Od kako je osnovan 2015, brend Ruslan Baginskiy je etablirao šešir kao sastavni deo stajlinga. Koristeći stare ukrajinske tehnike izrade ukrasa za glavu, spojeno je moderno sa tradicionalnim, sa ciljem da se ovom aksesoaru vrati stara slava.
Christian Dior je 1954. godine u svojoj knjizi Mali rečnik mode izjavio da bez šešira ne postoji civilizacije. Izrada šešira kao krajnje specifična, zanatska disciplina modnog stvaralaštva ima relativno mali broj predstavnika danas, od kojih je jedan Ruslan Baginskiy. Njegov rad u poslednjih osam godina zasnovan je na istrajnosti u očuvanju manuelnih tehnika, pomešanih sa veoma jasnim prisustvom na društvenim mrežama širom sveta. Sa ruskom invazijom na Ukrajinu, rad ovog brenda poprima potpuno nove razmere. Ne samo da je primat nastavak i očuvanje proizvodnje, nego želja da se pokaže da su sve veće aktivnosti brenda dokaz snage otpora jedne zemlje. Otvorene su dve radnje u Ukrajini, a Baginskiy sa timom sve češće organizuje prezentacije kolekcija u Parizu, dok broj slavnih ličnosti koje nose RB kape i šešire se širi enormnom brzinom. Od Madonne do Paris Hilton, Ruslan Baginskiy je pokazao da je nezaustavljiv.
U trenutku kada smo radili na ovom intervjuu, Internet su preplavile slike Beyoncé na svetskoj turneji koja je Loewe odevnu kombinaciju upotpunila upravo Ruslan Baginskiy šeširom izvedenim od metala. Istrajan rad zaista dobija svoju potvrdu, čak i kada je ugrožen ratnim stradanjima.
Koliko je kompleksan proces pravljenja šešira i gde ste pronalazili saradnike koji vam u izradi pomažu?
Svaki šešir je priča za sebe, tako da proces zavisi od oblika i materijala od kog se šešir pravi. U proseku, za svaki šešir potrebno je između pet i deset etapa da bi se napravio. Za svaki model imamo drveni kalup koji pravi zanatlija u Ukrajini, a koristi se za oblikovanje materijala u željeni oblik. Nakon toga, većina šešira ide u posebnu komoru za sušenje, da bi tek posle toga šešir bio ukrašavan i dekorisan. Ukrajina nije poznata kao zemlja koja kultiviše izradu šešira i ukrasa za glavu kao neke druge evropske zemlje, pošto je većina zanatskih tehnika uništeno za vreme Sovjetskog Saveza i perioda nakon raspada SSSR-a devedesetih. Naš posao zasniva se na istraživanju i građenju nečega od nule. Samostalno sam morao da prikupljam saznanja i da edukujem tim ljudi koji radi sa mnom, kako bismo imali integrisan ceo proces izrade u Ukrajini. Za nas Made in Ukraine etiketa predstavlja kvalitet i kreativnost.
Kako su šeširi kao aksesoari oblikovali našu kulturu i nasleđe? Ko su osobe koje su vas posebno inspirisale?
Osobe koje su me najviše inspirisale su moja majka i baka. One su mi otvorile vrata u svet gde je taj šešir magični objekat koji mi je uvek raspirivao maštu. Oduvek sam bio fasciniran šeširima izrađivanih za Kraljicu Elizabeth II. Velika mi je čast što sam imao priliku da kreiram jedan od poslednjih šešira koji je nosila pre smrti.
Nakon što kreira drveni kalup, šešir prolazi između pet i deset etapa proizvodnje, koje uključuju sušenje u posebnim komorama
Šta je zajedničko za vaše svakodnevne i couture kolekcije? Kako vaša kreativnost ide iz jednog komercijalnog aspekta u drugi, više eksperimentalniji?
