Važan deo mitskog okruženja Naomi Campbell – supermodel, aktivistkinja, modna ikona, leži u njenoj priči o poreklu. Verovatno već znate, ali da rezimiramo: Naomi, 15-ogodišnjakinja, učenica koja potiče iz prilično neupadljivih ulica londonskog kvarta Streatham, je primetio model skaut dok je razgledao izloge u londonskom West Endu. Njena priča se razlikuje od većine uspešnih modela ovih dana, koje su otkrivene uglavnom preko Instagrama ili su dobili posao preko svojih slavnih roditelja. Između nje i modne ikone iz ‘90-ih (i bliske prijateljice) Kate Moss, Naomi je bila odgovorna za jednu generaciju britanskih tinejdžerki koje su lutale oko Top Shopa butika u Ulici Oxford, nadajući se da će biti primećene.
Njena priča čini se kao da je slučajan susret bio odgovoran za promenu putanje njenog života, kao da je priča o Pepeljugi “na pravom mestu, u pravo vreme”. Ali onda, dok sedite naspram nje u apartmanu hotela, na diskretnoj evropskoj lokaciji, shvatate da se licem kao što je njeno – te jagodice koje se dižu prema gore kao da odaju počast nebeskim bićima koja su morala da odigraju ulogu u njihovom stvaranju i te pune savršeno proporcionalne usne, Naomi Campbell je uvek bila poznata.
“Svi su me pitali da li ću da napišem knjigu”, kaže Naomi. Ideja o njenom memoaru je jako primamljiva. “To oduzima mnogo vremena”, objašnjava ona, u svakom slučaju ona ne želi da neko piše za nju. Radije bi sama ispričala svoju priču. Načn na koji ona zrači samouverenošću je vrlo staroholivudski. Na njenom Instagram profilu možemo videti glamur i jet-set; naš razgovor je često isprekidan imenima veoma poznatih ličnosti i modnih dizajnera koje ona smatra bliskim prijateljima. Ona je ostala u epicentru mode više od tri decenije; njeno mesto je zacementirano u istoriji ove industrije. Naravno da pristajem da ostavim sve i uskočim u avion dan posle Božića, na samo sat njenog vremena. U svoj to njenoj uzvišenosti, ima nečeg devojačkog u vezi sa njom – na primer kada se iskrademo na terasu njene hotelske sobe da popuši cigaretu. (“Prestaću za Novu godinu”, obaveštava me.)
Upravo se vratila sa putovanja koja su trajala nedeljama, od Milana do Majamija, Majamija do Londona, Londona do Egipta (gde je sedela u prvom redu na Dior reviji muške odeće), ponovo u London na British Fashion Awards, zatim u Dakar gde će prisustvovati prvoj Chanel reviji u Africi. Zatim od Saudijske Arabije do Londona, od Londona do Njujorka i nazad u London. Uskoro se vraća na Bliski Istok i opet u Senegal na odmor. Pitam se zašto ona i dalje toliko radi? Većina njenih saradnika je otišla u penziju, pojavljujući se s vremena na vreme samo zbog nekih posebnih kampanja. Naomi je za razliku od njih i dalje zaposlena kao što je bila na vrhuncu kao ‘90-ih. Samo u prethodnoj godini radila je na kampanjama za Balmain, Hugo Boss i Pat McGrath Labs.
“Jednostano volim ono što radim. Privilegovana sam u ovom tenutku svog života što mogu da biram šta želim da radim. Blagoslovena sam što imam sve ove mogućnosti koje mi se nude. Pa, zašto da ne?” “Nemam šta da dokazujem”, nastavlja. “Ovo je ono što volim da radim. Moj posao je težak ali jako uživam u njemu. Još uvek uživam dok radim, a to je najbitnije.” Taj rad više nije isključivo modeling. Značajan deo svog vremena provodi u mešavini aktivizma, filantropije i kulturnog ambasadora, često preko Fashion for Relief, neprofitne organizacije koju je osnovala 2005. za prikupljanje sredstava za žrtve uragana Katrina. Od tada je nastavila da prikuplja više od 15 miliona dolara za dobrotvorne svrhe širom sveta. U oktobru je osnovala Emerge, inicijativu fokusiranu na otkrivanje i promovisanje sledećih generacija kreativnih talenata širom sveta, povodom koje se održava gala i modna revija u Kataru. To podrazumeva mentorstvo i razvoj veština u okviru kreativnih industrija kao što su moda, umetnost, zabava i tehnologija. Njena želja da podstakne sledeću generaciju modnih kreativaca je evidentna u broju mladih modela koje je uzela pod svoja krila. Među njima je i Adut Akech, dvadesettrogodišnja manekenka i model iz Južnog Sudana, koja je trenutno jedna od natraženijih lica u industriji, u velikoj meri zahvaljujući podršci kojoj joj pruža Naomi.
