Maximilian Davis je bio u muzičkom spotu. Ovo sam saznala tokom razgovora sa pevačicom Kelelom, njegovom prijateljicom, o periodu kada su se prvi put upoznali pre nekoliko godina ispred noćnog kluba PDA u istočnom Londonu, koje je bilo mesto okupljanja dece iz modne i umetničke škole koja su želela da se opuštaju u moru istomišljenika.
Bila je 2017. godina i tada je Davis, koji je sada kreativni direktor u Ferragamu, bio jedan od njih. Upravo je diplomirao na Londonskom koledžu mode i radio je kao mlađi dizajner sa Grace Wales Bonner, koju je upoznao dok su oboje radili u robnoj kući Selfridges. Četiri godine ranije preselio se u London iz Mančestera, gde je odrastao u bliskoj porodici koja vodi poreklo sa Trinidada i Jamajke. Moda je igrala veliku ulogu u njegovom životu od najranijih dana: njegova majka je bila model, otac i jedna od starijih sestara studirali su modni dizajn, a baka ga je naučila da šije.
U pitanju je spot za Kelelinu pesmu „LMK” saradnjom smeštenom u trippy klubu. „Spot je bio na temu provoda“, objašnjava Kelela.
Tek iz drugog gledanja sam uspela da primetim Davisa na 1:33 minutu. Nalazi se sa Keleline desne strane, obučen u crni tank top i crop žutu kožnu jaknu u nijansama koje podsećaju na toplotnu mapu. Naslonjen je na zid osvetljen neonskim svetlima. Sa svojim lučnim plafonom i izoliranim zidovima, ova prostorija u kojoj se nalaze više liči na svemirski brod nego na klub, pa ipak Davis izgleda baš kao da je na svom terenu, baš kao kod kuće.
„Kada sam bio mlađi i preselio se u London, stvarno sam voleo klabing i zaista sam uživao u muzici koja doprinosi osećaju slobode“, rekao mi je Davis prilikom telefonskog poziva iz sedišta Ferragama koje se nalazi u Firenci, u Italiji. „Clubbing je zaista zbližavao ljude. To je bilo mesto na kome smo mogli da iskusimo muziku i osetimo muziku, ali je takođe bio i prostor gde smo mogli da vidimo kako se ljudi oblače i kakvi su trendovi To je za mene bila polazna tačka. Tako sam zapravo počeo da kreiram tim ljudi oko sebe – samo zahvaljujući izlascima.”
To je ta vrsta kinetičke, energije zajedništva koju je Davis, koji sada ima 28 godina, doneo u Ferragamo. Od njegovog postavljanja prošle godine, on je ubrizgao novu svežinu u modnu kuću staru 96 godina, poznatu prvenstveno po cipelama i kožnoj galanteriji, oslanjajući se na svoju ljubav prema krojenju, kao i na sopstveno poreklo, kombinujući ih sa miksom slobode i formalnosti koje je otkrio u londonskoj klupskoj sceni, karipskim običajima i kulturnim tradicijama kojima je bio okružen kao dete.
Davisov Ferragamo je istovremeno i preporođen i prepoznatljiv — dovoljno primamljiv da se dodvori novim kupcima, ali i sasvim prefinjen da se oni dugogodišnji vraćaju. Za svoju prvu kolekciju, Proleće 2023, predstavio je tamnocrveni look sačinjen od svetlucavih odevnih komada ukrašenih kristalima, u u kojoj je top uz vrat proziran baš kao i uzani crni kristalni brushalter koji sledi, nošen uz pantalone sa visokim strukom. Kolekciju za jesen 2023. karakterisao je takođe izvrstan kroj sa uskim nabranim haljinama od lamea prionutim uz telo i raskošnim krznenim kaputima. To je ono što Davis naziva kombinacijom „elegancije i udobnosti“ njegove odeće za koju kaže da potiče iz njegovog karipskog nasleđa. „Posebno je uzeo u obzir način na koji su ljudi savim opušteno živeli na Karibima; nije bilo žurbe da se bilo šta uradi“, objašnjava on. „Sve je teklo znatno prirodnijim tempom. Bio je to opušteniji način života. Kada sam se preselio u Italiju, pronašao sam to i ovde. To je ta lakoća postojanja.”
