Za osam godina se promenilo mnogo lica, mnogo imena i mnogo trendova. Poređenjem dve udaljene sezone pokušavamo da sagledamo i razumemo te promene, sećamo se nekih zaboravljenih detalja i otkrivamo nove poruke u njima. Suprotstavljamo staro i novo i otkrivamo kakve su razlike u formi a kakve u suštini.
CHANEL
Nakon osam godina ova kolekcija ostaje u sećanju kao ironična kritika ali i bezobrazna proslava konzumerizma, i podstiče na razmišljanje o održivosti mode i njenoj svrsi u periodu najveće ekonomske i političke krize poslednjih nekoliko decenija.
Chanel je otvorio vrata svog supermarketa za jesen 2014. godine. Mleko i mlečni proizvodi, voće i povrće, slatkiši, napici, kućna hemija, bilo koji proizvod iz neke lokalne prodavnice je bio brendiran u Chanel i postavljen na policama ove scenografije. Čak su i gosti posle revije bukvalno grabili te rekvizite, hvatajući ih poput nekog lovačkog trofeja osvojenog u šumi tadašnje pariske modne nedelje. Takve jedinstvene i masovne modne pozornice, nekada veće od filmskih kulisa, bile su uobičajene za najveću modnu kuću i njenog kućepazitelja, i nekada bi mogle odvući pažnju sa same odeće. Ali Karl Lagerfeld je savršeno držao ravnotežu između spektakla, poruke i mode. Čovek koji je godinama ismevao trenerke i patike, često javno prezirući osobe koje ih nose, sada je te vežbačke uniforme ubacio u visoku modu (proleće 2014), čiji je nastavak, na neki način, bila ova obična, spremna za nošenje, kolekcija. Cara Delevingne je otvorila reviju u pocepanim roze trenerkama i patikama sa umecima od tvida. Možda bi bilo očekivano videti Lagerfelda sa rukavicama kako kupuje hleb i jogurt u obližnjem marketu, pa tako i gospođe u Chanel kostimu sa crno-bež cipelama kako se isto tako sređene pojavljuju na kasi sa svežom piletinom i salatom. Ali bi takav snobovski pristup svakodnevnim aktivnostma bio već predvidiv. Zato se ovde video upravo suprotan pristup luksuznom odlasku u kupovinu. No ta suprotnost je potpuno namerno površna, jer iako su trenerke i patike naizgled opuštene i lagane, njihova delikatnost izrade ali i cena ih čine otmenijim i provokativnijim od svake crne salonke.
Ovakve kreativne igrarije svojstvene Lagerfeldu održale su Chanel na vrhu lestvice modnih imena. A sam Lagerfeld je sebe, svoje ime i lik približio masama baš preko tog Chanela, uzajamno, ali i preko svojih fotografija, saradnji, izjava i komentara, sve do stvaranja mitologije oko svog profila i siluete. Prvo izdanje srpskog Harper’s Bazaara ima na svojoj naslovnoj strani Claudiju Schiffer u jednom bordo sakou sa šarenim obrubima na rukavima i džepovima baš iz ovog raznobojnog i izobilnog supermarketa. Nakon osam godina ova kolekcija ostaje u sećanju kao ironična kritika ali i bezobrazna proslava konzumerizma, i podstiče na razmišljanje o održivosti mode i njenoj svrsi u periodu najveće ekonomske i političke krize poslednjih nekoliko decenija.
Virginie Viard za ovu jesen odeva ceo Grand Palais u tvid. Nadahnuta slikama putovanja Coco Chanel u Škotsku prebacuje nas u tmurna i maglovita tamošnja jutra, i zagreva nas debelim čarapama i mekanim jaknama. Podseća nas i na blatnjave seoske puteve svojim gumenim čizmama sa znakom duplog C. Tople zemljane tonove ponegde razbija ružičasti udar na postavi kaputa ili na celom kostimu, na torbici, na tumblr pink džemperu ili na tankoj haljini. Dok je Lagerfeld retko odustajao od svojih kutijastih oblika, Viard ih ipak sužava, ovoga puta jasno pokazujući na šezdesete, a na nekim pantalonama i haljini sa džepovima i na osamdesete, što bi moglo da navede i na poređenje sa Armanijem. A Giorgio Armani je prikazao svoju reviju par dana pre Viar. Neposredno pre toga je počela intervencija Rusije u Ukrajini. Revija je održana bez muzike, kao znak poštovanja prema žrtvama trenutne situacije u istočnoj Evropi. Usledile su slične ali i mnogo oštrije reakcije u celom modnom svetu, prilično ujednačene u osudi jedne strane u sukobu. Šta bi rekao Karl Lagerfeld da je živ, a da kojim slučajen već nije otkazan?
Piše: Veljko Gavrilović
Foto: Profimedia
Ostatak intervjua pročitajte u štampanom izdanju magazina Harper’s Bazaar koji je u prodaji od 22. septembra do 21. oktobra