“Znate kako se majka brine o svom detetu? Kada sam pored nje osećam se sigurno. Iako sam daleko od svoje biološke majke, osećam se kao da imam još jednu figuru koja se brine o meni.” Akech je prvi put upoznala Naomi na setu za Pirelli kalendar koji je radio legendarni fotograf Tim Walker. “Imala sam fan-girl momenat kada sam je videla ali nisam želela da budem čudna.” Kada se preselila u Njujork, nekoliko meseci kasnije, obratila se Naomi, koja joj je dala svoj broj telefona. “Ona se brine meni kao što bi brinula o svojoj ćerki. Svaki put kada završimo sa druženjem ona se pobrine da bezbedno uđem u auto. Ona neće spavati dok joj ne javim da sam stigla kući.” Postoji mnogo načina da budete majka. “Ja sam majka mnogih ljudi.” Kaže da je oduvek znala daće biti majka. U maju 2022. godine objavila je da je postala majka. “Nije bilo reči o tome kada, svaki život ide drugačijim tokom i veoma važno pitanje je sa kim želite da radite na tome, treba pronaći pravu osobu jer ćete biti povezani do kraja života. Zato sam to odlučila da uradim sama.” Upustiti se u samohrano roditeljstvo u 50-oj godini je prilično veliki poduhvat. Da li je bila nervozna zbog toga? “Ne.” Nimalo? “Ne, ne. Naravno u nekom trenutku razmišljam da li radim sve kako treba, ali treba pustiti da sve ide svojim tokom.”
Malo ljudi je znalo o njenom planu da ima dete, jedna od retkih osoba koja je znala bila je glumica Cameron Diaz (ili Cammie kako je ona zove), kojoj se i danas obraća za savete o roditeljstvu. “Poznajem je dugo i veoma je poštujem i volim. Rekla je samo U redu. Ona je odan i lojalan prijatelj.” Inače, Naomi je donekle nesklona da izlaže temu majčinstva, oprezna je da to ne postane odlučujući narativ njenog javnog indetiteta, to je osećaj koji će mnogi prepoznati kada se ostvare u majčinstvu. Još uvek smo na terasi gde smo se trajno preselili iz hotelske sobe, dok sunce počinje da zalazi. Visoko na brdu, gledajući dole na svetla obližnjeg grada, koja svetlucaju u daljini, apsurno romantičan pogled. Na ovoj pozadini Naomi omekšava. U narednim danima će otputovati u Senegal na odmor, iako sebe naziva ‘građankom sveta’, jasno je da je ovo deo sveta koji ima njeno srce. Čim sletim u Afriku osećam se da tamo pripradam, tamo nema rasizma. Naomi priča sanjivo o Keniji, gde ima kuću i o njenoj spektakularnoj prirodnoj lepoti. “Srećna sam što ljudi konačno shvataju koliko je afrički kontinent prelep”, govori mi o senegalskoj hrani kao što su thieboudienne i yassa. (Osetio sam priliku da pokušam da je navedem da izabere stranu u jollof-ratu, šaljivom rivalstvu između Ganaca i Nigerijaca u dijaspori oko toga čiji je bolji jollof pirinač, ali ona vešto izbegava moj pokušaj da je ubacim u tim Nigerija. “Neću da se mešam.”
