije osnivača, ali i mogućnost novih kreativnih iskoraka.
U isto vreme, nakon što je Alessandro Michele napustio Gucci, mnogi su čekali šta će se dogoditi s Valentinom. Michele je prešao u ovu italijansku kuću i doneo novi pravac, podstičući očekivanja i promene. Njegova prva kolekcija Avant les Débuts je spojila Micheleovu prepoznatljivu kreativnost i ekscentričnost sa klasičnom estetikom Valentina Garavanija.
Jedan od najzvučnijih trenutaka 2024. godine bio je odlazak Johna Galliana iz Maison Margiela. Pod njegovim rukovodstvom, brend je postao sinonim za erotsku i radikalnu estetiku. Gallianov uticaj na modnu scenu i dalje je neupitan, a spekulacije o njegovom nasledniku traju.
Roksanda Ilincic, koja je zadržala svoju poziciju kreativnog direktora nakon što je prodala svoj brend, ostala je ključna figura u oblikovanju estetike kuće Roksanda. Brendovi poput njenog prošli su kroz osveženje, a promene su bile evidentne i u drugim delovima modne industrije. Michael Rider je preuzeo kreativno vođstvo u kući Celine, donoseći novu dinamiku, dok je Mary Katrantzou preuzela poziciju kreativnog direktora za kožnu galanteriju i visoki nakit u Bulgari-ju, otvarajući vrata novim pravcima za luksuznu galanteriju i prestižni nakit.
Moda i sport
Olimpijada 2024. godine bila je ključni trenutak kada su se sport i moda našli na raskrsnici. LVMH, luksuzna modna grupa, uzela je aktivnu ulogu u povezivanju sporta i mode, sponzorišući mnoge olimpijske timove i kreirajući specijalne kolekcije koje su spajale sportski duh i visoku modu. Sport i moda su postali nerazdvojni, sa sportskim ikonama koje su postale pravi modni uzori.
U tom kontekstu, julsko izdanje Harper’s Bazaar Srbija, bilo je savršen dodatak globalnom trendu spajanja mode i sporta. Ovaj editorijal je prikazao naše olimpijce, kao i zlatne vaterpoliste, zajedno sa nekim od najistaknutijih manekenki, stvarajući jedinstvenu sinergiju između vrhunskih sportista i mode.
Foto: Profimedia, Instagram