Dolce & Gabbana: Alta Moda i Alta Sartoria na Sardiniji

Praiskonski ekosistem simbola i mitologije ukorenjenih u paganizmu ostrva.

Dolce & Gabbana

Nakon što se svetla ugase na pariskim revijama haute couture-a, dešava se još jedna rakošna modna nedelja. To je zasluga Domenica Dolcea i Stefana Gabbane, koji su od 2012. u svoj raskošni repertoar uključili Alta Moda kolekcije, koje su spektakularno producirane kao višednevni događaji na najpitoresknijim lokacijama Italije. Alta Moda grand tour predstavlja luksuzni doživljaj za njihovu zajednicu imućnih klijenata, koji dolaze iz celog sveta kako bi učestvovali u ekscentričnim proslavama dizajnera: zabavljaju se, druže sa slavnima, oblače se u najbolje, dok usput kupuju jedinstvene komade za svoje Dolce & Gabbana garderobere.

Dolce & Gabbana

Ove sezone Alta Moda stigla je na obale Sardinije, ostrva bogatog istorijom i zadivljujućom prirodnom lepotom. To je takođe zemlja duboko ukorenjenih tradicija i rituala, koji sežu u njen ruralni preistorijski period. Kroz vekove, Sardiniju su kolonizovali i naseljavali Feničani, Rimljani, Vandalii, Vizantinci i Saraceni; Španska Aragonska dinastija vladala je nad njenim prostranim, surovim pejzažima oko četiri stotine godina.

Inspiracija za ovogodišnju Alta Modu Dolce & Gabbana su pronašli u vizualno kompleksnom, praiskonskom ekosistemu simbola i mitologija ukorenjenih u paganizmu ostrva.

“Duboko smo uronili u intrigantni svet Sardinije”, rekli su dizajneri na konferenciji za novinare pre revije, koja se održala na arheološkom nalazištu Nora, na rtu južnog dela ostrva. Nalazi iz 8. veka pre nove ere drevnog grada su stvorili metafizički, gotovo lunarni ambijent, okružen velikim site-specific umetničkim delom američkog umetnika Phillipa K. Smitha III. Monumentalna instalacija ogledala nagnutih stubova nazvana Nora Mirage označila je prvu komisiju dizajnera za savremenog umetnika.

Dolce & Gabbana

Ostrvo je poznato po izobilju izuzetnih domaćih zanatskih veština. Stefano i Domenico su se fokusirali na nekoliko tehnika koje su vešto preoblikovali i integrisali u vitke, fluidne siluete haute couture koje su činile srž kolekcije: kompleksnost filigrana, primitivni motivi tkanja grube vune tepiha, i zanatsko umeće izrade košulja i plisiranih suknji.

Dolce & Gabbana

 Većinom izrađene u crnoj boji, lepršave tunike su bile ukrašeni zlatnim filigranskim nakitom ornamentirane jednostavnosti. Štedljivi pejzaž morske obale, srebrni odrazi ogledala umetničkih dela, vetar ostrva koji je činio da odeća lebdi i talasa – stvorili su zadivljujući, operetski scenario.

Neki komadi su se referisali na guste višebojne tkanine tepiha koje su karakteristične za Sardiniju. Kao dalje poštovanje prema umetničkoj veštini ostrva, šest rukava sa naborima izrađenih od belog pamuka i ukrašenih čipkom su ručno pravljeni od lokalnih žena kroz dugu tehniku finog plisiranja koja se koristi samo za ceremonijalne kostime. Ipak, moderni duh haute couture je bio značajan u seriji lepršavih haljina od svetlo obojenog šifona koje su bile vizuelni vrhunac. Dizajneri su rekli da je labava referenca za kolekciju bila haute couture rad Maison Carosa, sartoria di Alta Moda osnovana krajem 1940-ih godina od strane rimske princeze Giovanna Caracciolo Ginetti – atelje koji je služio aristokratiji, gde su italijanski dizajneri Pino Lancetti i Angelo Tarlazzi trenirali u ranoj fazi svojih karijera.

Iako je Alta Moda imala prepoznatljiv moderni ukus, za Alta Sartoriju su dizajneri napravili vrstu kreativnog obrta, dajući slobodnu ruku svojoj ljubavi prema folklornom i ekstravagantnom. Postavka je bila iluzionistička rekreacija ruralnog palaceta izgrađenog od nule na brdu. Otvaranje revije je bilo spektakularno izvođenje verske procesije koja se svake godine održava u Kaljariju, slaveći Svetog Efizija, zaštitnika grada mučenog u Nori 303. godine n.e. Bila je to veoma složena filmska produkcija – vilice su pale, gosti su gledali ne verujući svojim očima. Stotine lokalnih ljudi u svojim ceremonijalnim kostimima paradirale su na raskošnim kolima koja su nosili volovi, ruže latica i listovi nane posuti su, da bi ih zatim sledilo uznemirujuće pojavljivanje mitoloških Mamutona – praiskih maskiranih bića sa drvenim maskama noseći ovčje kožne ogrtače, sa po 30 kilograma zvona vezanih na leđima.

Dolce & Gabbana

Okružena takvom pirotehnikom, kolekcija je zračila duhom romantične razuzdanosti i ornamentirane ekstatičnosti, obuhvatajući uske cvetno vezene odeljke, dugačke plašteve od krzna crne vune, tvrde geometrijske suknje koje repliciraju elitnu tehniku tkanja obično rezervisanu za bračne kolekcije i ukrašene kristalima, i zlatne niti na visokim kragnama belih košulja. Njihov je osećaj bio toreadorski (Španci su snažno uticali na sardinsku kulturu) u bogato ukrašenim kratkim bolerima i tvrdim šeširima crnog okruglog oboda.

Tokom nekoliko večeri zabava, gosti su bili počašćeni raznovrsnim nastupima vodećih umetnika. Christina Aguilera, obučena u vrući roze bodi sa istom nijansom perjanog boa, pijanista Micah McLaurin, očaravajući u šuštećem zlatnom plaštu i topu sa šljokicama, kao i Trixie Mattel su stupili na scenu otvarajuće večeri. Večeras će Violet Chachki i Katy Perry zaokružiti svečanosti, družeći se sa Malumom, Naomi Campbell, Halle Berry, Choi San, Lucien Laviscount, Theo James i drugima.

Dolce & Gabbana

Iako se njihova ljubav prema dobroj zabavi ne može osporiti, ono što Dolce i Gabbana najviše strastveno zastupaju kroz svoju praksu je neverovatna raznovrsnost vekovnih zanata i običaja Italije. “Želimo da se to zna, štiti i poštuje, i da bude cenjeno od strane mladih generacija”, rekli su. “Ima toliko toga da se nauči radeći sa zanatlijama, učenje iz njihovog znanja je takva privilegija. Ono što radimo, radimo iz ljubavi.”

Foto: Dolce & Gabanna

Tekst: Natalija Kunić

Najnovije