Proteklih 10 godina, desile su se najupečatljivije promene kada je reč o politici, ali moda i politika ponekad idu ruku pod ruku.
Nakon dva uzastopna mandata Baraka Obame usledila je vladavina Donalda Trampa sredinom decenije, zbog čega su mnoge svetske zvezde poželele promenu i tražile način da iskažu nezadovoljstvo. Za neke je to značilo aktivne proteste. Za druge je to značilo protest koristeći ono najuočljivije: modu.
Aktivisti, poznate ličnosti i drugi već dugo koriste lepotu i modu da iskažu svoj stav. Kako bismo bili sigurni da se svega sećamo, želimo da vas ovom prilikom podsetimo na nekoliko trenutaka kada su se moda i politika spojili.
2010. – Haljina od mesa Lady Gage
Lady Gaga se pojavila na MTV Video Music Awards 2010. prekrivena šniclama od glave do pete – a ostalo je istorija.
Zvezda je primetila značajnu reakciju PETA-e, ali je kasnije objasnila da je izgled zamišljen kao bunt protiv politike „Ne pitaj, ne govori“ bio je slogan, a Gaga se bunila protiv zakona koji je sprečio da pripadnici LGBT zajednice služe u američkoj vojsci. U govoru, “The Prime Rib of America“, Lady Gaga rekla je da zakon sprečava vojsku da uživa „u najvećem komadu mesu koji njena zemlja može da ponudi“.
2010. – Zabrana burke u Francuskoj
Oktobra 2010, vrhovne ustavne vlasti u Francuskoj izvršile su poslednji pravni postupak potreban za zabranu burke i drugih islamskih “dodataka” na javnim mestima. Iako burka (ili bilo koja druga verska odeća po tom pitanju) sama po sebi nije “fashion statement”, ona je u velikoj meri lična izjava o identitetu i vrednostima osobe.
Mnogi su smatrali da je zabrana burke veliko kršenje ljudskih prava, a žene su uzvratile hodajući ulicama Pariza potpuno pokrivene na dan stupanja zakona na snagu.
2012. – Haljina kao podrška Obami – Katy Perry
Nakon Obaminog prvog mandata, nije bilo previše šokanno da je tražio reizbor. Mnoge poznate ličnosti, od Beyonce do Madonne, pokazale su podršku i podržale Obamu. Među njima je bila i Kety Perry, koja je zasijala u lateks plavoj haljini sa rečju „Napred“ ispisanu belim slovima na prednjoj strani, ponavljajući temu Obamine kampanje.
Pop zvezda je nosila broj Baraka Obame dok je nastupala za hiljade pristalica demokrata tokom njegovog mitinga 3. novembra 2012. Njen modni izbor bio je istorijski, jer je došao u vreme kada su naizgled svi na planeti prisvajali Obamin slogan kampanje kao modni izbor, uvećavajući time talas politizovane mode.
2014 – NBA igrači – Odavanje počasti Ericu Garneru
Sportska industrija je uvek imala istoriju ukrštanja sa politikom, ali ništa se ne može uporediti sa onim trenutkom 2014. godine kada su timovi iz cele zemlje iskoristili vreme na svom stadionu da odaju počast Ericu Garneru, nenaoružanom čoveku koji je preminuo nakon što je bio ugušen od strane policajca govoreći: „Ne mogu da dišem“. Nekoliko dana nakon toga, Derrick Rose nosio je majicu “Ne mogu da dišem” tokom treninga, nekoliko igrača Cleveland Cavaliers i Brooklyn Netsi, uključujući LeBron Jamesa, Kyrie Irvinga, Kevin Garnetta, Derona Williamsa, Jarrett Jacka i Alan Andersona koji su takođe nosili majice sa ovim natpisom.
Ispred stadiona preko 200 demonstranata ujedinili su se uzvikujući „Ne mogu da dišem!“ i „Nema pravde! Nema mira! Ne, rasističkoj policiji!“ NBA-ov komesar, Adam Silver, rekao je da poštuje igrače zbog toga što su „izrazili svoj lični stav o važnim pitanjima“, ali ih je podstakao da se „pridržavaju pravila o odeći na terenu“ i da nose njihovu sponzorisanu Adidas opremu. Ali igrači poput Kevina Garnetta čvrsto su zadržali stav. „Čujete slogan NBA-u je stalo. Očigledno nismo na prvoj liniji ovog pokreta, ali mislim da je važno biti deo ovih zajednica i podržavati te zajednice“, rekao je Garnet.
2015. – Majica „They Have Names“ brenda Pyer Moss
U januaru 2015. godine, Kerby Jean-Raymond, osnivač i kreativni direktor kompanije Pyer Moss, predstavio je legendarni komad kolekcije, majicu „They Have Names“. Majica je odala počast nenaoružanim crnim dečacima i muškarcima koje je ubila policija i simbolizovala stav dizajnera protiv policijske brutalnosti nakon smrti Michael Browna i protesta u Fergusonu.
Nakon dizajniranja majice, Kerby Jean-Raymond se borio sa idejom da je proda za vlastiti profit, sve dok mailovi nisu počeli da pristižu od ljudi zainteresovanih za kupovinu iste. Na kraju, Kerby Jean-Raymond se udružio sa Američkom unijom građanskih sloboda i odlučio da će sav profit ići u korist organizacije. Ove majice bile su glavni primer kako medij poput mode može da na trenutak utiče na podršku svetu aktivizma.
2016. – Majica „The Future is Female”
2016. godina bila je svedok ponovnog oživljavanja feminističkog slogana „Budućnost je ženska“ u vidu belih majica sa podebljanim natpisima na poleđini kojima je ova fraza ispisana. Majice, koje je dizajnirao Otherwild, inspirisane su fotografijom iz 1975. godine koju je napravila Liza Coward sa feminističkom aktivistkinjom Alix Dobkin u majici sa sloganom.
Rachel Berks, rekla je da je dizajnirala majicu za ljude svih polova koji bi želeli da izraze solidarnost sa ženskim pokretom, kao i da opipljivo pomogne ženskoj zdravstvenoj zaštiti donirajući deo prihoda od majice organizaciji “Planned Parenthood”.
2016. – MAGA kape
U modernoj Americi mnogi smatraju da su kačketi MAGA postali simboli ugnjetavanja, netolerancije, rasizma. Postali su popularni tokom predsedničke kampanje Donalda Trampa 2016. godine. Skraćenica znači „Učinite Ameriku ponovo velikom“, slogan koji je Trump često ponavljao, pozivajući na povratak u vreme kada su zemljom i većinom njenih preduzeća, institucija i radnih mesta na visokom položaju nepravedno upravljali bogati belci. Slogan koji je prožeo Trampove skupove širom zemlje izazvao je podelu između miliona Amerikanaca, a prateći modni aksesoari nisu izuzetak.
foto: Pinterest/Instagram