Harper's Bazaar Srbija

Da li su patike nove stiletto?

Čak i brendovi čuveni po vrtoglavim potpeticama - Louboutin, Sergio Rossi, Jimmi Choo, Stuart Weitzman - morali su da ponude ravnu obuću. Odziv kupaca je bio neočekivan

Balenciaga patike slažu se odlično sa krznenom jaknom

Upozoravali su nas modni stručnjaci na vreme, a mi nismo verovali do poslednjeg trenutka: patike su zaista došle na mesto visokih potpetica. Bar još neko vreme. U prohladno, tmurno popodne, kupci u pariskoj prodavnici Jimmy Choo stali su u red, ali ne za nove stileto cipele “avril” sa kristalima Swarovski od 3.495 evra. Više su ih zanimale stotinak evra skuplje patike. Ovaj sportski model je nazvan “diamond” jer je takođe optočen kristalima. Iako je lansiran još pre dve godine, tek je u doba korone dobio pravi značaj za brend, inače čuven po potpeticama visokim bar 10 centimetara.

“Diamond” brenda Jimmy Choo su planule u Parizu

– U poslednje vreme, moje linije cipela su sve sportske – priznaje Sandra Choi, kreativna direktorka kompanije Jimmi Choo. Kaže da je tokom pandemije promenila i lične navike u obuvanju. Od cipela će se ubuduće više tražiti funkcionalnost: – Želim da sve bude još udobnije. Mislim da glamur ne treba da se zadrži samo na štiklama – smatra ona. Predviđanja dizajnerke podupiru i istraživanja. Potražnja za visokim potpeticama, koje su već ceo vek simbol vrhunske ženske elegancije (neki bi rekli, i dominacije) opala je za 12 procenata, objavio je Business of Fashion. Manje se traže i čizme sa štiklom. 

Sećate li se kada su stileto i slična obuća mogle da se prošetaju poslednji put? Gotovo nigde, ako ne računamo novu seriju “Emili u Parizu”. Sudbina svih crvenih tepiha, od Filmskog festivala u Kanu i Met Gala do raskošnih venčanja, neizvesna je i ove godine. Čak su zvezde šou-biznisa počele da rade od kuće, pa se modni brendovi okreću praktičnoj garderobi, onoj koja će biti poslovna i domaća u isto vreme. I to doslovno. Zahvaljujući novim modelima, možete biti elegantni samo do struka, koliko pokazuje sastanak sa kolegama i klijentima preko Zooma. A “dole” ostajete u trenerci ili pidžami.   

– Elegantne, večernje kolekcije sa visokim potpeticama ugroženije su mnogo više od ostalih kategorija cipela – kaže Hortense Demay, jedna od direktora u pariskoj robnoj kući Galeries Lafayette. Kriza je, saopštava ona, samo pojačala trendove koji postoje godinama. Lyst, najveća svetska platforma za modu, zabeležio je porast onlajn pretraga ravnih cipela za 47 procenata u odnosu na prethodnu godinu. Broj pretraga za papučama još je veći, za čak 242 posto. Novi život je stigao i kroksicama, robusnim plastičnim papučama koje mnogi “vole da mrze”. One su kompaniji donele rekordnih 1,4 milijarde dolara, odnosno prodaju veću za 13 posto.  

Na ovakvu Louboutin obuću nismo navikli

– Brendovi kao što su Louboutin, Sergio Rossi, Jimmi Choo, Stuart Weitzman zabeležili su pad prodaje elegantnih cipela 2020. godine. Morali su da se prilagode tržištu i razviju linije patika i nižih potpetica – kaže Stephanie Clairet, menadžer u pariskoj robnoj kući Printemps.

Robne kuće se takođe prilagođavaju. Glavna prodavnica Galeries Lafayette u Parizu već pravi više prostora za patike, izveštava BoF.

– Patike su sada skoro poput džinsa, koji govori svim generacijama i svim stilovima. One su deo klasične garderobe – smatra Jennifer Cuvillier, kreativna direktorka u luksuznoj robnoj kući Le Bon Marche u Parizu, koja pripada konglomeratu LVMH.

Revolucija u svetu cipela je pandemijom samo ubrzana. Pre će biti da ju je izazvao stil života koji slobodno vreme sve više provodi u nekoj vrsti sportske aktivnosti, makar to bila obična šetnja u prirodi. A tu je udobnost kvalitet bez presedana. Neki luksuzni brendovi uhvatili su ovaj novi talas sa zapanjujućim uspehom. Kabaste Balenciaga patike Triple S od oko 1.000 dolara i model Speed Trainer, 300 dolara jeftiniji, sveprisutan je na ulicama metropola. Jimmy Choo – omiljeni brend princeze Diane i Carrie Bradshaw u serijalu Seks i grad koji se ponovo snima – nedavno je započeo saradnju sa sportskim Timberlandom. Par njihovih zimskih čizama sa Swarovski kristalima, sa cenom većom od 5.000 dolara, odmah je rasprodat. Sledeći model po popularnosti su patike Hawaii. I Capri Holdings Ltd, vlasnik američkog Michael Korsa i italijanskog Versacea, takođe se okreće “ležernijim” linijama. Naravno, vođen dominantnim ukusom kupaca.

Stileto “avril” su se povukle pred praktičnim modelima

– Najveća prednost patika je u tome što onaj koji ih nosi izgleda mlađe. Možete nositi najtradicionalniju odeću, poput krznenog kaputa, a ako je kombinujete sa patikama, izgledaćete mlađe za 10 ili 15 godina. To je njihova snaga – tvrdi Pierre Hardy, dizajner cipela u Hermes International. Treba verovati čoveku koji tri decenije kreira obuću za jednu od najstarijih francuskih kuća luksuza. “Apetit” za visokim potpeticama će se vratiti kada se vrate događaji na crvenom tepihu. Ipak, talas iza potražnje za patikama je snažan. Zato Hardy očekuje da ćemo u budućnosti želeti hibride između ležernih i formalnijih tradicionalnih stilova obuće. – Moda je povezana sa istorijom luksuza, ali danas i sa uličnom odećom – zaključuje dizajner Hermesa.

Tekst: Milica Đorđević

Foto: Pinterest

Najnovije