Harper's Bazaar Srbija

Odlazak ikone sila

ELSA PERETTI predstavlja jedno od najznačajnijih imena u svetu juvelirstva.

Najveće nadahnuće za Elsu Peretti bile su priroda i organske forme. Na taj način ona je kući Tiffany & Co. ponudila do tada neviđen estetski doživljaj nakita, a njeni komadi sačinjavali su destinu prodaje za čuvenu juvelirsku kuću

Na jednoj od najpoznatijih fotografija svih vremena (bez preterivanja) nalazi se žena koja pozira na balkonu višespratnice na Menhetnu. U bodiju i mrežastim čarapama, sa dugačkim rukavicama, ona je jasna kreacija fotografa koji je toliko odano oslikavao snagu ženskog seksepila. Da kompozicija bude uver ljivija, devojka na fotografiji, nastaloj na Noć veštica 1975. godine, nosi masku sa zečjim ušima. Ko je ta misteriozna žena koja je na tako uverljiv način predstavila magiju velikog Helmuta Newtona? Elsa Peretti je bila neprikosnovena kraljica disko podijuma, glamura, dekadencije, ekscesa, ali najviše će biti upamćena po nezaboravnim juvelirskim kreacijama koje je osmišljavala u saradnji sa kućom Tiffany & Co.

Svaki detalj vezan za život i rad čuvene dizajnerke dostojan je Dinastije. Rođena u bogatoj, ali veoma konzervativnoj firentinskoj porodici, Peretti je vrlo brzo izgubila svaki kontakt sa njima i prvobitno se zaputila u Španiju, gde se bavila manekenstvom, da bi se 1968. godine našla na Menhetnu, epicentru sveta i glamura. Novu porodicu našla je u likovima koji su oblikovali savremeni dizajn i pop kulturu. Andy Warhol i Halston bili su njeni najbliži prijatelji sa kojima je žarila podijumom Studija 54. Visoka, kratke kose i visokih jagodica, Peretti je bilo nemoguće ne primetiti, što zbog njene pojave, što zbog eksplozivnog karaktera. Prilikom jedne od svađa sa Halstonom, za koga je osmišljavala nakit i dizajn bočica za parfeme, dramatično je bacila bundu u kamin. U svom procesu dizajniranja bila je minimalista, koji je  redukovao dizajn do svoje simplističnosti i efektnosti. Njena najveća inspiracija bila je priroda, njene organske forme i kreature poput zmija i škorpiona. Halston ju je upoznao sa čelnicima kuće Tiffany & Co. i od jedne kolekcije nastala je saradnja koja je trajala pola veka.

Prvu kolekciju za Tiffany predstavila je 1974. godine i od tada izazvala tihu revoluciju u svetu nakita. Njene kreacije pažnju su privlačile kako zbog svojih elegantnih krivih linija, tako i zbog činjenice da su izvedene u srebru, a ne zlatu, kako je to do tada bio manir. Peretti je na taj način izazvala demokratizaciju industrije, osmislivši proizvod koji žena sama može da kupi od svoje plate, a ne da mora da čeka da bude počašćena od strane muškarca.

Dekadentni život ere Studija 54 skoro uvek se mogao poistovećivati sa konzumacijom alkohola i opijata, te je kao savršeno mesto za beg od Menhetna, votke i kokaina Peretti pronašla u malenom mestu severno od Barselone po imenu Sant Martí Vell. U srednjem veku ga je pustošila kuga, a Peretti je mesto zatekla zapušteno i spremno za renoviranje i restauraciju. Sa prvim zarađenim novcem od modelinga u Njujorku kupila je dve kuće, da bi polako njene akvizicije rasle u imanje, pa celo selo.

Peretti je imala bratsku vezu sa Halstonom i možda jedna od najvažnijih stvari koju je od njega naučila je bila da sa svakom poslovnom avanturom svoje ime zaštiti i da ima potpuno vlasništvo nad njim. Činjenica posebno bitna kada se uzme u obzir da je nakit Else Peretti činio 10% prihoda kuće Tiffany & Co. koja je recimo 2012. godine imala zaradu od preko tri milijarde dolara. Halston je napravio kardinalnu grešku da svojim finansijskim investitorima ustupi sopstveno ime, međutim Peretti tu grešku nije napravila. Te famozne 2012. godine, Elsa je ispregovarala narednih dvadeset godina kreiranja nakita za čuvenu kuću i dobila ček od 47 miliona dolara, za posao koji je do tada uradila za brend i prodaju nakita.

Inspirisana vazom sa cvećem od srebra koju je našla na buvljoj pijaci, Peretti je prve skice nakita realizovala sa zanatlijom iz Španije koji joj je pomogao da svoju ideju sprovede u delo. Nakit su nosile manekenke na reviji dizajnera Giorgia Sant’ Angela i postale su instant atrakcija. Liza Minelli je nosila njene kreacije zajedno sa Halstonovim haljinama, Peretti je razbila konvencije da je srebro jeftino. Uskoro je svaka žena poželela njen komad nakita, a jedan od novinara iz ‘70-ih je otišao toliko daleko da izjavi da je Elsin nakit najveća revolucija u juvelirstvu od renesanse. Zahvaljujući zanatlijama iz Italije i Japana, ali i sela u kom je živela, Peretti je strastveno kreirala nakit. Na prvi pogled simplističan, a opet pun šarma i energije, konvencionalni motivi, kao što je to srce, dobili su Peretti tretman i učinjeni su da se deluju novo, neponovljivo. Od svih motiva, a bilo ih je mnogo (na Tiffany & Co. internet stranici ima više od osam stotina Peretti kreacija u prodaji) najpoznatiji je onaj koji prikazuje kost. Sirova, a opet prepuna senzualnosti, narukvica u obliku kosti postala je jedan od najvećih juvelirskih bestselera svih vremena.

Najnovije