Naravno, kao i uvek tu je moda. Naomi je uzbuđena jer moda ima potencijal da generiše ekonomski rast unutar Afrike. Njeni omiljeni afrički modni dizajneri su Kenneth Ize, Steve French i Thebe Magugu. “Moda je posao vredan milijardu dolara”, kaže ona. „Zato želim da u zemljama koje posećujem, gde je tržište u razvoju, podrže i ulažu u svoje kreativce.“ Razgovor o bogatsvtu i ulaganjima u afričku modnu inustriju dovodi nas do dva nedavna značajna događaja, koja su se desila u roku od samo nekoliko dana u decembru: Dior revija Kima Jonesa koja je održana ispred piramida u Gizi, i Chanel Métiers d’Art revija u Dakaru. Brinem se da takvi odnosi ne postanu ekstrativi i ekspoloatativni, da ne spominjem opasnost da trenutni fokus na Akfriku bude samo trend pre nego što svet mode krene dalje. Kada sam joj o ovome govorila, ona je odgovorila: „To neće biti trend jer to neću dozvoliti. Dior i Chanel su se dugoročno obavezli da ulažu u lokalne zajednice, uverava me, to je preduslov da ona prisustvuje takvim događajima.“ Postoji nekoliko stvari za koje sam u prošlosti rekla ne: kao što su mi predlagali ’Sedećeš u prvom redu jer imamo afričke dizajnere. Ali moje pitanje je da li će afrički dizajneri izaći i pokloniti se, ukoliko je odgovor dizajner iz brenda ne prihvatam to. Ali posvećenost Kim Jonesa Egiptu i Africi je stvarna. Oni nisu tu samo zarad publiciteta, oni dolaze i uvezuju se sa infrastrukturom mesta.“
Pre tri godine godine, svet mode (zajedno sa skoro svakom drugom industrijom) odgovorio je na globalne proteste Black Lives Matter, kao i na razgovore o rasizmu koji su usledili, obećavajući veću raznolikost i zastupljenost BIPOC na višim nivoima industrije. Godinu dana kasnije, istraživanje koje je sproveo The New York Times otkrilo je da se generalno malo toga promenilo. Osećaj da ste imali vremena, mi smo priznali vašu kulturu, kako kaže Campbell, primetila je ovu tendenciju, ali ona je odlučna. „Nećemo se povući. Tačka. Mi nismo trend.“ S obzirom na to koliko je Naomi glasna kada su u pitanju rasizam i različitosti, mnogi su joj zamerili što je šetala na kontroverznoj Yeezy reviji, prošlog oktobra na nedelji mode u Parizu, na kojoj su manekenke šetale u majicama na kojima je bio rasistički slogan White Lives Matter. „Nisam to videla. Bila sam na poslednjem spratu“, odgovara oštro, objašnjavajući da iz te prostorije ništa nije videla i da nije ni znala da majice postoje, sve dok se nije vratila u hotel gde joj je agent to rekao. „Bila sam šokirana kao i svi. To nije nešto što odobravam“, u ovom trenutku osećam otpor i vidim da ne želi da priča o tome. „Jedna stvar koju neću da radim je da sedim ovde i da kritikujem moje ljude. Ja to ne radim“, pod tim, pretpostavlja se da ne želi da ulazi u scenario u kojem jedna crna slavna ličnost javno kritikuje drugu.
Ipak na kraju priznaje da se pomalo oseća iskorišćenom: „Nije bilo fer prema nama da ne znamo ništa o tome i da nas dovede u tu situaciju. Bila sam tamo sa najboljom namerom, da budem podrška.“ Samo nekoliko dana, nakon intervjua, Vivienne Westwood legendarna dizajnerka britanske modne industrije, preminula je u 81. godini. Kada sam čula ovu vest, odmah sam se setila čuvene slike Campbell koja pada – sa potpunom gracioznošću – na sredini piste tokom revije Vivienne Westwood 1993. godine, zahvaljujući paru čuvenih Ghillie štikli od 25 sentimetara. Ta slika je postala deo istorije mode, što je dokaz kolika je Naomi ikona, koja je mogla da učini da pad izgleda šik, a ne samo kao greška. Počast za Vivienne stiže iz cele modne industrije, uključujući i od nje: „Tvoje zaveštanje tek počinje“, kaže u njenoj objavi na instagramu, „i biće zauvek urezano u kamen, jer tvoj doprinos našoj industriji je nemerljiv.“
Kada sam pitala Naomi šta misli, čime se nada šta će njeno nasleđe biti, ona se blago tome podsmevala; to nije nešto o čemu posebno razmišlja. „Priznanja su lepa, ali to me ne čini, niti definiše ono što radim, ne tražim to. Radim ono što radim jer osećam strast prema potrebi da to radim.“ Za nju, nagrada bi bila u tome: „Da vidim da (sledeća generacija) dobro radi… to je ono što me čni srećnom.“
razgovarala: OTEGHA UWAGBA
foto: Profimedia