Ovaj umetnički pravac vodeći je modni trend sa razlogom

Nadrealizam je ponovo u modi!

Umetnički pokret dvadesetog veka koji je definisao generacije dizajna i književnosti uzimajući ideje podsvesnog, iracionalnog uma, mešajući ih sa svakodnevicom, čvrsto je našao svoje mesto na modnoj pisti. Nadrealizam, koji je osnovao pesnik Andre Breton u Parizu 1924. godine, ima duboke korene u modnom stvaralaštvu, a sada, vek kasnije, čini se da stvari idu u loop.

Modna kuća Schiaparelli, koju je osnovala Elsa Schiaparelli dvadesetih godina prošlog veka, bila je inspirisana nadrealističkim trompe l’oeil slikama i optičkom iluzijom koju pružaju, pa ima smisla da se tema nastavlja. Nedavne kolekcije kreativnog direktora Daniela Roseberry-a za Schiaparelli možda su najpoznatije po svojoj nesvakidašnjoj estetici. Međutim, Roseberry nije jedini modni nadrealista.

1920-te su se vratile u 2020-e, posebno kada je reč o aksesoarima.

Daniel Roseberry za Schiaparelli

Ulla Johnson i njene masivne naušnice neodoljivo podsećaju na rad američkog skulptora Alexander Calder-a, Acne Studios predstavio je minđuše nalik na zgužvanu aluminijumsku foliju, a Miu Miu naušnice sa NLO tanjirićima, nalik na vanzemaljce. Ovi aksesoari potisnuli su ideju o tome kako se modni dodatak kao objekat, može i treba shvatiti.

Kada se nadrealizam prvi put pojavio, bio je podstaknut reakcijom na racionalnu logiku i ideje za koje se veruje da su započele Prvi svetski rat. Želeli su da se bore protiv racionalizma, za koji su verovali da vodi evropsku kulturu i politiku u rat – ujedinjujući tako stvarnost i fantaziju, ili “apsolutnu stvarnost kao nadrealnost”, prema rečima Andrea Breton-a, koji je objavio The Surrealist Manifesto 1924. Nadrealisti su bili inspirisani radom neurologa Sigmund Freud-a, kako bi rečima i vizuelnim stvaralaštvom, proširili mogućnosti između sna i jave. Breton je bio veliki zagovornik iskorišćavanja nesvesne mašte kao načina da se preispita svakodnevni život.

Ali zašto se 2021. godine ovaj pokret ponovo vraća? S obzirom na to da smo još uvek usred globalne pandemije, sledeća generacija nadrealizma u modi, veoma ima smisla. Na kraju krajeva, motiv prvobitnih nadrealista bio je da poznato učine čudnim i da prikažu krhki svet pun napetosti u novom ruhu, nalik sanjarenju.

Acne Studios SS 21, Marine Serre SS21

Kao i kod većine kreativnih pokreta, nadrealizam je uveliko uticao na modnu zajednicu. Jedan od najpoznatijih nadrealistista svih vremena, Salvador Dali, bio je česti saradnik Else Schiaparelli tridesetih godina, ko-stvarao je impozantne komade, od ekscentričnih šešira do ikonične večernje haljine sa jastogom u glavnoj ulozi, dizajnirane za tadašnju vojvotkinju od Vindsora, Vallis Simpson. Meret Oppenheim, koja je verovatno najpoznatija ženska nadrealistička umetnica, bila je poznata po skulpturi šoljice od krzna, ali je takođe bila idejni tvorac krznenih narukvica i pozlaćenog nakita sa motivima zmija, kostiju i usana. Vizuelni umetnik i fotograf Man Ray fotografisao je za Chanel, Lanvin i Vionet i mnoge druge. Sećate li se fotografije ženskog tela na kojoj je leđa prestavio kao muzički instrument?

Možda je, u trenutku kada je ceo svet stao, nadrealizam kao pravac, doneo novi pogled na našu percepciju. Suočeni sa sve surovijom stvarnošću, u susret svetlijoj budućnosti, sasvim je logično da dizajneri danas žele da ponovo sanjarimo!

Elsa Schiaparelli x Salvador Dali, The Lobster dress

Priredila: Mila Đenić

Izvor: harpersbazaar.us

Fotografije: Profimedia, Pinterest

Najnovije