Gledajući unazad, čini se kao da je kraj eri odela došao godinama ranije. JP Morgan je već 2016. bio u žiži javnosti kada je najavio da će u okviru svoje kompanije popustiti pravila oblačenja kako bi održao korak sa “načinom na koji se moderno radno orkuženje menja”. Wall Street banka pokušala je da se prilagodi svojoj klijenteli sve neformalnijeg izgleda, koji su svoj ozbiljan poslovan stajling počeli da menjaju za opuštenije varijante za svaki dan. Uskoro su usledile i druge banke – Goldman Sachs je naredne godine popustio riginda pravila oblačenja za svoju tehnološku diviziju, kako bi podstakao interesovanje većeg broja mladih talenata, pre nego što je prisvojio novu politiku oblačenja za celu kompaniju 2019. godine.
“Pomak ka tome da u kancelariji možemo nositi odeću primereniju ženama se poslednjih godina oseti u gotovo svakoj industriji,” kaže Polly McMaster, osnivač i izvršni direktor maloprodaje specijalizovane za modernu radnu odeću za žene u korporativnim okruženjima Fold. “Zatim se pojavio Covid-19 i ubrzao trend.”
Rad od kuće omogućio nam je da odložimo naša odela i da se umesto njih opredelimo za ležerniju garderobu brendova kao što su Wardrobe NYC ili Ernest Leoty. Uostalom, situacija je od nas zahtevala fleksibilnost, pa je oblačenje do pojasa za digitalne konferencije praktično postalo trend. “Nisam želela da trošim novac na garderobu za rad od kuće, pa sam redovno nosila udobne trenerke u kombinaciji sa belim košuljama,” kaže modni direktor britanskog Harper’s Bazaara Avril Mair. Dizajnerske kuće, kao što su Alberta Ferretti i Paco Rabanne su takođe prisvojili ovaj trend na svojim revijama za proleće/leto. Prada je imala pametnu taktiku, pa je logo brenda povećala i premestila na vrh dekoltea za prilike kada se na ekranu vidi samo gornji deo vašeg autfita.
“Život se promenio za 360 stepeni u odnosu na to kakav je bio ranije, tako da nam je i najmanja prilika da se sredimo, čak i za rad iz susedne sobe, bila od velikog značaja tokom ove pandemije,” zaključuje McMaster. Rezultati novog istraživanja sprovedenog među 3000 žena koje je sproveo Fold krajem 2020. godine dali su uvid u način na koji je godina fleksibilnog rada uticala na stil oblačenja svih nas. “Saznali smo da žene više ne moraju izgledati formalno od glave do pete, ali im je oblačenje ostala važna stavka kako bi ušle u mood za posao i projektovale pravu sliku sebe, iako na daljinu.”
Ali s obzirom da se karantin širom sveta polako privodi kraju, šta će postepeni povratak u kancelariju značiti za naše oblačenje? “Moja nedelja se najčešće sastoji od honorarnog radnog vremena u kancelariji, rada od kuće i različitih dogadjaja razbacanih između njih,” kaže digitalna urednica britanskog Bazaara Sarah Karmali. “Zbog toga želim da svi komadi u koje investiram od sada odgovaraju za sve tri prilike – nešto što je može delovati ozbiljno, ali ponovo biti udobno. Moja tolerancija prema neudoboj odeći nestala je tokom prošle godine.”
Prema Heather Gramston, šefici sektora za žensku odeću u poznatoj modnoj kući Browns, odgovor na pitanje se krije u svestranim komadima i svedenim siluetama. “Svedoci smo porasta potražnje za komade opuštenijih krojeva brendova poput Totême i Frankie shop, koji je postao prepoznatljiv po pletenim jaknama koje možete navući preko majice poput džempera ili ogrnuti oko struka kako biste svom autfitu dodali sofisticiran izgled,” kaže ona. Velike pamučne košulje, poput onih koje imaju With Nothing Underneath, ili svilene bluze njujorškog brenda Khaite, takođe će biti ključne, bilo da ih nosite u kancelariji uz par tamnog džinsa ili raskopčane kod kuće uz omiljeni džemper.”
Post-Covid trend i želja za oblačenjem veselih boja i dezena nakon 12 meseci zatišja će takođe stvoriti potrebu za razbijanjem preterane ukočenosti prilikom oblačenja. “Boja može da učini da se nešto što je korporativno i dosadno čini posebnim,” kaže Lisa Armstrong, šefica modnog odseka u listu The Telegraph. “Upravo sam kupila ružičasto Paul Smith odelo, koje je prefinjeno, udobno i dovoljno elegantno za bilo koju priliku.” Zlatni nakit ima sličan oživljavajući efekat: pogledajte samo Tiffany&Co ili Gossens Paris, koji su pravili aksesoare za Coco Chanel od 1950. do 1970. godine i njihove zanosne lančiće i efektne narukvice koje podižu i najjednostavnije kombinacije na viši nivo.
Istraživanje koje je sprovela kompanija Deloitte predviđa petostruki porast broja zaposlenih od kuće do 2025. godine. Novi, hibridni radni model u kombinaciji sa kontinuiranim fokusom na održivost ističe bitnost biranja komada koji se lako prilagođavaju neprekidnim životnim promenama. Način da se to uspešno uradi, kaže McMaster, jeste unapred planirati. “Stari kodeksi oblačenja možda jesu modernizovani, ali ipak biste trebali uzeti u obzir i vaše poslovno okruženje prilikom kupovine. Da li biste važan poslovni sastanak održali isto tako kvalitetno da ste u svakodnevnoj odeći? Vrlo verovatno da ne. Moramo da održimo profesionalan pristup, ali da unesemo dozu fleksibilnosti kada su u pitanju poslovne obaveze koje obavljamo.”
Mair već razmišlja unapred o vremenu kada će se događaji ponovo održavati i sada investira u skladu sa tim. “Tražim načine kako da večernju garderobu prilagodim za ceo dan – upravo sam kupila svilenu Loewe haljinu, koju ću nositi sa ravnim sandalama brenda Gabriela Hearst i efektnom jaknom Stella McCartney,” kaže ona. “Želim da se ponovo doteram – prkosim svima koji smatraju da mogu da dostignu svoj pun potencijal u komadima sa elastičnim strukom.”
Tekst: Redakcija magazina Harper’s Bazaar
Foto: Pexels