To uzajamno dejstvo, Davis smatra, je u tome što ono uliva neku vrstu poverenja kod osobe koja tu odeću nosi. Oduvek verujem da boja, izrada i struktura mogu da kontrolišu raspoloženje ljudi“, kaže on. „U svakoj kolekciji sam se osvrtao unazad, zalazio u arhivu i uvek pokušavao da koristim Ferragamovu istoriju kao polaznu tačku za brend. Međutim, naravno, moja estetika, moj DNK, uvek izlazi na videlo, bilo da je u pitanju sam kroj ili fokus na eleganciju i sofisticiranost – ali u smislu crne elegancije i tamnije puti.”
Dok su crveni tepisi i fotografije paparaca danas postali manje pista ličnog stila, a više izlog za brendove i ugovore, Davis je brzo postao potpora i u toj areni.
Kada slavne osobe nose Ferragamo u današnje vreme, to je samo po sebi dovoljno je da ih proglasite zvezdama stila. Za svetsku premijeru Black Panther: Wakanda Forever u Los Anđelesu prošle jeseni, Michaela Coel je dospela na naslovne strane u večernjoj haljini sa kapuljačom, prekrivenim kristalima, inspirisanom vizijom sa Davisove modne revije za prolećnu kolekciju 2023, rađenoj specijalno za nju. Beyoncé je nosila nekolicinu unikatnih Ferragamo outfita koje je kreirao Davis za njenu blokbaster Renaissance turneju, poput srebrne haljine sa naborima i dugim šlepom, sa odgovarajućim uzanim čizama do butina i dugim rukavicama. A u maju se Kylie Jenner pojavila u Parizu noseći Ferragamo mini haljinu sa drapiranom ešarpom, uz torbicu veličine dlana sa kružnom metalnom ručkom koju drže samo tri prsta, za čim je TikTok odlepio.
Davisova kolekcija za proleće 2023. završena je triom manekenki u providnim haljinama boginja koje su nekako pokrivale i ništa i sve, sa tkaninom koja je pri dnu lepršala poput krupnih poteza četkice na slici iz 17. veka. Paloma Elsesser je nosila jednu od njih na Kanskom filmskom festivalu u maju. „Ta haljina savršeno objedinjuje sve stvari koje Max dobro radi“, kaže Elsesserova. „Zastupljena je senzualnost i ženstvenost, a prisutna je i moć. Osećala sam se veoma osnaženo. Osećala sam se kao da bih mogla biti u bilo kojoj prostoriji u toj odeći.”
Kada pitam Kelelu o svim Ferragamo autfitima koje je nosila, uključujući i struktuiranu crnu sako haljinu sa dva dugmeta i crni komplet sa mini suknjom sa smelom crvenom prugom po sredini, ona potvrđuje taj osećaj: „Ferragamo čini da se osećaš opako! Donosi određenu dozu zrelosti za tako nešto”, objašnjava ona. „I u tome ima mnogo seksipila. Smatram da bi svi voleli da se tako osećaju s vremena na vreme.”
To je onaj vid ushićenja koju je izvršni direktor Ferragama, Marco Gobbetti, nesumnjivo imao na umu kada je u martu prošle godine iznenadio modni svet svojim odabirom Davisa za kreativnog direktora. Bio je to Gobbettijev prvi važan potez koji je pomogao da se luksuznom brendu udahne novi život, nakon što je stigao iz Burberryja početkom 2022. Međutim, dok je Davis – koji je maltene tek završio modnu školu – možda bio neočekivani izbor, modni urednici i poznavaoci ove industrije su već bili svesni njegove uspešne istoimene modne marke, Maximilian, koju je on pokrenuo 2020. Sa uskim kožnim odevnim komadima i upečatljivim Arlekino topovima, Davis se fokusirao na krojeve koji su istovremeno bilo i mladalački i uglađeni – na šta se Gobbetti i osvrnuo prilikom postavljanja Davisa uz najavu njegovih kreacija kao mešavinu „elegancije“ i „prefinjene senzualnosti“. U svom dvogodišnjem postojanju, modni brend Maximilian, koji je Davis pauzirao kada se pridružio Ferragamu, prikupio je blistavo upadljive, entuzijastične pratioce među kojima su Rihanna, Dua Lipa i Kim Kardashian.
