Rezime sezone

Od simplizma do povratka maksimalizma, prolećne kolekcije definisane su lakoćom i ležernošću koja nam vraća veru u optimizam i lepše sutra

Rezime prolećne sezone

Prolećna modna sezona odiše lakoćom i ležernošću, što je sasvim razumljivo i opravdano s obzirom da korespondira na topliji vremenski period. Međutim, ta ležernost može da se shvati i kao nameru modnih dizajnera da predstave harmoničan i skladan pogled na modu i odevanje, s osećanjem lakoće i bezbrižnosti. Iako vremena nisu ni lagana, ni bezbrižna, moda se javlja kao potreba da ispoljimo naša nadanja i veru u bolje sutra.

VREME NOVIH POČETAKA

Sportmax fashion show

Možda i najbolji primer jeste druga kolekcija Chemene Kamali, kreativne direktorke kuće Chloé. Njen debi je bio trijumf, a sama Kamali je zaintrigirala modni svet. Ona je poreklom iz Nemačke, kao i Karl Lagerfeld koji je radio za pomenutu kuću, već je radila za kuću u periodu kada su kreativne direktorke bile Stella McCartney i Phoebe Philo, a sada je bio njen red da na kuću Chloé ostavi svoj jedinstveni pečat. Pantalone visokog struka suptilno su sugerisale poštovanje prema radu Phoebe Philo, dok je kupaći kostim sa motivom flaminga bio način da se ispoštuje rad Britanke McCartney na čelu kuće. Bluze, pantalone i haljine izvedene su skoro isključivo od čipke ili sa čipkanim detaljima, a kao kontrast nošene su sa kožnim jaknama. Kamali je pažnju posvetila i ukrojenim elementima, kao što su odela i na taj način dala široku stilsku amplitudu. Detalji sa motivima mora suptilan su nagoveštaj šarma i smisla za humor. Drugom kolekcijom Kamali je pokazala izuzetan talenat i želju da brend vine u modnu stratosferu. Pored Kamali, i irski dizajner Seán McGirr je imao svoju drugu kolekciju za kuću Alexander McQueen. Svaki kreator ima pritisak od situacije u kojoj je kuću zatekao. U njegovom slučaju to je brend sa vrlo jasnim kodovima, a pre njega za kuću je radila Sarah Burton, voljena od strane modne javnosti kao neko ko je četvrt veka radio sa McQueenom i vrlo uspešno potom kao glavna dizajnerka brenda. McGirrov debi je bio upitan, kao kombinacija prevelikog broja elemenata i želje da se predstavi što je više moguće. Naučen početnim greškama, predstavio je drugu kolekciju koja je bila u značajnoj meri koherentna i suptilna u pogledu obraćanja s prošlošću. McGirr je gledao McQueenove skice i slovo S tretirano na košuljama i sakoima inspirasao je tretman predimenzioniranih kragni koje kao da štite onog ko ih nosi od vremenskih neprilika. Čuvene pantalone niskog struka, toliko niskog da pokazuju stražnjicu našle su se opet na repertoaru, ali na mnogo elegantniji način. McGirr je osmislio pantalone sa providnim panelima koje stvaraju efekat da su nižeg struka nego što zaista jesu. Kolekcija je delimično definisana odelima, a dobar deo je posvećen večernjim toaletama. Od oblačenja Lane Del Rey na prošloj Met Gali, McGirr je shvatio snagu celebrity publiciteta.

POVRATAK KRALJA

Dolce Gabbana Ready to wear spring summer 2025

Toliko dugo je moda bila u fazi tihog luksuza da je prva kolekcija Alessandro Michelea za Valentino prihvaćena kao oda istinskom maksimalizmu. On je odabrao hangar u kom je postavio mobilijar pokriven tkaninama koje nalikuju na prašinu. Michele obožava metafore i možda na ovaj način sugeriše da skida prašinu s nečega, daje nov pogled na brend, u svom veoma intenzivnom maniru. Jednako intenzivna je njegova pasija ka arhivu brenda sa istorijom i načinima kako da na savremen način interpretira legat iz ’60, ’70 i ’80-ih. Kolekcija je bila eksplozija tufni, karnera, plisea i kristalnih aplikacija. Stajlinzi su jednako opulentni kao i odevni komadi koji su predstavljeni. Mrežaste i čipkane čarape, svileni turbani, rukavice, nakit, šeširi sa fazanovim perjem – sve je vodilo ka tome da Michaele oduševi svojom maksimalističkom vizijom. Kada je Anthony Vaccarello čitao intervju iz 2000. godine u kom su pitali Yvesa Sainta Laurenta ko je njegova idealna žena za koju dizajnira – njegov odgovor je bio da je on ta žena. Vaccarello je taj intervju iskoristio kao vid kontemplacije o tome kako on vidi tu ženu za koju kreira i šta su njene potrebe. Prolećna kolekcija pitanje moći i kontrole, a najbolji način da se kontrola predstavi jeste besprekorno ukrojenim odelom. Ne u maniru da je to smoking ispod kog YSL žena ne nosi ništa. Ovo odelo je deo stajlinga sačinjenog od košulje, kravate i pažljivo odabranog nakita. Pored toga tačka na I su naočare za vid i mantil prebačen preko ruke ili nošen na ramenima. Međutim, on je ovaj deo kolekcije uklopio sa onim ženstvenim. Nežne bluze sa visokim kraganama nošene su sa mini-suknjama od svile, sa i bez odgovarajućih žaketa od brokata kojim se celina zaokružava.

FASHION AS USUAL

Attico Ready to wear spring summer 2025

Nakon četiri godine renoviranja, Grand Palais je otvorio svoja glamurozna vrata i Chanel je nastavio sa praksom održavanja revija u renomiranom pariskom zdanju. Veza između kuće Chanel i zdanja Grand Palais je toliko duboka da je brend platio renoviranje. Kolekcija je i dalje kreirana bez glavnog dizajnera i nakon održavanja revije brenda Chanel, postavilo se pitanje da li je glavni dizajner uopšte i potreban. Kada je tim dobro upoznat sa nasleđem brenda i kodovima prošlosti, kolekcija se desi nesmetano i spontano. Dizajnerski tim je uspešno podmladio te kodove, što je jasno vidljivo u klasičnim odelima od tvida izvedenim u pastelnim bojama. Pantalone od denima uklopljene su sa nečim mnogo glamuroznijem, a to su plaštovi od muslina sa aplikacijama od perja. Neizvesnosti o dizajneru koji će uzeti kreativne uzde u sopstvene ruke možda najznačajnije modne kuće na svetu nedugo nakon revije su se razrešile. Kreativni direktor kuće Bottega Veneta napušta svoju poziciju i 11. marta će predstaviti svoju prvu kolekciju za brend Chanel.

Tekst: Marko Mrkaja

Foto: Profimedia

Najnovije