Luca Guadagnino je ime koje se ne može zaobići kada govorimo o modi u kontekstu filma. Njegova sposobnost da kroz kostimografiju i vizuelne elemente stvori emocionalne narative čini ga jednim od najinovativnijih i najtraženijih reditelja današnjice. Od romantičnih priča u Call Me by Your Name do provokativnih tema u Suspiria, Guadagnino neprestano istražuje složene odnose između identiteta i stila. Njegovi filmovi često postavljaju modu na pijedestal, koristeći je kao alat za karakterizaciju likova, ali i kao simbol društvenih i kulturnih normi.
U njegovom filmu, Challengers, modni dizajner Jonathan Anderson donosi unikatne komade koji savršeno oslikavaju unutrašnje svetove likova, dok zlatni Cartier nakit postaje ključni deo narativa. Kroz analizu Guadagninovih filmova, otkriva se ne samo estetska lepota, već i duboka povezanost između mode, umetnosti i ličnog izražavanja. Moda ovde nije samo vizuelni dodatak; ona je centralni deo narativa, ističući unutrašnje sukobe i dinamiku među likovima.
Modni narativi u filmovima Luca Guadagnina
I Am Love (2009)
U svom prvom međunarodnom hitu, I Am Love, Guadagnino istražuje život bogate italijanske porodice kroz lik Emme Recchi, koju tumači Tilda Swinton. Njene elegantne haljine od dizajnera kao što su Jil Sander ne samo da oslikavaju njen status u društvu, već i njene unutrašnje borbe i emocionalne promene. Njena transformacija kroz film, od kontrole do slobode, oslikava se kroz izvanredne modre tonove i sofisticirane krojeve koji naglašavaju njenu eleganciju i strast.
A Bigger Splash (2015)
U A Bigger Splash, Guadagnino koristi modu da osvetli likove koji su duboko uvučeni u svet muzike i umetnosti. Tilda Swinton, u ulozi rock zvezde, nosi suptilne, ali snažne kostime koji naglašavaju njenu ličnost i seksualnost. Raf Simons je kreirao nezaboravne komade za ovaj film, od kojih svaki nosi poruku o identitetu i umetničkoj slobodi. Ova modna estetika osvetljava napetosti među likovima i stvara atmosferu tenzije i strasti.
Call Me by Your Name (2017)
Call Me by Your Name povczuje modu sa emocionalnom dubinom likova. Postavljen u prelepe pejzaže Italije, film prati romantičnu priču između Elija (Timothée Chalamet) i Olivera (Armie Hammer). Guadagnino koristi kostime, poput Elijevih Lacoste polo majica, da naglasi njegovu mladalačku nevinost i unutrašnju dilemu. Ova modna estetika ne samo da oslikava njihovu ljubav, već i ambijent i duh leta i tako ostavlja snažan utisak na gledaoce.
Suspiria (2018)
U filmu Suspiria, Guadagnino kreira mračniji svet kroz modu. Kroz likove balerina koje nose haljine koje se kreću u skladu sa plesom, reditelj istražuje teme moći i ženstvenosti. Valentino haute couture kostimi donose osećaj elegancije, ali i tajne koje se kriju u pozadini. Elegantna draperija i boje doprinose stvaranju napete atmosfere, dok se likovi bore s mračnim silama koje ih okružuju.
Bones and All (2022)
Bones and All predstavlja novi pristup u Guadagninovom radu, fokusirajući se na ljubavnu priču između dvoje mladih kanibala. U ovom filmu, moda se koristi da osvetli unutrašnje borbe likova. Chalametov lik nosi vintage haljinu iz 1940-ih stilizovanu kao košulju, koja simbolizuje njegovu povezanost s prošlošću i unutrašnjim demonima. Estetika filma kombinuje mračne tonove i retro elemente, stvarajući jedinstven spoj između ljubavi i identiteta.
Challengers (2023)
U filmu, Challengers, Guadagnino istražuje kompleksne odnose kroz priču o teniskom trojcu. Zendaya kao Tashi nosi Loewe haljine koje naglašavaju njen put od teniskog talenta do uspešne žene, čiji je identitet oblikovan kroz njene ljubavne veze i profesionalne ambicije. Cartier nakit koji nosi postaje simbol njenog uspeha, ali i emocionalnih borbi kroz koje prolazi tokom filma.
Queer (2024)
U Guadagninovom najnovijem filmu, Queer, moda igra ključnu ulogu u oblikovanju identiteta likova i njihovih odnosa. Kroz pažljivo osmišljene kostime dizajnera Jonathana Andersona, Guadagnino prikazuje emocionalne i društvene dinamike među likovima. Estetika koja kombinuje glamur i surovost odražava atmosferu “Interzone”, mesta ispunjenog hedonizmom i tugom. Moda ne samo da ističe individualnost likova, već i obogaćuje priču o ljubavi i identitetu.
Uticaj na modnu industriju
Guadagninova povezanost sa modnim svetom ne zaustavlja se samo na filmovima. Njegova saradnja sa renomiranim dizajnerima poput Raf Simonsa, Pierpaola Picciolija i Silvije Venturini Fendi stvara most između filma i mode. Ove kolaboracije donose nove perspektive i inovacije u svet dizajna, često vodeći do spektakularnih kreacija koje se mogu videti ne samo na filmskom platnu, već i na modnim pistama.
Guadagnino i modni kreatori
Ovaj jedinstveni pristup modi čini njegov rad relevantnim ne samo u filmskom svetu, već i u modnoj industriji. Guadagnino se ne plaši da istražuje granice između umetnosti i komercijalnog, stvarajući dijalog između dva sveta koja se često doživljavaju kao odvojena. U svom kratkom filmu The Staggering Girl, rad koji je predstavljen na Kanskom filmskom festivalu, Valentino haute couture kostimi postaju ne samo estetski izbor, već i sredstvo za izražavanje dubokih emocionalnih stanja likova.
Kroz sve svoje filmove, Luca Guadagnino ostaje veran ideji da moda može biti mnogo više od pukog oblačenja. Ona postaje sredstvo za istraživanje identiteta, emocija i društvenih normi, a svaki kostim nosi težinu narativa koji se isprepliće s likovima. Moda, u rukama Guadagnina, postaje neizostavni deo filmske umetnosti.
Foto: Profimedia