Šta čini modnu ikonu? U našoj eri to je fraza koju je teško jasno definisati. Zahvaljujući Instagramu, dizajneri, modeli i It devojke dolaze i prolaze vrtoglavom brzinom, a mirni uspesi sa dugovečnom karijerom se često zanemaruju. Ali ako tražite dobru radnu etiku, vaša najsigurnija opklada je da počnete sa Phoebe Philo. Britanska dizajnerka, najpoznatija po svom radu u francuskim modnim kućama Celine i Chloé, kreira odeću za zrele žene. New York Times ju je nazvao „Chanel njene generacije“, a Guardian je njenu kolekciju „Ženski pogled“ nazvao najuticajnijom još od Diorovog „Novog izgleda“ 1960-ih. Međutim postavlja se pitanje gde je ona bila protekle 4 godine.
Da bismo razumeli njenu budućnost, tačnije njenu istoimenu modnu marku koju pokreće uz podršku LVMH-a u septembru 2023. neophodno je da razumemo njenu prošlost. Philo je rođena u Parizu, ali je odrasla u Londonu, gde je započela svoju karijeru u Central Saint Martinsu, gde je upoznala i brzo se zbližila sa koleginicom Stellom McCartney. Prvih nekoliko godina svoje karijere, Phoebe je radila pod McCartneyovom kada je preuzela uzde od Karla Lagerfelda u modnoj kući Chloé. Kada je Stella otišla da pokrene svoj istoimeni brend 2001. godine, tada dvadesetosmogodišnja Philo je stupila na poziciju kreativnog direktora. Ne samo da je njena estetika inspirisana bohoom bila komercijalni hit koji je povećao globalnu prodaju za 60%, to je bio i kulturni hit. Njene farmerke širokih nogavica i visokog struka, debele sandale na klin, haljine od šifona u grčkom stilu i niz kultnih torbica (Chloé Padington je najbolji primer) postali su sveprisutni izgled vrhunskog Noughties stila.
Ali, naravno, ona je učvrstila svoj status modnog boga u modnoj kući Celine, gde je preuzela vlast 2008. U Chloéu, Philo je kreirala garderobu za It devojke, U Celineu, tada omamljenom brendu francuskog nasleđa, želela je da kreira uniformu sofisticirane zaposlene žene. Tada kao tridesetosmogodišnjakinja i majka dvoje dece, brzo je uspostavila estetiku nove Celine žene: krojenje sa ukusom, neočekivane kombinacije boja, preuveličane siluete i neobični, ponekad nezgrapni dodaci – jednostavne zlatne minđuše, i naravno “ružne” cipele. Izgled, koji je tada definisala kao „savremeni minimalizam“ iza scene na njenoj debitantskoj reviji, nastavio je da definiše izgled čitave decenije, inspirišući druge kreatore kao što su The Row, blizanakinja Olsen, Toteme Elin Kling i Khaite Catherine Holstein. Stekao se utisak da su njihove kreacije sredstvo za čišćenje vizuelne palete od velur trenerki i Ugg čizama koje su definisale Y2K oblačenje, i pogodilo je duboku žicu generacije zaposlenih žena koje nisu nužno pronašle snagu ili seksipil u haljinama i vrtoglavim salonkama.
Umetnički izraz Phoebe Philo, uključujući njene minimalističke kampanje koje je fotografisao Jeurgen Teller i njen izbor tada osamdesetjednogodišnje Joan Didion za zaštitno lice, postavili su Celine kao brend misleće žene. Njene tašne, među kojima su Fantom, Trapez i Trio, postale su kultne, dok su njeni fanovi – koji su se identifikovali kao „philophilies“ protezali su se od modnih urednika kojima je teško ugoditi do porodice Kardashian.
Kada je 2018. objavila da napušta Celine nakon decenije na čelu, modni fanatici su ušli u period žalosti. U Parizu, grupa dobro obučenih pojedinaca iz “prvog reda”, uključujući Yasmin Sewell, Gaiu Repossi i Giorgiu Tordini, okupila se na Place Dauphine, obučene u svoje najfinije Celine komade, da oplakuje kraj jedne ere. Nagađanja o tome gde bi Phoebe mogla da ide dalje su bila veoma rasprostranjena – neki su predlagali Chanel, drugi Alaïu ili Botegu Venetu.
Ali, u skladu sa ženom koja je jednom izjavila da je „najbolje ne pojavljivati se na Googleu“, Philo je jednostavno nestala. Njen naslednik, Hedi Slimane, je ubrzo stigao, ne samo da je uklonio čuveni l’accent aigu brenda, već je prepravio čitavu estetiku. Poslednje sezone Philoinog mandata odmah su postale vanvremenske, a cena preprodaje njenih arhivskih komada je porasla u nebesa.
Postojao je opipljiv osećaj kraja u mesecima i godinama nakon njenog odlaska. Njen uticaj na modu viđen je svuda. Pored Leejevog opsceno uspešnog boravka u Bottega Veneti, desio se i meteorski uspeh Petera Doa i Rokh Hwanga, takođe bivših dizajnera u ateljeu Phoebe Philo. Ali njeni lojalni pomoćnici čekali su najavu koja će konačno stići 12. jula 2021: „Phoebe Philo pokreće sopstveni brend, uz podršku LVMH-a“, glasio je trijumfalni naslov Business of Fashion portala.
Philo i njen suprug, galerista Max Wigram, biće jedini direktori kompanije, koja će dobiti finansijsku podršku od luksuznog konglomerata LVMH. „Veoma se radujem što ću ponovo biti u kontaktu sa svojom publikom i ljudima svuda“, rekla je dizajnerka u karakteristično kratkoj izjavi. „Biti nezavisan, vladati i eksperimentisati pod sopstvenim uslovima je za mene veoma značajno”.
Međutim od tada, nastao je potpuni muk ponovo. Skoro dve godine nakon objave da će se Phoebe Philo brend desiti nije bilo nikakve druge naznake ni kada, ni šta, ni kako. Sve do juče kada je Instagram eksplodirao. Ukoliko ste ljubitelj mode niste mogli a da ne vidite barem jedan story koji je podelio prvu objavu naloga @phoebephilo koji je za samo nekoliko sati premašio 100 hiljada pratilaca. Prvi post za samo 15 sati broji preko 60 hiljada lajkova, a u njemu stoji obaveštenje da nam prva kolekcija stiže u septembru 2023. I iako ovaj trenutak deluje predaleko trenutno, setite se da ga čekamo već 5 godina, tako da još 6 meseci će delovati kao tren.
Tekst: A. N.
Foto: Profimedia