Faktor koji ih spaja jeste moja neprestana ljubav prema ručnoj izradi. Ona je uvek prisutna bez obzira da li je kolekcija više ili manje eksperimentalna. Couture kolekcije su način da se te tehnike izraze na slobodniji način. Ponekad kao inspiracija posluže tradicionalne ukrajinske tehnike, a nekad su to moji eksperimenti ili pak kolaboracije sa drugim ljudima. Na primer, naša prva couture kolekcija STOZHARY bila je zasnovana na interpretacijama ukrajinskih folklornih motiva sa savremenim tehnologijama, a kao rezultat desili su se komadi koji su ujedno i nakit i šeširi. Jedan od mojih omiljenih komada u drugoj couture kolekciji TSVIT bila je kruna, čije smo cvetove oblikovali od plastičnih boca koje smo našli na obali Crnog mora.
Šta možete da nam kažete o kreativnosti u Ukrajini? Zbog čega ste najviše ponosni?
Mislim da je Ukrajina oduvek bila mesto na kom se dešavaju kreativni impulsi. Okruženi smo prirodom koja je postala fokusna točka našeg samoizražavanja. Pored toga, naša zemlja je imala veliki broj poteškoća, a upravo su se kao izlaz pojavile pesme i folk-umetnost. Nezavisnost je Ukrajini donela povezanost sa ostatkom sveta, kao i mogućnost putovanja, te je generacija mojih roditelja bila prva koja je imala pristup nekim novim kreativnim impulsima, što se dalje prenelo na nove generacije. Prethodnih trideset godina oblikovali smo kreativni glas kao nacija koja oblikuje svoj kulturološki identitet i saznanja o svetu oko nas. Kada vas opresivni režim utiša toliko dugo, na kraju imate dosta toga da kažete, kako biste nadoknadili izgubljeno. Sa ratnim dešavanjima morate biti izdržljivi i naći rešenje svakog problema po svaku cenu. Ponosan sam na to.
Njegov rad u poslednjih osam godina zasnovan je na istrajnosti u očuvanju manuelnih tehnika, pomešanih sa veoma jasnim prisustvom na društvenim mrežama širom sveta.
Da li vam porodica i dalje pomaže sa vašim brendom?
Da i krajnje sam zahvalan zbog toga. Ruslan Baginskiy zaista je porodični brend. Moja mama je bila tu od početka i pomogla mi je da organizujemo sve detalje, da bi se sada bavila poslovnim aspektima i vodila našu proizvodnju u Lvivu. Brat mi je takođe pomagao. Uvek sam imao blizak kontakt sa svojim kolegama i zaposlenima, a nakon ratne invazije na Ukrajinu ta veza je postala još jača. Zaista su mi postali kao porodica.
Kako je Ruslan Baginskiy kao brend evoluirao od kako ste ga osnovali 2015. godine?
A kako je to uticalo na vas kao osobu? Najveća promena se desila kada je brend postao poznat, što je otvorilo vrata za nova poznanstva, prijateljstva i saradnje sa ljudima iz celog sveta. Moda daje priliku za kulturološku razmenu, putovanja i otkrića o svetu. Neverovatan je osećaj imati priliku i raditi sa umetnicima na potpuno novim komadima ili sarađivati sa stranim brendovima. Kreativnost ne poznaje za granice, svaka saradnja je izazov da se napravi nešto fenomenalno. Za mene to ima posebnu težinu. Možda mi je lakše da kažem kako se stvari nisu promenile, nego kako jesu. Istinski se trudim da brend koji sam pokrenuo bude iskren, i dalje želim da budem uključen u što je više detalja moguće iz razloga da bih kultivisao interakcije sa ljudima koje mi posebno znače. Iskrenost je osnov za sve ono što se dalje izrodilo, bilo da je kreativno ili pak komercijalno.
Za Ruslan Baginskiy brend Made in Ukraine etiketa predstavlja kvalitet i kreativnost.
Kako je vaš dan izgledao 24. februara prošle godine?
I dalje me boli, kada god se setim tog dana. Eksplozije su me probudile, na šta sam se samo zamrznuo u trenutku. Nisam znao šta da radim, ali znao sam da imam previše obaveza i odgovornosti da bih samo sedeo i gledao u zid. Prijatelji su se okupili u mom stanu, jer sam imao potrebu da svi meni bliski ljudi budu na okupu. Posle toga smo obavili sastanak, iskomunicirali sa celim timom plan, i na žalost otkazali kampanju za do sada najskuplji planiran projekat, kao i predstavljanje kolekcije u showroomu u Parizu. Mnogo bitnija stvar koju smo tog dana uradili jeste da smo uplatili donaciju Vojsci Ukrajine, praksa koju radimo i dan-danas.
