Ukoliko bismo morali da odaberemo odevni komad koji definiše estetiku s naših prostora, to bi svakako bila haljina. U većini slučajeva ona bi bila šljokičava, što govori o određenom pristupu ka estetici. Situacija u Srbiji i regionu po pitanju dizajna i percipiranja istog se menja. Haljina dobija svoje konkurente u vidu dobro ukrojenog odela. Ova promena govori u korist žena koje svakodnevicu žive u odevnim komadima naglašenog kroja. Ivana Bataković jedna je od primera dizajnera u Srbiji koja je samosvesno odlučila da bude nosilac te promene. Njena estetika posvećena je nečemu drugom od onog što je do sada bilo percipirano. Njen kroj odela postao je simbol prepoznatljivosti, veština koju je istinski teško ostvariti. Biti poseban na osnovu forme i kroja, umesto logoa.
Bataković je svoju filozofiju dodatno produbila time što je počela saradnju sa nekim od najpoznatijih brendova za izradu štofova, jedan od njih je sada već svima poznata kuća Loro Piana, ali i sa saradnicima kao što je art-direktor Riccardo Ruini, dugogodišnji saradnik brendova kao što su Gucci i Valentino. Estetika je ukorenjena u tradiciji, ali je ona modernizovana, a Bataković je istrajna u nameri da osvoji strana tržišta. I u tome je počela da uspeva. Prisustvo brenda na tržištima Italije, Kine, kao i online platformi kao što je Farfetch pokazatelj je da se njena ambicija ostvaruje.
Od kad je moda deo vaše svakodnevice i kako se ova ljubav razvijala? S obzirom da ste imali prilike da se manekenstvom, kako biste opisali bavljenje ovim pozivom i njegovim oblikovanjem ličnosti?
Moda je deo mog života od malih nogu. Uvek sam volela da eksperimentišem sa različitim stilovima. Kroz godine, moja ljubav prema modi se samo produbljivala i postala neizostavan deo moje svakodnevice. Manekenstvo je za mene bilo više od posla – to je bio način da se izražavam i pokažem svoju kreativnost što mi je pomoglo u poslu kojim se danas bavim. Pomoglo mi je da razvijem samopouzdanje i samosvest, a danas svim ženama sa svojim kreacijama želim da pružim taj isti osećaj.
Bataković se nalazi u showroomu u Milanu, radi sa italijanskim brendovima, a u imenu brenda ima ime glavnog grada Srbije. Šta je ono što je u Beogradu za vas intrigantno i služi vam kao inspiracija?
Za moj brend Beograd predstavlja nepresušnu inspiraciju zbog svoje jedinstvene kombinacije istorije, kulture i savremenog duha grada. Arhitektura Beograda, sa spojem različitih stilova služi kao izvor ideja za dizajn i kreiranje novih kolekcija. Takođe, ono što je još važnije je atmosfera grada, njegova jaka energija se reflektuje u kreacijama brenda Batakovic Belgrade. Beograd je mesto gde se susreću tradicija i savremenost, pružajući beskonačne mogućnosti za izražavanje kreativnosti i originalnosti u svetu mode gde Batakovic Belgrade ima priliku da prezentuje sve sto stvara.
Koja bi to bila vizuelna i estetska načela brenda koji ste osnovali? Šta biste odabrali kao najupečatljivije elemente po kojima je Batakovic Belgrade prepoznatljiv?
Bataković Belgrade bi se isticao po eleganciji, sofisticiranom dizajnu inspirisanom Beogradom, autentičnosti i originalnosti. Najupečatljiviji elementi brenda bi bili kombinacija tradicije i modernog stila, jedinstvenoj teksturi i najkvalitenijim tkaninama kao sto su Loro Piana, Fratelli Taglia di Dellfino, Drago koji svojim postojanjen od više od 100 godina pružaju vanvremensku eleganciju.
Koliko je napora potrebno da bi se desile četiri kolekcije godišnje?
