Moramo priznati da nismo ovako zamišljali 2020. godinu kada je počela.
Svi planovi, ciljevi i očekivanja u martu su se promenili – i to odjednom. Naravnom promene u svetu u velikoj meri su uticale na modnu industriju. Butici su zatvoreni zbog karantina, prodaja je opala i usledila su otpuštanja. Svi su bili manje ili više jednaki u krizi – nisu samo mali i srednji brendovi imali problema, već i divovi. Burberry je, na primer, najavio pad prihoda od 70 odsto.
Sada svet polako počinje da izlazi iz blokade, ali već je očigledno da stvari nikako neće biti iste kao ranije. Promene koje će uslediti čekaju i modu – dizajneri su sami izrazili svoje potrebe, mudro koristeći vreme samoizolacije – za analizu i promišljanje. Evo do kojih su sve odluka došli:
Smanjiće se broj Nedelja mode
„Kombinujte sve četiri sezonske evropske nedelje mode u jednu, izaberite jednu od glavnih prestonica mode“ – glavni predlog koji se tiče nedelja mode. Zaista, urednici i uticajni ljudi, koji mesec dana lete između Njujorka i Pariza s koferima punim odeće odeće – da li je sve ovo potrebno? Novinari u protekloj sezoni posvetili su mnoštvo članaka činjenici da je format tradicionalnih nedelja mode zastareo, a učešće na njima odavno ne pruža nikome zadovoljstvo. Muške nedelje takođe mogu biti ukinute – dizajneri predlažu kombinovanje sa ženskim nedeljama mode.
Dizajneri će pokazati nove formate
Neki dizajneri već odbijaju da učestvuju na nedeljama mode – mada ažuriranim. Saint Laurent je postavio svoj vlastiti raspored revija i brend će se fokusirati ne na revije, već na reklamne kampanje. Valentino će kombinovati mušku i žensku liniju i reviju će predstaviti u septembru. Modne revije će se predstaviti na novi način – umesto uobičajenog šoua, dizajneri obećavaju potpuno novo iskustvo publici.
Mnogi će predstavljati kolekcije putem interneta
Zvanične nedelje mode će se održati u digitalnom formatu. Ako vas zanima kako će to izgledati, organizatori pariske Nedelje mode kažu: „Svaka modna kuća će prikazati film ili video umesto uobičajene revije s modelima. Svako može pogledati reviju na Internetu“.
View this post on Instagram
Takođe će biti manje kolekcija
Izrada deset kolekcija godišnje iscrpljujući je zadatak svakog kreativnog genija, a vrednost mode kao umetničke forme u takvom toku, se naravno gubi. Sada se situacija očigledno menja. Pre nekoliko dana je o tome govorio kreativni direktor brenda Gucci, Alessandro Michele. Najavio je da će brend smanjiti broj kolekcija godišnje sa pet na dve. „Previše smo otišli. Naše nesmotrene akcije spalile su „kuću“ u kojoj živimo. Smatrali smo se odvojenim od prirode, osećali se svemoćnim… Toliko nepristojne pohlepe nateralo nas je da izgubimo harmoniju i brigu, povezanost i pripadnost“, objasnio je Michele tokom konferencije.
Ljudi će manje kupovati
Barem fizički, ali virtuelna kupovina će jednostavno postati sve popularnija. Već smo videli porast virtuelne mode tokom karantina. A ovo je, moramo reći, još jedan korak ka ekološki prihvatljivijoj modi o kojoj su svi toliko dugo maštali. Uostalom, kupovina 3D modela, AR filtera koji oponašaju odeću mnogo je svesnija od treće haljine u ormaru.