Deluje da su vaše aktivnosti nakon rata još više postale intenzivnije. Da li je ovo svojevrsni čin bunta protiv okupacije? Kako se vaš pogled na svet promenio nakon ovog dešavanja?
Prve nedelje okupacije naš cilj je bilo alociranje proizvodnje i zaposlenih u relativno bezbedniji deo zapadne Ukrajine. U tom trenutku nismo ni mogli da zamislimo šta nas očekuje i nivo haosa u kom smo se zadesili. Nakon toga, svako od nas je na ličnom osnovu morao da shvati da je jedini način kako se odupreti jeste skoncentrisati se na rad i stvaralaštvo. Kada radimo onda možemo da damo veći doprinos našoj zajednici, donacijama koje se prave kako bi se ona odbranila usled okupacije. To nam je bila motivacija da nastavimo sa radom. Od kako se invazija desila otvorili smo dva butika, jedan u gradu Lviv, a drugi privremenog tipa u gradu Bukovel. Kada ste okruženi razaranjem i destrukcijom, morate se truditi da stvarate.
Dizajner kaže da je iskrenost osnova njegovog dizajna
Da li se razmišljate o razvojnom putu brenda koji ste osnovali? Na šta ste najviše ponosni?
Često imam introspekcije, a taj manir imamo i unutar tima koji mi pomaže u realizaciji. Razgovori koje vodimo tiče se tema šta je sistem vrednosti brenda Ruslan Baginskiy i koje su potrebe zajednice koju smo oformili. Najponosniji trenuci se menjaju s vremenom, a u ovom trenutku mi je najdraže što uspešno radimo uprkos invaziji na Ukrajinu koja dan-danas traje. Nekada je teško gledati unazad, te se iz tog razloga fokusiramo na budućnost. Ponosan sam na izazove koje smo prevazišli, na stav i poletan duh sa kojim radimo na prevazilaženju tih problema. Brend postoji sedam godina, dve godine smo proveli u periodu pandemije, a rat koji se dešava traje sada duže od godinu dana.
Kada je pravi trenutak da proširite proizvodni asortiman i da publici predstavite još kreacija?
Sve se to dešava organski. Što se naša zajednica širi, to su moji izvori inspiracije veći. Estetika koja odlikuje svaki region je različita, ali zajednička crta je ljubav prema aksesoarima za ukrašavanje glave i odevanju sa ciljem isticanja sopstvene individualnosti. Želim da svaka osoba nađe svoj omiljeni šešir u okviru svake moje kolekcije.
Inicijali RB sve češće se viđaju na glavama poznatih ličnosti
Kako su naši životi stvar trenutka?
Na koji način biste opisali proticanje vremena i kako je ta ideja ovekovečena u vašim kreacijama? Nakon što se invazija desila naši životi su tekli dan po dan. Sve što imamo je sadašnji trenutak, što je frustrirajuće s obzirom na potrebu da se stvari planiraju i osmisle dugoročni ciljevi. S druge strane fokus je na realnosti i uživanju u trenutku, čime se svaki dan ceni kao da je poslednji.
Kao jedan od projekata imali ste saradnju sa dizajnerom Palomom Spain. Koji je proces osmišljanja kolekcije kada je još jedna osoba uključena u njeno osmišljavanje?
Kolaboracija sa njim je bila neverovatno lagana i bezbrižna, što se odrazilo na estetiku i pojavu komada iz kolekcije. Svaka saradnja je savršena prilika da se stvari sagledaju iz potpuno drugog ugla, da bi se napravile druge perspektive i uključile nove publike u ovaj narativ. Prošlog leta smo imali saradnju sa luksuznom prodavnicom Luisa Via Roma, želeli smo da pričamo o lepotama Ukrajine, ali da se osvrnemo na Italiju kao mesto odakle ova radnja potiče. Ceo projekat je bio portal između dve zemlje. Sa nestrpljenjem iščekujem da objavim dalje kolaboracije koje će se desiti u bliskoj budućnosti.
Razgovarao: Marko Mrkaja
Fotografije: Ruslan Baginskiy