Ogroman trud i posvećenost celog tima.Od dizajniranja komada, crtanja skica, izbora materijala, pažljivo planiranje svakog detalja, što znači da svaka kolekcija nosi priču i traži detaljan rad, od ideje do finalnog proizvoda. Radimo godinu dana unapred, što zahteva kontinuirani fokus na kreativni proces i tržišne trendove, ali koliko god ponekad delovalo teško, upravo ta posvećenost je ono što pokreće brend ka uspehu.
Kako biste opisali identitet brenda Batakovic Belgrade i na koji način se on danas postavlja na modnom tržištu?
Naš identitet je spoj luksuza i autentičnosti sa Balkana. Batakovic Belgrade je brend koji ponosno nosi Beograd u svom nazivu, a cilj nam je da budemo na modnoj mapi sveta. Iako smo vec prisutni u Italiji i Francuskoj, na platformama poput Farfetch-a, gde se predstavijamo rame uz rame sa vodecim luksuznim brendovima, to je zapravo jedan mali korak gde je za onaj drugi potrebno samo jos vise truda i rada, a rezultati ce nadamo se doci.
Ko su žene koje vas inspirišu i osnažuju?
Inspiraciju crpim iz samopouzdanih i autentičnih žena koje se ne plaše da izraze svoj stil i identitet. Jakih žena kao što su naše majke, kao što su naše bake – snaga srca ne poznaje granice i prepreke. Takve žene predstavijaju snagu, hrabrost, jedinstvenost i vanvremenost – kvalitete koje želim da prenesem kroz svoje kreacije.
Kako jedan modni brend raste, na koji način njegov rast utiče na redefinisanje vaših aktivnosti i daljih izazova sa kojima se susrećete?
Sa svakim uspehom dolaze novi izazovi i odgovornost da se održi doslednost. Rad sa inostranim partnerima nas inspiriše da redefinišemo standarde kvaliteta, ali i da ostanemo verni svom identitetu.U ovom procesu, brend raste zajedno sa našim klijentima i njihovim potrebama, kao i kulturološkim razlikama. Danas uspeh može biti dostupan svima, ali održavanje uspeha kroz kvalitet, autentičnost i doslednost je jedan, mogla bih reći, interesantan izazov.
Daniel Roseberry je nedavno rekao da je imati snove skupo. Koja je cena snova? Da li je moguće opisati koliko je žrtve potrebno da bi se san realizovao?
Cena je uvek visoka — bilo da je u pitanju vreme, posvećenost ili napuštanje sigurnih izbora zbog svega u šta celim srcem verujete da može postati vaša umetnost. Ali, verujem da svaki san vredi tog truda, i svaki izazov, uspeh, neuspeh nas oblikuje i podseća zašto smo krenuli tim putem.
Da li imate običaj da se osvrnete unazad i vidite koliko ste toga uspeli ili je vizija ka onome što treba da se desi?
Kada su u pitanju postignuća, smatram da je od izuzetnog značaja naučiti iz prošlosti i koristiti ta iskustva (dobra, a možda čak više ona loša) za postizanje ciljeva u budućnosti, ali sa kontinuiranim fokusom na ono što tek dolazi.
Ukoliko biste morali da odaberete jedan komad po kom bi brend Batakovic Belgrade bio prepoznatljiv, koji bi to odevni komad bio?
Verovatno bi to bilo jedno od naših savršeno krojenih odela – jednostavno, elegantno, vanvremenski i sa dozom hrabrosti. Ono predstavija sofisticiranost i snagu kao i žene koje ih nose.
Da li postoji ultimativni san za Batakovic Belgrade? Kako vidite brend u budućnosti?
Naš brend vidim kao sinonim za luksuz iz Srbije na globalnom nivou. Želela bih da Batakovic Belgrade bude simbol kvaliteta, autentičnosti i ponosa koji dolazi sa Balkana sa prepoznatljivim potpisom koji inspiriše svoje kupce širom sveta, kao i generacije koje dolaze.
Razgovarao Marko Mrkaja
Fotografije Emilija Stanišić
Stajling Marko Mrkaja
Šminka: Nemanja Radočaj za tim Brana Kostić
Frizura: Mina Mišić
Asistent stiliste: Andrijana Lukić