Nada je bila da bi Davis mogao doneti nešto od te kvalitativne valute u Ferragamo. Dok je ova modna marka ostala tražena kod starijih kupaca, većina mlađih ju je poistovećivala prvenstveno sa Varinom, baletankom zaobljenih prstiju ukrašenom mašnom u tonu sa bojom cipele i zlatnom metalnom pločicom. Davis kaže da je ranije smatrao Ferragamo samo brendom cipela koji se dopadao njegovoj majci. „To je ta sirovost i ta smelost i ta vrsta energije sa ulice“, kaže on. “Smatram da je to ono što je nedostajalo.”
Ono što sada primetno nedostaje je Salvatore u Ferragamo logou, koji je redizajniran u nov logotip brenda sa svim velikim slovima umesto poznatog rukom ispisanog potpisa osnivača ove modne kuće.
Salvatore Ferragamo je rođen 1898. godine u selu Bonito, u regiji Kampanija u Italiji. Dizajnirao je svoj prvi par cipela kada je imao samo devet godina, nakon što je otkrio da njegova porodica ne može da priušti beli par cipelica za pričest jedne od njegovih sestara. Izradio ih je sam od pozajmljenog platna i konca. Kada je Feragamo napunio 11 godina, učio je zanat kod obućara u Napulju. Sa 13 godina otvorio je sopstvenu radnju. Tri godine kasnije pridružio se starijoj braći u Sjedinjenim Državama, gde se, nakon kratkog rada u fabrici obuće u Bostonu, nastanio kod njih u Santa Barbari u Kaliforniji.
Ferragamo je na kraju otišao u Los Anđeles, gde je 1923. otvorio holivudsku prodavnicu obuće Hollywood Boot Shop, u kojoj je dizajnirao obuću za neme filmove poput The Ten Commandments (1923), King of Kings (1927), i Sadie Thompson (1928). Kasnije je postao poznat kao “Shoemaker to the Stars,” („Obućar zvezda“), sa klijentelom koja je uključivala Joan Crawford, Gretu Garbo i Judy Garland. Ferragamo je dizajnirao Viatica cipele sa štiklom od 10 centimetara koje je Marilyn Monroe obožavala i koje je nosila na snimanju filma Some Like It Hot (1959). Nakon što je Audrey Hepburn odabrala da obuče par njegovih crnih antilop mokasina za svoju bitničku plesnu scenu u filmu Funny Face (1957), ova cipela je postala momentalna opsesija. Ferragamo je pomogao i u popularizaciji cipela sa kaiševima, wedge obuće, stiletto cipela i onih sa platformom.
Nakon njegove smrti 1960. godine, ovaj brend je ostao u porodičnom vlasništvu i bio finansijski uspešan. Međutim, poslednjih godina, Ferragamo je više bio poznat po svojoj bogatoj istoriji nego kao modna sila. Za godinu i po dana na čelu ove modne kuće, Davis je pomogao da se ta percepcija promeni.
Međutim, ovaj dizajner to nije učinio tako što je napustio Ferragamovo nasleđe, posebno kada je reč o aksesoarima. Davisova Altaire sandala sa kaiševima napravljena je po uzoru na klasični Opanka stil. Njegove Wanda torbe su varijacije dizajna predstavljenog 1988, kao omaž Ferragamovoj supruzi, a osmislila ih je njihova ćerka Fiamma.
Davis takođe ističe da se Ferragamova matična baza, Firenca, smatra rodnim mestom renesanse. „Uvek se osvrćem na period renesanse u pogledu umetnosti, ali i pokreta i takvog načina života, koji je nosio ovu dozu lakoće postojanja“, objašnjava on. „Renesansni period je kraj tame, početak novog svetla, što je nešto sa čime pokušavam da se poistovetim i prikažem svakom novom kolekcijom.”
VISOKA MODA JE istovremeno i slavljena i kritikovana zbog toga što često postoji u sopstvenom univerzumu, međutim Davis je zasvim srećan i zadovoljan svojim unutrašnjim svetom. O krojenju je naučio, kako sam kaže, istražujući obimne kolekcije odela svog oca. Njegova opsesija je bila toliko snažna da ga je majka u ranim tinejdžerskim godinama poslala u Mančester, tokom leta, da uči zanat kod porodičnog prijatelja koji je bio krojač. „Proveo sam ceo svoj letnji raspust učeći kako da konstruišem, modelujem i skrojim sako“, kaže on.
