Zašto je tašna poslednji detalj koga će se žene odreći?

U jeku novog talasa virusa COVID-19 opet se pitamo imaju li određene stvari smisla i odgovor je opet isti.

Iako biste pomislili da je manjak događanja usled pandemije učinio tašnu kao modni detalj suvišnom, razmislite ponovo. Tašna kao detalj i u vremenu krize pokazuje snagu svoje privlačnosti.

U nekom trenutku prošlog leta, kada je globalna pandemija bila na svom vrhuncu, tašna kao modni detalj rekla je svoje poslednje zbogom. Makar je tako delovalo. Izveštaji o smrti It torbe bili su preuranjeni, ali novonastala situacija u kojoj je odlazak u supermarket jedina aktivnost učinila je da zaista pomislimo da je torbi kao modnom aksesoaru došao kraj. Sami smo bili svedoci da su torbice oko struka zamenile elegantne tašne.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by GINZA XIAOMA (@ginza.xiaoma)

Međutim, radovanje zbog nestanka tašne bilo je kratkog daha. Poput famozne holivudske dive, tašna je samo odlučila da se nakratko skloni sa reflektora pozornice i da liši publiku svoje pojave. Njena pauza, u maniru Grete Garbo, okončana je prošlog novembra kada je na aukciji tašni i aksesoara, čuvene aukcijske kuće Christie’s, redak primer Hermès Kelly tašne prodat za neverovatnih 437.000 dolara. To je najveća cena ikada koju je jedna torba dostigla na aukciji. Posle nepunih mesec dana, Christie’s je organizovao novu aukciju, ovog puta odevnih komada i aksesoara Susan Casden, dame iz visokog društva i žene magnata nekretnina sa Zapadne obale Sjedinjenih Država, žene toliko poznate u modnim krugovima da je pariska kuća Hermès dizajnirala tašnu koja nosi njeno ime. Prodaja je bila digitalna, a neki od komada sa aukcije bile su lepotice od egzotične kože guštera i krokodila, veoma retke večernje torbe. Sve u svemu, aukcija je rezultovala prodajom od skoro milion dolara.

“Po mom mišljenju, tašna je poslednja stvar koje ćemo se mi žene odreći,” kaže Casden, koja ne želi da potvrdi informaciju da ona lično odobrava osobu koja želi da kupi Hermès torbu koju je ona osmislila. “Bez obizra na situaciju u svetu, ljudi će uvek želeti da nose stvari u torbi.” Sve veći rast sekundarnog tržišta koji se bavi preprodajom tašni samo je dokaz da je ovaj modni detalj daleko od penzionisanja. U situaciji kada je sve neizvesno, modni aspekti koji su se pojavili kao indikatori su oni koji ukazuju svojom estetikom na nešto dugovečno, vanvremenski elegantno i ono što se ne može tačno percipirati da pripada određenoj sezoni. Ekonomisti su posmatrali dužinu suknje kao indikatora finansijske (ne)stabilnosti. Možda je vreme da pogledaju torbu kao detalj koji daje pravi odgovor?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hermès (@hermes)

“Većina ljudi je tokom pandemije bila kod kuće i željno iščekivala vreme kada će ponovo koristiti ove lepe modne detalje,” kaže Caitlin Donovan, koja je na čelu prodaje tašni i aksesoara za Christie’s. “Miislili su o budućnosti i s velikim zadovoljstvom se spremali da ih opet koriste.” Ta energija koja se nakupljala tokom epidemije eskalirala je na malim ekranima, tačnije u Netflixovim produkcijama serija kao što su Emily in Paris i Queen’s Gambit, čije su heroine privukle pažnju u velikoj meri zbog odevnih kombinacija koje nose. “Pitanje je tajminga,” kaže kostimografkinja Patricia Field koja je Emily opskrbila sa dovoljno Chanel tašni da je s lakoćom mogla da svrgne s trona Charlotte Casiraghi, najnoviju ambasadorku brenda. “Raspoloženje serije je savršeno za situaciju u kojoj smo se svi našli.”

