Termin ikona pomalo je degradiran poslednjih godina, ali je jedini koji funkcioniše kada jednom rečju treba da opišemo supermodela kao što je Claudia Schiffer.
Zajedno sa vršnjakinjama poput Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linde Evangelista, Christy Turlington, Kate Moss, ovaj model rođen u Nemačkoj definisao je izgled i stil mode iz 1990-ih.
Budući da je nostalgija za 90-im na vrhuncu, Schiffer donosi eru u svom originalnom obliku u svojoj knjizi “Captivate!” koja će biti objavljena 30. novembra.
U njoj će biti predstavljeni i radovi fotografa uključujući Herba Ritsa, Karla Lagerfelda, Petera Lindbergha i Maria Sorentija, a projekat je dizajniran da slavi “glamur i ekstravaganciju, intimnost i razigranost, te seksi i provokativne stilove” koji su definisali ne samo tadašnju modnu industriju, već i 90-e godine u celini.
Stoga, u nastavku pročitajte razgovor sa Claudijom o tome kako je knjiga “Captivate!” nastala, koje su neke od njenih istaknutih uspomena iz omiljene decenije mode, kao i kako gleda na današnju modnu industriju.
Koje su neke od vaših najlepših uspomena na 90-te?
Jedno od najneverovatnijih snimanja bila je Valentinova kampanja u Rimu sa Arthurom Elgortom. Snimanje je inspirisano kultnim filmom [Federika] Felinija “La Dolce Vita”, a ja sam igrala ulogu Silvije. Tokom dana smo privlačili sve više pažnje sve dok život konačno nije imitirao umetnost: paparaci i gomila ljudi su nas jurili ulicama, baš kao Silvijin lik u filmu. Bilo je nadrealno.
Još jedno omiljeno sećanje je iz vremena koje sam provela sa nemačkom fotografkinjom Elen fon Unvert u Parizu, sa 17 godina. Obe smo bile na početku karijera i ona me je fotografisala iz zabave pored Centra Pompidou, a onda je Guess tim video slike i želeo da nas angažuje za reklamnu kampanju Guess Jeans. Nakon završetka kampanje, jednog jutra sam izašla iz svog stana u Njujorku pospanih očiju i vezane kose i našla se u liftu kada je jedna osoba ušla i pitala: “Jesi li ti Guess devojka?” Tada sam znala da se moj život zauvek promenio.
Šta mislite da je učinilo tu konkretnu deceniju tako “zadivljujućom” i zbog čega je to nešto što se još uvek trudimo da rekreiramo?
Devedesete su bile prelomni period koji je preokrenuo ideale lepote i mode. Kampanje su postale cenjeni deo vizuelne kulture, a modna fotografija nova, demokratska umetnička forma. Konkurencija za stvaranje globalnih kampanja bila je žestoka. Razmislite o Kate Moss koju je fotografisao Mario Sorrenti za Calvin Klein.
A moda! Nosila se Chanelova jakna uz vintage farmerke, pripijena Alaïa haljina uz patike; imali smo grandž Marc Jacobsa i strogo odelo Helmut Lang – prisutan je bio miks, cenila se individualnost i zabavljanje u odevanju.
Kako vidite razvoj industrije tokom godina?
Mislim da je industrija prerasla moju najluđu maštu. Postoji mnogo više kolekcija, brendova, tempo je brži, a društveni mediji su doživeli ogroman uticaj.
Druga strana medalje je velika izloženost i pritisak da se sve podeli sa svima. Devedesetih ste još uvek mogli da imate privatni život.
Takođe nema “starenja” – pogledajte Naomi Campbell, Kate Moss, Amber Vallettu ili Cindy Crawford i njenu ćerku, Kaia [Gerber] – svi nastavljamo da radimo.
Kada se osvrnete na taj period, koji biste savet sebi dali? Lično i profesionalno?
Modeling mi je otvorio vrata i upoznao me sa toliko neverovatnih kreativnih umova. Naučila sam mnogo o fotografiji, modnom dizajnu, biznisu i, naravno, o sebi, tako da ne žalim. Svaka odluka, ispravna ili pogrešna, dovela me je tamo gde sam sada. Ipak, uvek sam bila uporna. Verujem svojim instinktima i mislim da je to bilo važno za moj uspeh.
Takođe bih rekla nekome ko počinje, ponosite se time što ste profesionalni – vredno radite, budite tačni, ljubazni i disciplinovani. Znajte šta želite i gde želite da budete. Napravite dugoročni plan i nikada ne odustajte! Takođe, ponašajte se prema svima onako kako biste želeli da se prema vama ponašaju i ne plašite se grešaka; sve dok učiš od njih, bićete dobro.
Foto: Profimedia, Instagram
Priredila: Natalija Knežević