Za Davisa, sve se uvek vrti oko porodice. „Razmišljam o tome kako bi moja majka želela da se oblači i kakvu bi garderobu moje sestre želele nose“, objašnjava on. „Moja majka bi želela da nosi nešto skrojeno po meri, a sestra bi htela da nosi mini suknju. Na taj način zaista mogu da osmislim neke od autfita i obličje silueta za kolekcije. Jer taj proces predstavlja dizajniranje za porodicu ljudi.”
Davisova izabrana porodica – grupa kreativaca koje je upoznao tokom partijanja u Londonu – takođe je ostala u neposrednoj blizini. Kasting direktorka Mischa Notcutt (koja ga je upoznala sa Kelelom) i stilista Ibrahim Kamara su oboje sarađivali sa Davisom na njegovim Maximilian revijama i lookbookovima, sarađivali su sa njim i za Ferragamo, baš kao i šminkerka Virginie Moreira i fotograf Rafael Pavarotti — sve prijatelji iz perioda izlazaka u klub PDA. „Smatram da su oni dobrim delom zaslužni za to što sam primećen od strane modne industrije i Ferragama“, kaže Davis. “Sve su to ljudi koje ne bih nikada želeo da zapostavim.”
„Bila je to prava zajednica ljudi različitih boja kože u Londonu a koji dolaze iz veoma različitih sredina“, kaže Kamara, sada glavni urednik magazina Dazed i umetnički direktor modnog brenda Off-White. „Naše životne priče su bile slične jer smo bili autsajderi. Pronašli smo se zahvaljujući klubovima. Divna stvar u vezi sa PDA klubom je to što smo svi mi još uvek prijatelji. I dalje se svi držimo zajedno. To je bilo mesto gde si zaista mogao da budeš svoj i veruješ u sebe“, objašnjava on. „Oduvek ste imali osećaj da će svi iz te ekipe nastaviti dalje i postići velike stvari. I toliko mnogo ljudi sada radi stvari koje su zaista želeli.”
Za Davisovu prvu Ferragamo reviju, Elsesser, koja ga takođe poznaje iz najranijih dana klabinga, sedela je u prvom redu – što je za nju retkost imajući u vidu da najčešće hoda po pisti. „Ne sedim često na revijama, ali sam bila u fazonu: ’Zaista je važno‘“, priseća se ona. „Bukvalno sam se pojavila u duksu sa kapuljačom. Rekla sam: ’Dolazim samo zato što moram da budem tu da podržim svog prijatelja i sedim sa kompletnom našom ekipom.’ ”
Za Elsesserovu, činjenica da je Davis nastavio da se okružuje sa toliko mnogo ljudi iz svog detinjstva ne iznenađuje nimalo. „Bilo je to kao da sam deo zajednice sa ljudima koji vole da plešu i zabavljaju se i budu aktivni, i viđala sam mnogo ekscentričnih crnaca koji su predstavljali neke od najkreativnijih i najpametnijih ljudi koje sam ikada upoznala,“ objašnjava ona. „Smatram da to ima smisla. U eri u kojoj ste, kao dizajner ili kreativac, pod uticajem Instagrama i nepouzdanih ljudi koji su samo vizuelno impresivni … Zahvalna sam što je naše prijateljstvo pravo i autentično. To je ono što on neguje i izaziva u vama. Zato je on veliki čovek.”
Davisov rad u Ferragamu nije nametljiv. Više je kao pozivnica da postanete glamuroznija verzija sebe. Kada koristim reč seksi da opišem jednu od njegovih ombré Wanda torbi, oboje crvenimo kao tinejdžeri koji su upravo priznali tajnu preko FaceTime-a. „Želeo bih da tu reč sexy više dovodim u vezu sa osećanjem nego za slikom. Neko može biti seksi čak i ako nosi široki vrećasti džemper i donji deo trenerke. To zavisi od toga kako odeća utiče da se osoba oseća“, objašnjava on. „Želim da učinim da se ljudi osećaju na određeni način; Ne želim da se trudim da prisiljavam ljude da izgledaju očekivano.”
„I znate“, kaže on, „mislim da je nekako uspelo.”
Autorka: TARA GONZALEZ
Fotografije: JEANO EDWARDS