Ovo nije prvi put u istoriji da se dešava  situacija u kojoj kriza prati potrebu za dekoracijom (ulepšavanjem). U susret Prvom svetskom ratu desio se pokret Jazz Age i žena koje su se vrlo rado ukrašavale Art Deco nakitom i nosile tašnice sa perlicama. Nekoliko godina posle Drugog svetskog rata desila se New Look estetika Christiana Diora i Gucci torba sa drškom od bambusa, materijala koji se tada lako uvozio, usled manjka zaliha kože. Tašne, predmet najnovije izložbe u londonskom muzeju Victoria & Albert, koja traje do kraja septembra, datiraju od pre 40.000 godina kada su lovci nosili improvizovane torbe u kojima su držali neophodne potrepštine. Hijeroglifi pokazuju muškarce u drevnom Egiptu koji nose torbice oko struka. Tašna je vrlo lako prevazišla svoju funkcionalnost i postala simbol koji sugeriše status i moć. Najbolji primer je Margaret Thatcher koja je tako talentovano koristila svoju Asprey tašnu kako bi zastrašila članove svog kabineta, da je oksfordski rečnik uneo novu kovanicu handbagging, upravo zbog nje.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Asprey (@aspreylondon)

Usled prošlogodišnjih događaja, najatraktivnije tašne nisu one sa upečatljivim detaljima, nego one koje su diskretne, mali talismani dobrog ukusa koji kupovinu po svaku cenu zamenjuju sa investiranjem u komad koji će trajati zauvek. Kelly tašna, s početka priče, sa aukcije, specifična je jer je relativno malih dimenzija i nema dijamantske detalje, koje inače tašne iz kolekcije Himalaya, kuće Hermès, imaju. “Manji komadi su poslednjih godina postali traženiji,” kaže Donovan. Još jedan primer je model tašne po imenu Shadow kuće Hermès, koja je dizajnirana za vreme dok je Jean Paul Gaultier bio na kreativnom čelu kuće. Ove godine, Shadow je postala deo proizvodnog asortimana kuće, samo što je ove godine dimenzija 25 cm umesto 35 cm, koju je imala kada se pojavila 2009. godine. Možemo to definisati kao želju da nakon pandemije putujemo sa što manje prtljaga, kako fizičkog, tako i mentalnog.

Casen je tokom pandemije sebe počastila Lindy tašnom malih dimenzija, kuće Hermès. Čak je i Patricia Field kojoj ekstravagantno odevanje nije strano, vrlo rezervisana po odabiru tašni koje nosi. “Volim da eksperimentišem, ali ne sa aspekta praktičnosti.” Mikro-tašna neće koristiti. Na kraju krajeva, gde ćete staviti sredstvo za dezinfekciju ruku?

LIGA IZUZETNIH TAŠNI

1947. Kuća Gucci se kao i svi modni brendovi susrela sa manjkom sirovina nakon Drugog svetskog rata. To je bio izgovor za inovativnost, pa je porodica Gucci upotrebila bambus kao materijal koji je inkorporiran u dizajn tašni. Više od pola veka kasnije, bambus je i dalje deo modnog arsenala kuće.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by @gucci

1995. John Galliano definisao je kodove kuće Dior i dao joj obrise luksuza i ekstravagancije. Pored toga, predstavio je jedan od najtraženijih aksesoara ovog brenda, i dan-danas. Tašna Lady Dior ime je dobila po ženi koja ju je rado nosila. Tašna ne može da ima neuspeh kada je krsti Diana Spencer, zar ne?

1984. Nastala kao interpretacija torbe za nošenje sedla, a prilagođena za nošenje pelena i bočica sa mlekom Jane Birkin, tašna koja nosi prezime čuvene umetnice predstavlja modernu ikonu popularne kulture.

2020. Telfar Clemens istakao se prošle godine kao dizajner koji kreira za sve i osvojio srca modnih ljubitelja širom sveta. Sa studijom u Bruklinu, Clemens je osmislio tašnu pristupačne cene koju je imenovao Birkinka iz Bušvika.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by @telfarglobal

1950. Milanska kuća Prada, ’50-ih godina, napravila je prvu kolekciju galanterije od najlona, materijala po kome se i dan-danas ističe. Putna tašna postala je potpuni hit, u tolikoj meri da ju je košarkaš James Harden poklonio drugu za rođendan, a torba je bila napunjena sa 100.000 dolara u kešu.

Tekst: Redakcija magazina Harper’s Bazaar

Foto: Profimedia

Najnovije