Dijamantska svetlost velegrada

Otkrivamo tajnu zašto njujorški šik nastavlja da pleni

Zahvaljujući ikonama na ekranu, pionirima dizajna i street style zvezdama, grad koji nikad ne spava vekovima je oblikovao modne trendove, što i danas čini.

NJUJORK KAO MUZA: Modna ikona Bianka Jagger bila je redovni posetilac čuvenog „Studija 54”

Svako pominjanje French Girl izaziva vrlo specifičnu asocijaciju i magiju. Ali estetika Njujorka? Teže je staviti u određeni kontekst. Ovde, koliko je reč o samopouzdanju, toliko i o jednom određenom trendu ili sveobuhvatnoj estetici, kaže Solleen Hill. Viši kustos kostima u Muzeju na Tehnološkom institutu za modu (FIT). „Žene iz Njujorka se osećaju udobno u sopstvenoj koži.“ Od 2017, Johnny Cirilo, fotograf i autor knjige Posmatranje Njujorka: ulični stil od A do Z, dokumentovao je stil stanovnika grada na svom Instagram nalogu watchingnewyork, koji ima 1,4 miliona pratilaca. „Video sam modu iz celog sveta i niko nije tako odvažan da bude šik kao žene u Njujorku“, razmišlja on. „Uvek su korak ispred.” Status grada kao žarišta modnog uticaja veoma je dug. „Njujork je prestonica američke mode od 19. veka, zbog velike luke, proizvodnje i maloprodaje“, kaže Valerie Steele, direktorka i glavni kustos Muzeja FIT. Grad je bio ključno bojno polje za fiminizam prvog talasa, u kojem je Amelia Bloomer, aktivistkinja za ženske hulahopke i urednica magazina The Lilly, igrala vodeću ulogu. „Ograničenja nametnuta ženskim telima kroz odevanje u kasnom 19. veku odražavala su društvena ograničenja“, objašnjava Harriette Richards, predavač u Školi za modu i tekstil na Univerzitetu RMIT u Melburnu. „Bloomer je koristio (The Lilly) da podstakne žene da se odreknu korseta i haljina tog vremena i da umesto toga nose pantalone, široki stil pantalona, koji je ubrzo postao poznat kao bloomers.

Modna elita

Bogati gradovi su kopirali evropsku modu sve dok nacistička okupacija Pariza 1940. nije učinila neophodnim razvoj lokalnih alternativa, objašnjava Valerie Stelee – posebno, američki izgled sportske odeće. Ratna dizajnerka Claire McCardell bila je jedna od prvih zagovornika ovog stila, nudeći kombinovanje odevnih komada koji se lako nose, sa praktičnim detaljima kao što su patentni zatvarači (rasjferšlusi) i džepovi, zagovarajući funkcionalnost i formu u isto vreme. U nedostatku inspiracije, koja je stigla iz Evrope, poznata modna publicistkinja Eleanor Lambert (koja je kasnije osnovala Met Galu) pokrenula je Nedelju mode u Njujorku 1943. godine – koja se tada zvala Press Week – kako bi prikazala domaće talente. Nakon ubistva predsednika Johna F. Kennedyja 1964, njegova supruga Jackie Kennedy preselila se u apartman na Petoj aveniji. Njen prepoznatljivi manir odevanja kao prve dame podrazumevao je elegantne kostime i šešire, da bi potom evoluirao. Stil gospođe Keneddy Onasis iz kasnih 60-ih godina postao je opušteniji, sa obaveznim predimenzioniranim naočarima za sunce i kapri pantalonama. Tih godina takođe se videlo kako Trumm Capotes Swans, grupa društvenjaka, frizera, stručanjaka za lepotu i dobar ukus, uključujući i mlađu sestru gospođe Kennedy Onasis, Lee Radziwill, drže vlast nad gradom. Edie Sedgwick – model, siromašna mala, bogata par exellence devojka i muza Endyja Warhola u njegovom legendarnom njujorškom studiju The Factory – otelotvorila je youthquake stil 60-ih sa svojom pixi kosom, dramatičnim minđušama i odećom leopard printa.

STIL ZA PRIMER: Jackie Kenneddy bila je ikona i uzor svim ženama

Vodeća feministkinja drugog talasa i kolumnistkinja časopisa New York Gloria Steinem bila je slavljena i kritikovana zbog svog načina oblačenja. „Glorijin njujorški identitet – moderni glamur – karakterisali su njena duga kosa, avijatičarske naočare i svilene košulje, što se smatralo da je u suprotnosti sa njenim političkim stavovima, po kojima je bila poznata “, kaže Richards. „Steinemova je pokazala da žena može biti modna ikona i politički aktivista.“
Godine 1974, Diane von Furstenberg predstavila je svoju revolucionarni haljinu, moderan komad odeće koji je kombinovao udobnost i eleganciju, haljina koja je bila podjednako dobra i za poslovno okruženje i za večernje izlaske i plesni podijum Studija 54. Godine 1985, Donna Karan je postala još uticajnija u svetu mode kada je lansirala svoj istoimeni brend sa linijom Essentials, sastavljenom od zamenljivih Seven Easy Pieces (sedam lakih komada). Okrećući se oko tačke oslonca bodysuit, modularni koncept garderobe Donne Karan bio je rana iteracija moderne kapsule wardrobe.

Uprkos tome što je radio samo tri godine (1977-80) kao noćni klub, kulturni uticaj Studija 54 ostao je snažan do danas. Kao sinonim za glamur i hedonizam kasnih sedamdesetih i danas, skoro pet decenija kasnije, isto značenje ima. „Ikonična scena Biance Jagger obučene u haljinu Halston od crvenog šifona, na belom konju, učvrstila je reputaciju klubova kao epicentra stila“, kaže Matthew Yokoboski, viši kustos Mode i Materijalne kulture u Bruklinskom muzeju i autor Studija 54: Night Magic. Bilo je to legendarno mesto gde je, kako je rekao Yokoboski, plesni podijum udvostručen kao pista.

Disko je ustupio mesto rastućoj njujorškoj pank-rok sceni kasnih 70-ih i ranih 80-ih, i moda je sledila taj primer. Oštre kreacije pionirskog pank dizajnera Stephana Sprousea često je nosila Debbie Harry, poput asimetrične haljine koju je nosila u muzičkom spotu Heart of Glass iz 1979. godine. Patti Smith je usavršila umetnost androginog stila, pozajmljenog od dečaka, preko svoje prepoznatljive uniforme od pocepanog teksasa i Chaka Teylorsa.

MODNI UTICAJ Sofi sticiranost i jednostavnost bile su glavne odlike odevanja bračnog para Kennedy

Na legendarnoj žurci u Bronksu 1973. koju su priredili DJ Cool Herc i njegova sestra Cindy, rođen je hip-hop. „Hip-hop je proširio definiciju tradicionalne sportske odeće kako bi se fokusirao na ono što su crni i smeđi tinejdžeri nosili – (nešto ranije) zanemareno modnim statusom kvo“, kaže Elena Romero, predsednica marketinških komunikacija u FIT-u i autorka knjige Free Siling: How hip hop Changed the Fashion Industry (Kako je hip hop promenio modnu industriju). Romerova smatra da je to zauvek transformisalo Njujork i svetsku modu: sveprisutnost, na primer, slobodnog vremena u velikoj meri duguje pokretu. Devedesetih se činilo da se Camelot vratio kada se šik publicistkinja Calvin Kleina Carolin Bessette pridružila klanu Kennedyjevih preko braka sa Johnom F. Kennedyjem Jr. Ona i njen suprug poginuli su u avionskoj nesreći 1999. godine, ali stil Bessette-Kennedys, snimljen na ulicama Njujorka – bele košulje, ovalne naočare za sunce i slip haljine – ostaju u modi i dvadeset pet godina kasnije. Ne tako davno, pokojna, velika Iris Apfel postala je, prema njenim rečima, „gerijatrijska starleta“ (potpisala je ugovor kao model za IMG sa devedeset sedam godina, 2019) zahvaljujući svom osvežavajuće ekscentričnom, maksimalističkom stilu.

Grad mogućnosti

Danas, suosnivačica Mode Operandi, Lauren Santo Domingo, nastavlja dugogodišnju tradiciju besprekorno stilizovanih dama sa Menhetna koje se nikada ne mogu videte bez frizure. Eva Chen, direktorka modnih partnerstava na Instagramu, privukla je 2,5 miliona pratilaca na platformi, koji ne mogu da iskoriste njene kombinacije korporativnog cool stila, neobaveznog stila bez dužnosti i crvenog tepiha. Dizajnerka Aurora James ističe tradicionalnu afričku izradu kroz njen brend dodataka Brother Wellies, dok ohrabruje prodavce da posvete petnaest odsto prostora na policama Bloack preduzećima preko svoje nagrađivane inicijative Fifteen Percent Pledge. „Ovde se svašta može dogoditi“, kaže Jamesova iz New Iooka. „Oblačenje za tu beskrajnu mogućnost je najotmeniji način da prigrlite magiju ovog divnog grada“. Neverovatno je koliko modnog svetla u stilu povezanih sa Njujorkom potiče sa drugih mesta. Uzmimo Elsu Peretty, rođenu u Firenci, koja je prvo radila kao model za dizajnera Halstona, a zatim kao kreatorka revolucionarnog nakita za Tiffany and Co. Ikona Grace Jones, koja je redovno nastupala u Studiju 54 kada je disko groznica bila na vrhuncu, rodom sa Jamajke, kao tinejdžerka preselila se u Veliku jabuku. Kao i u filmu Breakfast at Tiffanys, Holly Golightly, koja je rođena u Teksasu, Njujork je dugo privlačio sanjare širom otvorenih očiju poput moljaca u plamen vatre.

Osnivačica „Mode Operandi ”Lauren Santo Domingo promenila je način na koji modna industrija funkcioniše

Takođe je primetno koliko je Njujork bogat našom kolektivnom maštom, naseljen modernim figurama iz fikcije: Golightly, prijatelji Rachel Green i privilegovani Oprivileged Upper East Siders iz serije Gossip Girl. Da navedem samo neke. Vizija Audrey Hepburn Holly Golightly, koja otvara izloge – sa tom malom crnom haljinom Huberta de Givenchyja, podignutom kosom i biserno ogrlicom – kulturno je sveprisutna. Kasne 90. su na naše ekrane donele Seks i grad i Carry Bradshaw, čije su vesele odevne kombinacije, legendarne dizajnerke Patricije Field, previše da bi se opisale pojedinačno (malo, možda samo „ta“, pa možda samo ona u uvodnoj sekvenci…) „Njujork je pun pravih ikona stila“, kaže Richards. „Nije ni čudo što se umesto njih pojavilo toliko izmišljenih.

Autor teksta: TESS DE VIVIE DE RÉGIE

Foto: Profimedia

Najnovije